Tarlós szerint Lázár János nem is ért a BKV-hoz

Tarlós István, Budapest főpolgármestere ad interjút Lengyel Tibornak 2015 július 6-án Tarlós István, Budapest főpolgármestere ad interjút Lengyel Tibornak 2015 július 6-án
Tarlós István, Budapest főpolgármestere ad interjút Lengyel Tibornak 2015 július 6-án
Vágólapra másolva!
Még barátok is lehetnek Lázár Jánossal, bár Tarlós István most azt gondolja róla, olyan, mint Mary Poppins, és beleszól a BKV ügyeibe, miközben nem ért hozzá, ráadásul azokat Orbán Viktorral a főpolgármester már megoldotta. Tarlós nem tesz úgy, mintha érdekelné Alföldi Róbert, óvatosan optimista az olimpiarendezés ügyében, más tudja, hogy ő mit gondol a Liget projektről, a vérnyomása pedig 116/68.
Vágólapra másolva!
  • Lázár János berepült a parlamentbe, mint Mary Poppins.
  • Őszre Orbán Viktorral megoldják a BKV finanszírozását.
  • Óvatosan optimista a 2024-es olimpia rendezését illetően.
  • Alföldi Róbert nem érdekli, de udvariasságból ezt nem mondja.
  • A kormánybiztos tudja, mit gondol a főpolgármester a Liget projektről.
  • A Pasa Parkban 300 ezer a havi közös költség, náluk csak 14 ezer.

Lecseréli a háziorvosát Lázár Jánosra?

Tisztázzuk ezt a Lázár-dolgot. Egy politikai közösséghez tartozunk, feleslegesek ezek a viták, és nem is egészen értem Lázár Jánost. Nem vagyunk egymásnak felettesei, az életpályánk sem keresztezi egymást. Egyszer valamikor berepült a parlamentbe Rapcsák András esernyőjén,

és az utóbbi egy évben eléggé próbára teszi a képességeit az a feladattömeg, amit a nálánál jóval nagyobb szellemi kapacitású miniszterelnök kiszignált rá.

Tarlós szerint Lázár nem ért a BKV-hoz Fotó: Szabó Gábor - Origo

Nem tudom, miért foglalkozik olyan ügyekkel, mint a BKV, amihez nem is nagyon ért, és nem is igazán a kompetenciája. Lázár János tehetséges ember, de ha annyira szereti Budapestet, amennyire hangsúlyozza, inkább arra kérem, gondoskodjon róla, hogy fontos fővárosi fejlesztések

Ha ebben meg tudunk egyezni, akkor barátok leszünk.

Egyelőre nem úgy tűnik, mintha barátok lennének.

Ezt bízza ránk.

Fenyegetett korábban azzal, hogy leállítja a 3-as metrót, ha nem lesz pénz a felújítására. Ez bejött. Mi lenne, ha azt mondaná, leállítja a budapesti közösségi közlekedést, ha elfogy a pénz?

Pénteken találkoztam a miniszterelnök úrral, másfél órát beszélgettünk, és az az érzésem, hogy szeptember végéig racionális megoldás születik a BKV finanszírozására.

A főpolgármester szerint közel a megállapodás Orbán Viktor kormányfővel a BKV finanszírozásáról Fotó: Szabó Gábor - Origo

Ez lenne az a hosszú távú modell, aminek szükségességéről év eleje óta igyekezett meggyőzni a kormányt?

Nem tudom, mit ért ezen.

Azt, hogy vége a 25 éve működő húzd meg, ereszd meg politikának, vagy kormányzati zsarolásnak, amivel mindig sakkban tarthatták a fővárost, és a helyébe hosszú távon is biztos, kiszámítható, fenntartható finanszírozási modell lép.

Én is az utóbbira gondolok. Soha nem volt megoldva a BKV finanszírozása, úgyhogy ha most megoldódik, akkor azt mi oldottuk meg Orbán Viktorral. A pénteki beszélgetés alapján bízom ebben.

Valaki akkor nagyon félreértette a hónapok óta tartó tárgyalásokat, mert Lázár János azt mondta, hogy az általa bejelentett csökkenő költségvetési támogatás az, amiben ön megegyezett Varga Mihály miniszterrel, míg ön egészen másként emlékezett minderre.

Én most is másképp emlékezem. Úgy látszik,

A sajtótájékoztatóján egyébként keveredtek fogalmak, ezek a keveredések a miniszterelnök úrral tisztázódtak.

Tarlós szerint Lázár János sajtótájékoztatóján keveredtek a fogalmak Fotó: Bielik István - Origo

Forintban is kifejezhető ez a tisztázódás?

Ennél többet egyelőre nem mondhatok.

Lesz erről hivatalos bejelentés?

Azon kívül, hogy most bejelentettem egy tényt, ami cáfolhatatlan, nem hiszem.

Lesz azért írásos megállapodás? A BKV finanszírozása esetében többször láttuk már azt, hogy a szó elszáll, sőt néha még az írás is.

Várjuk meg a szeptembert.

Őszre ígéri a főpolgármester a megállapodást a BKV finanszírozásáról Fotó: Polyak Attila - Origo

Korábban azt mondta, a BKV 52 milliárdos adósságának állami átvétele fejében sem adja oda ingyen a Dagály fürdő területét a vizes vb-hez az államnak, csak ha a BKV megkapja az idén hiányzó 15 milliárd forintot. Végül mégis odaadta ingyen a területet.

Nem szívesen vállaltam volna, hogy az én döntésemen múlik a 2017-es vb sikere, aminek ráadásul a főpolgármester az arca. A közgyűlés amúgy nagy többséggel döntött így. Ez legyen a legnagyobb hiba, amit sikerül lelepleznie.

Olvasta a 2024-es budapesti olimpia 1300 oldalas megvalósíthatósági tanulmányát?

Elhinné, ha azt mondanám, hogy igen?

Nem. De kíváncsi lennék, mi győzte meg, hiszen tavaly ősszel még életszerűtlennek nevezte a rendezés felvetését, most pedig már támogatja.

Mindenáron szeretne egy ellentmondást kidomborítani, de közben megfeledkezik arról, hogy a NOB tavaly év végén elfogadott határozata más megvilágításba helyezi a kis- és közepes fővárosok rendezési lehetőségeit. Ezt a határozatot elolvastam, de

Óvatos optimizmusra intek mindenkit, mert egy kilenc év múlva rendezendő olimpiáról van szó, még a helyszínről is csak két év múlva döntenek.

Tarlós István hétfőn a Parlamentben: aznap szavaztak a 2024-es nyári olimpia pályázati szándékról Fotó: Polyák Attila - Origo

A magyar sportolók megérdemelnék, ráadásul Magyarország az egyetlen, száznál több aranyérmet nyert ország, amelyik még nem rendezett olimpiát. Ami az építkezéseket illeti: ami eddig is tervben volt, fel fog gyorsulni, ami meg nem, az meg fog valósulni, és ez mind itt marad a városnak.

nem kell mindent a magyar adófizetőknek állni.

Persze, de azt még nem tudni, van-e fedezet arra, amit mégis nekik kell fizetni, meg azt sem látni, nem-e alulbecsültek a kiadások, mint ahogy a Dagályon a vizes vb beruházási költsége is csaknem a duplájára nőtt hirtelen.

Nem alulbecsültek-e. Így mondja a magyar. Bár ezt bizonyára nem fogja leírni. Nem volt egyetlen olimpia sem egyébként, ahol kilenc évvel korábban tisztában lettek volna a pontos költségekkel.

ha netán elnyerjük a rendezési jogot. Akkor önnek is számos lehetősége lesz riogatni az embereket.

Alföldi Róbert a Pride megnyitóján keményen odaszólt a főpolgármesternek Fotó: Polyák Attila - Origo

Figyelte Alföldi Róbert szavait a Pride megnyitóján?

Mekkora bűn, ha nem?

Azt mondta, a főpolgármester lehet zavarban egy meleg pár látványa miatt, de ne vezessen világvárost, ha kultúremberhez nem méltón visszataszítónak tart egy kisebbségi rendezvényt.

Udvariasságból nem mondom, hogy nem érdekel.

míg engem 300 ezer ember választott meg Budapest főpolgármesterének, már nem is először. Abban pedig változatlanul és tántoríthatatlanul nem hiszek, hogy egy főváros vezetésére való képességet, teljesítményt az határozna meg, hogy valaki támogat-e egy homoszexuális felvonulást.

Toleráns ettől még lehetne.

Ennyi, amit mondani tudok, ezen túl nem terjed az érdeklődésem.

Most hirtelen az lett a probléma, miért épül ennyi minden Fotó: Szabó Gábor - Origo

Akkor maradjunk a közlekedésnél: kiemelt beruházás lett a 3-as metró felújítása és északi meghosszabbítása is. Utóbbit régóta tervezték, most megvalósulhat?

Ebbe a ciklusba a meghosszabbításnak csak a terveztetése fér bele. De mi eddig sem a levegőbe beszéltünk, sőt most hirtelen az lett a probléma, miért épül ennyi minden. Ebben igyekeznek a kákán is csomót keresni. A világon sehol nem lehet ekkora közlekedési beruházásokat, mint például a Széll Kálmán tér, vagy

és a budai fonódó villamoshálózat, egyszerre, észrevétlenül megvalósítani.

Vissza a 3-as metróhoz: a metrókocsik felújításában még versenyben lévő ajánlatok alapján már most látszik, hogy a 60 milliárdos hitelkeret kevés lesz. Ki fizeti a többletet?

Megvan a fedezetünk, hogy akár saját erőből pótoljuk. Úgy tudom egyébként, július 9-én lesz eredményhirdetés.

Július 9-én dőlhet el, ki és mennyiért újítja fel a 3-as metró régi szerelvényeit Fotó: Origo

Mi a helyzet a metró infrastruktúrájának felújításával?

Ott is nyílt közbeszerzés lesz. Az uniós támogatásnál a kormány döntése 125 milliárd forintra vonatkozik, de még nem lehet pontosan tudni, mennyi lesz a végösszeg. Természetesen ott is elképzelhető, hogy ki kell pótolni a forrást.

A 2-es metró és a HÉV összekötése alapvetően jó ötlet, csak nem világos, mi valósul meg először. Ha a metrót csak átviszik az Örs vezér tér túloldalára, akkor egyelőre százmilliárdos összegért csak annyi történik, hogy kicsit messzebb megy a metró, de ugyanúgy át kell szállni a HÉV-re?

Teljesen igaza van. Nem véletlen, hogy a terveztetéssel foglalkozunk még. Lesznek alternatívák, ezek közül a legésszerűbbet kell választani. Az említett változat nem tűnik ilyennek, ezért csekély a valószínűsége, hogy azt támogatnám.

Metróvégállomás az Örs vezér terén - összekötnék a HÉV-vel Forrás: Origo

Az LMP eközben kihívta önt egy futóversenyre a Városligetbe, hogy belássa, a beépítés helyett a jelenlegi sportfunkciót kellene megőrizni. Elmegy?

Tizenöt évig aktív sportoló voltam, ilyen bohóckodásokba nem akarok belemenni.

A Liget projekt terveivel maradéktalanul egyetért?

Ezt Baán László kormánybiztossal beszélje meg.

Azt, hogy ön főpolgármesterként mit gondol a Városliget beépítéséről?

Igaz, hogy komoly funkció Budapest főpolgármesterének lenni, de ezt vele konzultálja meg.

A Városliget szélére tervezett új Néprajzi Múzeum Forrás: Tumblr/lebegopont

Véleménye azért csak van.

Nincs ebben a kérdésben még minden eldöntve. Ha majd minden el lesz döntve az illetékesek részéről, akkor elmondom a véleményemet.

Lesz Makovecz-emlékmű? Nagy a csend, amióta kiderült, hogy önt és a miniszterelnököt is megkérdezte ugyan Melocco Miklós, de azokat, akik illetékesek, így a Makovecz családot és az I. kerületi önkormányzatot, már nem.

Nekem sem egészen világos a dolog. Az én szerepem annyi volt, hogy Melocco Miklós behozott néhány szabadkézi rajzot, és elmesélte, mit, mekkorát és hova tervez. Azt mondtam, elvileg egy Makovecz-emlékművet támogatok Budapesten, de

Megkérdeztem még, mennyibe fog ez kerülni, de nem is akarom elárulni, mennyit mondott. Ezért is ígértem, hogy eljuttatom az ötletet a Miniszterelnöki Hivatalba, mert a főváros biztos

Azóta nem tudok a dologról semmit.

Sokba kerülne a Makovecz-emlékmű, a fővárosnak biztosan nincs annyi pénze Fotó: Szabó Gábor - Origo

Négy éve még saját maga tervezett új zászlót Budapestnek, most már lesz városarculati cég, amely 150 milliót költhet idén logótervezésre, koordinációra. Azért adott javaslatokat a pálinkáscég marketingeséből lett cégvezetőnek?

Mielőtt elengedné a fantáziáját, ez a cég mindössze három emberből áll. Ugyan nem utazom annyit, mint az elődöm, de én is

Ez ebben a városban nem volt, legalábbis én nem találkoztam vele, pedig a leghosszabb ideje, 1990 óta vagyok polgármester. A cég dolga lesz kidolgozni ezt a koncepciót.

Villamosozzunk: az 1-es új szakaszán háborognak a lakók, mert csikorognak a villamosok, és a fonódó villamos építése is nehézkesen halad. Mit tett ezekben az ügyekben?

Csikorog a villamos, és fütyül a szél, igaz?

Meg omlik a födém a HÉV alagútjában.

Ott kivitelezői túlbuzgóság történt, nyilván kijavítják. Aki dolgozik, az tud hibázni. Az 1-es villamos köszöni, jól van, a fonódó épül, az alagút meg nem szakad be. Mélyépítési munkáknál

Aki ebben a szakmában van, az ezt tudja. Aki politikai hangulatot kelt, az meg ahhoz ért.

Van, aki a mélyépítési szakmához ért, más a politikai hangulatkeltéshez Fotó: Szabó Gábor - Origo

Az Óbudai Lakókert, ahol önnek is van lakása, az lesz a politikailag rossz hírű új Pasa Park?

Provokatív kérdés. Van néhány lényeges különbség. Amikor ezt a területet 2001-ben az óbudai önkormányzat eladta – az amúgy legtöbbet ígérő pályázónak –, teljesen egyhangú döntést hozott, aminek az előkészítésében én nem is vettem részt. Öt évvel később költöztem be – amit 2001-ben még nem is álmodtam –, a régi, nagyobb lakásunk eladása és hitelfelvétel mellett. A Pasa Parkban állítólag 300 ezer a havi közös költség, nálunk 14 ezer. Budapest főpolgármestere 43 év munka után, 67 évesen egy 77 négyzetméteres társasházi lakásban él egy volt orosz laktanya területén.

Minden követhető a vagyonbevallásaimban, több mint 20 éve.

116/68 Fotó: Szabó Gábor - Origo

Nem is lehetne jobbkor, hoztam magammal egy készüléket. Megengedi, hogy búcsúzóul megmérjük a vérnyomását? Csak hogy Lázár János megnyugodjon.

Nem bohóckodom. De elárulom, tegnap reggel 116/68 volt a vérnyomásom. Erre mondtam azt, és őszintén kívánom Lázár Jánosnak, ha megéri ezt a kort, nagyon fog örülni, ha ennyi lesz a vérnyomása.