Szavazhat Budapest közlekedésének felforgatásáról

Balról az első rövid, alacsonypadlós CAF-szerelvény eleje, a háttérben egy FVV csuklós nosztalgiavillamos Budapesten, a BKV Vasúti Járműjavító Szolgáltató Kft. X. kerületi Fehér úti telephelyén. Ezen a napon menetrend szerinti forgalomba álltak a rövidebb CAF villamosok Budapesten, a 3-as villamos vonalán. Az új villamosflotta 35 rövidebb és 12 hosszabb járműből áll majd. http://www.origo.hu/itthon/20150917-indulnak-az-elso-uj-caf-villamosok.html
Vágólapra másolva!
November 10-ig lehet véleményezni a Budapesti Közlekedési Központ honlapján a budai fonódó villamoshálózat terveit. A 86-os buszjáratot megszüntetik, lesz 18-as villamos, és változik a dél-budai buszok közlekedése is.
Vágólapra másolva!

Hétfőre vártuk, végül kedden jelent meg a budai fonódó villamoshálózat forgalmi rendjének társadalmi egyeztetése. Az Origo már hétfőn bemutatta, hol milyen járatok közlekednek majd, ehhez képest nincs sok eltérés a most megjelent tervben. Az viszont kiderült, hogy mégis lesz 18-as villamos, a 86-os busz pedig megszűnik. A terveket november 10-ig lehet véleményezni.

Már van térkép

A BKK honlapján sokáig nem lehetett friss térképet találni a tervezett vonalkiosztásról. Most azonban már felkerült egy interaktív térkép, amelyen jól áttekinthető a hálózat, és itt lehet véleményezni is a tervet.

Fonódó villamos Forrás: Origo

Az Origo korábban készített egy térképet, ehhez képest csak egy változás van az újabb terven:

szerepel benne a 18-as villamos,

a járat csak hétköznaponként a reggeli és a délutáni csúcsidőben közlekedik majd Hűvösvölgytől a Savoya parkig a Krisztina körúton keresztül. A korábbi terveknek megfelelően szintén a Krisztina körúton járnak majd az 56-os, illetve az 56A jelzésű villamosok is.

Megkésett tervezés

Az építkezéssel a BKK ígérete szerint decemberre végeznek, ehhez képest kissé megkésettnek tűnik, hogy csak most kezdődött meg a társadalmi egyeztetés a hálózatról.

Nyilván az ideális az lett volna, ha az illetékesek már évek óta ismernék a végleges tervet.

A hálózat kialakítása meglehetősen bonyolult feladat, hiszen a villamosokat nem csak egymással, más járatokkal is össze kell hangolni. Este például, amikor a metró már ritkán jár, jó lenne, ha át lehetne szállni a villamosra a Batthyány és a Széll Kálmán téren is.

Egymást érik majd a villamosok Óbudán Forrás: Origo

Igen ám, de ebben az esetben az északra haladó villamosok egymás nyomában fognak haladni az óbudai szakaszon, nem pedig egyenletes követéssel, ahogy kívánatos lenne.

Zsúfolt lesz a Bartók Béla út

A budai fonódó hálózat tervezésénél még olyan speciális szempontokat is figyelembe kellett venni, hogy a finanszírozó EU-val szemben vállaltuk, hogy

a budai rakparton alacsonypadlós villamosok is járnak majd,

ugyanakkor az ebből a célból megvett CAF-járművek nem tudnak Budafokra, Kamaraerdőbe (vagy Hűvösvölgybe) menni.

Az alacsonypadlós CAF-szerelvényeket a fonódó villamoshálózatra szánták Forrás: MTI/Máthé Zoltán

A Lánchíd budai hídfője alatt még csak épül a villamosalagút.

Elképzelhető, hogy 2016 elején emiatt két részre bontva járnak majd a rakparton a villamosok,

amikor a projekt többi része már készen lesz.

Az látható, hogy a hálózat helyenként igen terhelt lesz. A Móricz Zsigmond körtér és a Szent Gellért tér között például összesen öt járat fog közlekedni a 47-es a 49-es villamossal együtt.

CAF-ok, Tátrák és ICS-ek

A budai fonódó villamoshálózat vonalain főként az új, rövidebb CAF-ok és Tátrák fognak közlekedni, a 47-es és 49-es vonalon pedig maradnak a régi ICS-ek.
A járatok közül a leghosszabb vonala a 41-esnek lesz, ezzel 60 perc alatt juthatunk el a Bécsi úttól Kamaraerdőig. Összehasonlításul: az 1-esnek 45 perc, a 3-asnak és a 62-esnek pedig 49 perc a menetideje.

A legkeményebb helyzet azonban a Fehérvári úton alakulhat ki, mert itt nem egy, hanem másfél percenként ad szabad jelzést a lámpa, és csúcsidőben szinte mindre jutnia kell egy-egy villamosnak.

El lehet képzelni, mit okoz majd itt akár egy kisebb üzemzavar.

Változnak a buszjáratok is

A budai fonódó villamoshálózat a budai buszjáratok közlekedését is átalakítja.

  • A legfontosabb változás, hogy a 86-os járat megszűnik, mert ennek szerepét az új villamosvonalak kiváltják.
  • Ezek mellett Óbudán a 9-es busznak lesz egy betétjárata 9A jelzéssel, ami a Nyugati pályaudvar és a Kiscelli utca között közlekedik.
  • Dél-Budán a 7-es útvonalát módosítják, ez a járat a Móricz Zsigmond körtértől nem a Bartók Béla úton jut el a Szent Gellért térig, hanem a Bocskai út – Október huszonharmadika utca – Budafoki út útvonalon.
  • A 160-as és a 260-as busz nem fog bejönni a Batthyány térig, csak az Óbudai rendelőintézetig, a 260A pedig megszűnik.
  • Szintén eltűnik a 253-as járat, és a 134-es is. Ez utóbbinak a szerepét azonban átveszi majd a 29-es busz, ami a Szentlélek tér helyet egészen Békásmegyerig fog járni.
  • Módosul a 34-es busz útvonala is, ami többet kanyarog majd a Pók utcai lakótelepen.
  • A 10-es út új nyomvonalának átadása után megszűnik a vasúti átkelő a Kocsis Sándor utcánál, így a 218-as busz a jövőben innen nem a Bécsi úton, hanem az Aranyhegyi-patak másik oldalán, az Aranyvölgyi úton, illetve a Pomázi úton fog közlekedni.

A BKK oldalára kedden került ki a részletes terv, amit november 10-ig lehet véleményezni ezen a linken.

Kedden rakták ki a honlapra a 7-es, illetve 33-as buszcsalád változásainak tervét is, amit szintén november 10-ig lehet véleményezni. Ezeken a vonalakon lesz három új járat is, a 107-es és a 233-as pedig megszűnik.

Szavazzon!

Önnek tetszik a budai fonódó villamoshálózat járatkiosztása?