Tajtékoznak a vasutasok

Vágólapra másolva!
Pattanásig feszült a hangulat az év utolsó óráiban a hírhedten alulfizetett vasutasoknál. Az állami vezetők, így a MÁV menedzsmentje milliós béremelésének hírétől borultak ki, de annyira, hogy a tömeges felmondás sem kizárt, írja a Vasutasok Szakszervezete közleményben. 
Vágólapra másolva!

Elkeseredésükben többen felmondást fontolgatnak. Az országos átlagtól messze leszakadt vasutas-bérek miatt már

így is drámai az emberhiány a szakmában,

és ez előbb-utóbb tragédiához vezethet – írja a szakszervezet. Egyben felszólítja a tulajdonosi jogokat gyakorló minisztérium illetékeseit, hogy adjanak engedélyt a dolgozók megfelelő béremelésére is.

Kisebb csoda, hogy még nem volt tragikus baleset

Pattanásig feszült a hangulat a vasútnál, a cégvezetők milliós béremelésének híre ugyanis futótűzként terjedt el, és

az év utolsó napján besokalltak a vasutasok.

A szakszervezetbe rengeteg e-mail és telefonhívás futott be az elmúlt napokban a tagoktól. Valamennyiből az derül ki, hogy

rengeteg elkeseredett vasutas jobb lehetőség híján is a felmondást fontolgatja.

A szakszervezet hónapok óta kongatja a vészharangot, hogy jelezze, egyre kritikusabb a helyzet a MÁV-nál. Miközben csak a szerencsén és egyes munkakörökben az agyonhajszolt dolgozók tapasztalatán múlik, hogy eddig nem történt tragikus baleset,

több száz betöltetlen munkahely van –

szögezte le Meleg János, a szakszervezet elnöke.

Hónapokig küzdenek pár százalékos emelésért

Meleg szerint az alacsony bérek és egyéb rossz körülmények miatt

ma már lasszóval fogják az embereket

a szakmában. Kifejezte, ő attól tart, hogy

előbb-utóbb akár a legrosszabb is bekövetkezhet,

mert elszakad a cérna még a legtürelmesebbeknél is. Egyre nehezebb féken – és a cégnél – tartani a felbőszült dolgozókat, mert sokan tudják, a szakszervezeteknek hónapokig kell küzdeniük azért, hogy

pár százalékos béremelést csikarjanak ki a dolgozóiknak

attól a vezetőségtől, amelynek tagjai éppen most kapnak plusz milliókat. Ezt a hangulatot mérgezi még tovább az a tény, hogy

a vállalatvezetés 2016. évi béremelési ajánlata jelenleg csupán 0,5 százalék,

azt is csak bizonyos – eddig nem meghatározott – munkakörökben.

Tegyenek végre komoly lépéseket

Meleg János szerint ez lehet az utolsó csepp a pohárban. Az amúgy is lenézett szakma minden eddiginél sebesebben csúszik a lejtőn, amelyen már jó ideje elindult. A szakszervezet hónapok óta minden lehetséges fórumon hangoztatja:

beláthatatlan következményei lesznek annak, ha nem emelik a béreket,

nem javítanak a munkakörülményeken, nem lazítanak a drákói szigorúságú vizsgáztatási rendszeren. A szakszervezet elvárja, sőt követeli, hogy a tulajdonos és a MÁV vezetése tegyen végre komoly lépéseket:

állítson össze például egy vasutas-életpályamodellt, és azt valósítsa is meg –

azért, hogy megmentse a szakmát a végleges széthullástól. A tulajdonos és a menedzsment azonban – úgy tűnik – néhány erőtlen munkaerő-toborzáson kívül nem hajlandó, vagy egyenesen képtelen eredményesebb akciókra, változtatásokra.

A vezetői bérek ilyen arányú emelése után

a szakszervezet vezetése elvárja, hogy a tulajdonosi jogokat gyakorló minisztérium is lássa be

végre, náluk messze elmaradtak a dolgozói bérek a nemzetgazdasági átlagtól. A Vasutasok Szakszervezete

felszólítja a döntéshozókat,

hogy adjanak engedélyt a MÁV vállalatcsoport dolgozóinak megfelelő mértékű béremelésére.