Lázár, Tarlós és a metróvita: a kormány döntött, nem a főváros

hármas metró, 3-as metró, metrókocsi
Vágólapra másolva!
A kormány saját határozata cáfolja Lázár János minapi szavait a 3-as metró kocsijainak felújításáról. A miniszter szerint a kormány nem szólt bele abba, hogy felújítanak-e, vagy inkább új kocsikat szereznek be, ez Budapest döntése volt. Csakhogy a kormányhatározat szerint is a kabinet választott.
Vágólapra másolva!

Mintegy 20 milliárd forint lenne árban a különbség aközött, hogy a régi szovjet kocsikat újítja-e fel az orosz Metrowagonmash a főváros számára, ahogy az most történik, illetve aközött, mintha teljesen új járműveket vásárolnának. A kormány a fővárosra mutogat, pedig nem Budapest döntött.

Különbség, extrákkal

Már-már neki is kezdett az orosz Metrowagonmash járműgyártó cég a 3-as metrón közlekedő metrókocsik felújításának, de

még mindig téma, vajon miért ezt a megoldást választották új járművek vásárlása helyett.

Az orosz cég 220 millió euróért, vagyis mintegy 69 milliárd forintért újítja fel a 37, egyenként hatkocsis szerelvényt.

Zötyög, döcög - bőven túlkorosak már a 3-as metró régi szovjet kocsijai Fotó: Origo

Fontos tényező az ár: a régieket korszerűsíteni olcsóbb. Ez persze kompromisszumokkal is jár: a BKV által nyilvánosságra hozott, nemrég aláírt szerződés szerint

a felújítás utáni garantált élettartam csupán 25 év, szemben egy új jármű 30 évével.

A régiek a felújítás után nem lesznek sem - a veszély esetén a menekülést segítve - egyszerűen végigjárhatók, sem légkondicionáltak.

Újat 90 milliárdért

A korszerűsítés 69 milliárdos költségével szemben a főváros és a BKV saját korábbi becslése szerint mintegy

90 milliárd forintba került volna az, ha teljesen új járműveket vásárolnak.

Pontos árat persze nehéz mondani, hiszen a versenyeztetési eljárás árcsökkentő hatását lehetetlen előre megbecsülni.

A 4-es metrón is az új Alstom szerelvények közlekednek Fotó: Origo

A 2-es és a 4-es metróvonalra 170 új kocsit gyártó francia Alstom cégnek összesen 65 milliárd forintot fizetett a főváros. Ha ezt az összeget felszorozzuk a 3-as vonal ellátásához szükséges, és a Metrowagonmash-szerződésben is szereplő 222 kocsira, az is csak 85 milliárd körüli összeg.

Önrész, hitel, kamat

A fővárosnak ráadásul nem is 69 milliárdba, hanem 84 milliárd forint körüli összegbe kerül az egész felújítás. Saját forrás híján ugyanis

Budapest euróalapú devizahitelt volt kénytelen felvenni a felújításra,

erre 60 milliárd forint erejéig kapott engedélyt és állami kezességvállalást a kormánytól.

Tarlós István főpolgármester új kocsikat akart, de bele kellett törődnie a felújításba Forrás: Bielik István - Origo

Ezért saját tartalékaiból kell kipótolni a fővárosnak a hitelösszeg és a szerződéses ár közötti 9 milliárdos különbséget. Mindezen felül a hitelkonstrukció kamata is jelentős tétel: a 15 éves futamidő alatt ez plusz 15 milliárd forint, ráadásul az esetleges árfolyamkockázattal is szembe kell nézni.

Budapestre mutogat

Miután az is kiderült, hogy a Metrowagonmash csak 20 százalékos jótállást vállal a szerelvényekre, vagyis ha egy elromlik, csak a javítás árának 20 százalékát fizetik vissza, ismét téma lett: miért nem vettek inkább új járműveket.

Csak 20 százalékos jótállást vállalnak az oroszok a felújított szerelvényekre Fotó: Origo

Neki is szegezték a kérdést a minapi Kormányinfón Lázár Jánosnak, aki viszont a fővárosra hárította a felelősséget. A miniszter azt mondta, a kormány nem szólt bele, hogy melyik megoldást választja a főváros, ők biztosították volna a kormánygaranciát a hitelfelvételhez.

Lázár: Nem szóltunk bele

Az egész beruházáshoz, és ahhoz, hogy melyik megoldás miért lenne jobb vagy rosszabb, a kormánynak nincs köze, a kabinetnek csak a pénzügyi garanciavállaláshoz van köze - mondta Lázár.

- tette hozzá a miniszter.

Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter szerint nem a kormány döntött Forrás: MTI/Kovács Attila

Elhangzott az is: Lázár teljesen kizártnak tartja az ellenzéki körökben népszerű elméletet, miszerint a tendernyertes orosz cég azért győzhetett, mert ez egy Orbán-Putyin-találkozón született paktum része volt. A miniszter azért ilyen biztos ebben, mert egyszer már volt egy Orbán-Putyin-találkozón.

Pedig a kormány döntött

Csakhogy ami a technológiaválasztást illeti, a miniszter szavainak ellentmond, hogy még a pénzügyi garanciavállalásról szóló kormánydöntés szerint is a kabinet választott a lehetőségek közül, majd döntött az új kocsik beszerzése helyett a régiek felújításáról.

A garanciavállalásról szóló kormányhatározat:

A Kormány 1468/2014. (VIII. 19.) Korm. határozata a fővárosi közösségi közlekedés biztonságos működtetése érdekében szükséges további feladatokról

A kormány felelősséget érez a főváros tömegközlekedésének biztonságos működtetéséért, ezért

1. megvizsgálta a fővárosi M3 metróvonal felújításával kapcsolatos fővárosi javaslatokat, és úgy döntött, hogy a szerelvények felújítására vonatkozó terveket támogatja;

2. mérlegelte az infrastruktúra felújításához szükséges pénzügyi források biztosításának lehetőségeit, és támogatja a felújítás hitelből történő finanszírozását;

3. engedélyezi az infrastruktúra felújítását szolgáló hitelfelvételt;

4. a 3. pont szerinti hitelfelvétel részleteiről történő egyeztetésekre a nemzeti fejlesztési minisztert jelöli ki.

Felelős: nemzeti fejlesztési miniszter

Határidő: azonnal

Orbán Viktor s. k., miniszterelnök

A főváros újakat akart

Ráadásul úgy döntött a kormány a felújítás mellett, hogy a főváros sem a korszerűsítést, hanem inkább új járművek beszerzését támogatta. Információink szerint ezt a főpolgármester meg is írta Lázár Jánosnak 2014. január közepén.

A főpolgármester megírta: elfogadható a korszerűsítés is, de jobb lenne az új vásárlás Fotó: Polyák Attila - Origo

Tarlós István levelében azt írta: a metrókocsik felújítása életképes és műszakilag megvalósítható alternatíva, azonban

műszakilag és a hosszú távú gazdaságosság szempontjából új járművek beszerzése javasolt.

Budapest főpolgármestereként is ezt a megoldást támogatja - írta.

Kénytelen-kelletlen

Erre a levélre, úgy tudjuk, választ nem kapott a Miniszterelnökséget akkor még államtitkári rangban vezető Lázártól, viszont érkezett egy levél a nemzeti fejlesztési minisztertől. Ebben Németh Lászlóné határozottan és egyértelműen a felújítás mellett foglalt állást.

A fővárosi közgyűlés végül jóváhagyta, hogy a járművek felújítására írjanak ki tendert Fotó: Origo

Ezek után 2014. január végén ismét levelet írt Tarlós Lázárnak, de közben forrásaink szerint a fővárosnak be kellett látnia, hogy ha EU-s forrást ad a kormány a 3-as metróvonal infrastruktúrájának felújítására, és „minden nem fér bele", akkor a járműveknél a felújítást kell elfogadniuk.

Tavaszra kész a prototípus

Jövő áprilisig kell leszállítania az orosz cégnek a felújított szerelvények prototípusát, három év múlva pedig megújul a 3-as metró összes szerelvénye. Mint arról az Origo beszámolt, a BKV akár másfél milliárd forintnyi kötbért is kérhet az oroszoktól, ha nem teljesítik a határidőket.

Hosszabbításnál drágább

Opcionálisan benne van a metrófelújításról szóló szerződésben, hogy 69 milliárd helyett akár 82 milliárd is lehet a végösszeg, de csak akkor, ha több kocsira lenne szükség a metróvonal tervezett esetleges meghosszabbítása miatt. Erre 2020-ig egyébként sem várható se saját, se EU-s pénz.

A 3-as metró új szakaszának átadásán az Élmunkás téri (ma Lehel téri) állomáson 1981-ben Forrás: MTI/Tóth Gyula

A négy új állomás beiktatásával megvalósuló fejlesztés a káposztásmegyeri lakótelepig persze akkor is drágítaná a metrókocsi-beruházást, ha nem a felújítás, hanem az új beszerzés mellett döntöttek volna. Ez esetben az új járművek beszerzése 110 milliárd forint körül lenne.