Vágólapra másolva!
Elvégezték a Rákóczi híd, a Nádorkerti úti híd és a Budafoki úti híd teherbírási ellenőrzését, amely az utolsó feltétele annak, hogy az 1-es villamos új vonalszakaszán elkezdődhessen az utasforgalmi próbaüzem. A terhelési teszt adatainak értékelése és eredményessége esetén a fővárosi utazóközönség rövid időn belül birtokba veheti az 1-es villamos meghosszabbított, újbudai szakaszát.
Vágólapra másolva!

Az 1-es villamosvonal meghosszabbításának utolsó lépéseként 2015. február 14-15-én elvégezték a Rákóczi híd, a Nádorkerti úti híd és a Budafoki úti híd statikus és dinamikus próbaterhelését. A teherbírási ellenőrzésre azért volt szükség, hogy a Budapesti Közlekedési Központ, illetve a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) is meggyőződjön a hidak biztonságos használhatóságáról.

Dabóczi Kálmán, a BKK vezérigazgatója történelminek nevezte a terhelést Fotó: Szabó Gábor - Origo

Történelmi pillanat

A teszt során több mint ezer tonna teher kerül a hídra – mondta Dabóczi Kálmán a próbaterhelés előtt. A Budapesti Közlekedési Központ vezérigazgatója beszélt arról is, hogy ennél nagyobb terhelést normál körülmények között nem fog kapni a Rákóczi híd. A BKK vezetője szerint a híd teherbírásának mostani ellenőrzése történelmi jelentőségű, hiszen ilyen formában még sosem tesztelték a szerkezetet.

A próbaterhelést a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Hidak és Szerkezetek Tanszék szakemberei végezték el a Nemzeti Közlekedési Hatóság által jóváhagyott tervek alapján. Szombaton délelőtt előbb egy, majd két Combino villamossal és két tehergépkocsival kezdődtek meg a tesztek, majd délután már 8 közúti járművel történt a vizsgálat.

Több mint 1000 tonnát tettek a hídra Fotó: Szabó Gábor - Origo

Újra megnyitják

Ezt követően a Rákóczi hídon villamosokkal, illetve a Budafoki és a Nádorkerti hídon tehergépjárművekkel folyt a szerkezetek próbaterhelése. Vasárnap egész nap a teljes hídrendszer globális próbaterhelését végezték el a szakemberek, négy Combino villamossal és húsz tehergépkocsival. A tesztek befejezésével a Rákóczi hidat legkésőbb vasárnap este ismét megnyitják a közúti és gyalogosforgalom előtt.

A próbaterhelés után néhány nappal az egyetemen elkészítik a vizsgálat eredményeit összesítő előzetes szakvéleményt. Ennek birtokában adhatja ki a Nemzeti Közlekedési Hatóság a műszaki próbaüzemre szóló engedélyt az 1-es villamosvonal új szakaszán. A végleges értékelés a mérések után nagyjából két héttel készülhet el.

Nagyon sok járművet vettek igénybe Fotó: Szabó Gábor - Origo

Új vonal

Majd az értékelés és annak jóváhagyása után az új szakaszon elindulhat a villamosvezetők képzése és vizsgáztatása, ami körülbelül tíz napig tart. Az engedélyek beszerzése után a szükséges járművezetői oktatások befejeztével, tavasszal megindulhat az utasforgalom az 1-es villamos új szakaszán.

1996-ban terhelték utoljára

A hídon 1996-ban végeztek utoljára próbaterhelést. Az akkori teszt alkalmával az akkor még el nem készült villamospálya terhelését is vizsgálták közúti többletterheléssel. Ez a megoldás a híd összterhelésének felmérésére több szempontból megfelelőnek bizonyult, de teljes mértékben nem tudta helyettesíteni a villamos tényleges közlekedését, ezért nem volt alkalmas a tényleges keresztirányú terheléseloszlás, illetve a dinamikus terhelések vizsgálatára.

Hosszabb lesz az 1-es villamos vonala 2015 tavaszától Fotó: Szabó Gábor - Origo

Ezért 2014. december 8-án az NKH az építési engedélyben foglalt részletes előírásokon túlmenően egy próbaterheléses ellenőrző vizsgálatot is előírt, amit ezen a hétvégén elvégeztek.

A Rákóczi híd úgy épült meg, hogy tizenöt tonnás tengelyterhelésű villamosok is biztonsággal tudjanak rajta közlekedni – egyezően a szabványokkal, ezt igazolja a híd törzskönyve is. Az átkelőn évenként hídvizsgálatot és tíz évenként fő vizsgálatot végeznek. Az utolsó fő vizsgálat 2018-ig érvényes.

Folyamatosan figyelték a változásokat Fotó: Szabó Gábor - Origo

Húsz éve va napirenden

Az 1-es villamos újbudai meghosszabbítása a Rákóczi híd 1995-ös átadása óta napirenden van. A fejlesztés 2004-ben került az európai uniós finanszírozással megvalósítható projektek közé, az előkészítés azonban később elakadt. A BKK 2010-es megalakulásával új lendületet kapott a projekt, ezért az még ebben a finanszírozási ciklusban megvalósulhatott.

A villamosvonal déli szakaszán megépült 3,2 kilométer hosszúságú új pálya a Rákóczi híd–Szerémi út–Hengermalom út útvonalon éri el az ideiglenes végállomást, amelyet a Fehérvári út és a Hengermalom út kereszteződésében alakítottak ki.