Kaszásdűlőn is fizetős lehet a parkolás

fizető parkoló, Óbuda, parkoló, parkolás, parkolódíj
Óbuda parkolás illusztráció
Vágólapra másolva!
Bár eddig a III. kerületben ingyen lehetett várakozni, augusztustól már Óbuda belső részein is fizetni kell a parkolásért. Az automaták fele már kint van a fővárosi kerület utcáin, a hónap végéig a többi is meglesz. Januártól a XIII. és a VIII. kerület szinte teljes területe fizetőssé válik, Kispesten sorompóval védik a helyiek parkolóhelyeit.
Vágólapra másolva!

– mondta egy középkorú úr az egyik hétköznap délelőtt a Köki Terminál közelében lévő egyik panelház parkolójában. A sorompók februárban kerültek ki négy kispesti panelház parkolójához, hogy megvédjék a helyiek parkolóhelyeit az ingázóktól és a pláza vásárlóitól.

Az itt élők egy négyjegyű kódot igényelhettek, ezt kell beütniük a sorompók mellé kihelyezett paneleken, hogy behajthassanak.

Ez a rendszer volt a kispesti városvezetők helyi válasza egy, az egész városra jellemző problémára.

Csak kóddal lehet behajtani a kispesti parkolóba Forrás: Origo

Egyre kijjebb kerül a fizetős övezetek határa

A lassan a városhatár felé kúszó fizetős övezetek külső határán ugyanis mindig megjelennek az autósok, akik napközben kvázi P+R parkolóként használják az ingyenes helyeket. A helyiek nyomására azonban a városvezetők megelégelik a helyzetet, és fizetős övezetté nyilváníttatják a környéket.

Hasonló folyamat zajlott le az Örs vezér tere környékén is két éve. 2013-ban a Kőbányai önkormányzat fizetős övezetet alakított ki a Kerepesi út – Fehér út – Gyakorló utca – Hatház utca által határolt területen. Az autósok így a zuglói oldalra szoktak át, erre válaszul a XIV. kerület korábbi vezetése is fizetős övezetet akart kialakítani a tér zuglói oldalán. Erre azonban végül nem került sor.

Augusztusban még nem büntetnek Óbudán

Hasonló érvei voltak a III. kerületi önkormányzatnak is, amikor a belsőbb területein fizetős övezet kialakítása mellett döntött. Ahogy Bús Balázs polgármester korábban fogalmazott,

azért van erre szükség, mert a szomszédos II. kerület a határáig kitolta a fizetős övezetet, így az autósok átszoktak a III. kerületbe.

Az eredeti tervek szerint a III. kerületben már július elejétől elindult volna a rendszer, az időpontot július közepére, legutóbb pedig július végére módosították. Ahogy Puskás Péter alpolgármestertől megtudtuk: a 170 parkolójegy-automata fele már kikerült az utcákra, és július végig a maradékot is leszállítják.

A jó hír, hogy augusztusban még nem fognak büntetni az ellenőrök.

170 automata lesz a III. kerületben, ezek fele már kint van az utcákon Fotó: Origo

Persze van rossz hír is. Bár a III. kerületben eddig nem kellett fizetni a parkolásért, most belendült a helyi vezetés, és

az övezetet a jövőben kiterjesztenék Kaszásdűlőre is.

Itt a HÉV-megállónál ugyan működik egy 40 férőhelyes P+R parkoló, ez azonban vélhetően kevés lesz, hogy befogadja a belsőbb fizetőssé tett területekről kiszoruló autósokat. Puskás Péter szerint azonban sokféle megoldáson gondolkodnak, ezek között szerepel egy, a kispesti sorompós rendszerhez hasonló megoldás is.

Ráadásul nem az egyetlen kerület, amelyik a közeljövőben ki fogja tolni a fizetős övezetek határát.

A kerület javasol, a főváros dönt

A fővárosban a parkolás kérdését egy 2010-es fővárosi rendelet szabályozza. Ebben szerepelnek a jelenlegi fizetős területek, és rögzítették a parkolási díjakat is – a mindenkori BKV-vonaljegy árához igazítva.

Ez alapján a fővárosban óránként 525, 440, 350, 265 vagy 175 forintot kell fizetni.

Egy finom üzenet az autósoknak a III. kerületben Fotó: Bielik István - Origo

Egy új fizetős övezet kijelöléséhez a fővárosi rendelet kell módosítani. Ezt elvileg bárki kezdeményezheti, de csatolnia kell hozzá egy úgynevezett telítettségmérést, amely igazolja, hogy az adott területen

a parkolóhelyek foglaltsága napi átlagban meghaladja a 70 százalékot.

Ha a módosítást egy kerületi önkormányzat javasolja, akkor

  1. A helyi képviselő-testület hoz egy határozatot az új övezet kijelöléséről;
  2. Ezt a kerületi polgármester elküldi a főpolgármesternek, kezdeményezve a fővárosi parkolási rendelet módosítását;
  3. A főpolgármester a kezdeményezést általában megküldi a Budapesti Közlekedési Központnak (BKK) is;
  4. Amennyiben a BKK egyetért a kezdeményezéssel, akkor elkészíti az előterjesztés-tervezetet.

A BKK nemcsak azt ellenőrzi, hogy mérték-e a telítettséget, hanem azt is vizsgálja, hogy a javasolt parkolási díj illeszkedik-e a fővárosi rendszerbe. Azt sem engedik, hogy túl sok kedvezményt adjon a kerület.

Józsefváros és Angyalföld nem viccel

A tavaly novemberben megalakult Fővárosi Közgyűlés eddig négyszer módosította a rendeletet. Ebből három lényegében pontosítás volt, május 27-én azonban a XIII. és a VIII. kerület is új övezetek kijelöléséről nyújtott be módosítót.

Egyre több helyen találkozhat parkolóautomatákkal Forrás: MTI/Lakatos Péter

A jövőben így Angyalföld szinte teljes területén fizetni kell a parkolásért,

hiszen a módosítással a még hiányzó részeket is hozzácsapták az eddigi övezethez a Kámfor utca – Tatai utca – Szegedi út – Dévényi utca – Vágány utca által határolt területtel. Hasonlóan járt el a józsefvárosi önkormányzat vezetése is, azzal hogy a fizetős övezetet kitolták a Hungária körút, Könyves Kálmán körút vonaláig.

A Józsefvárosban az érintett területek lakosai már elkezdhették kiváltani a parkolási engedélyüket, a rendszer vélhetően januárban fog elindulni. Angyalföldön sincs esély arra, hogy még idén fizetni kelljen az új területeken, vélhetően itt is csak jövő év elején élesedik a rendszer.