Hajós András kitiltaná az autókat Budapestről

Bicikli kerékpár megemlékezés
Biciklis megemlékezés a kerékpározás közben elhunytak és balesetet szenvedtek tiszteletére
Vágólapra másolva!
Az autó nem való városba, a legtöbb helyről kitiltanám - mondta Hajós András, az első közlekedési kultúra nap megnyitóján. Furcsán kezdődött az autós és biciklis partnerség jegyében meghirdetett ünnep, ahova szinte csak rendőrök jöttek el. 
Vágólapra másolva!

Mintha egy groteszk osztálykirándulás helyszínén játunk volna, peformansszal kezdődött és biciklis túrával folytatódott Óbudán az első "közlekedési kultúra napja": biciklis rendőrök fekete lufikat engedtek a szélbe, a szívmintás léggömbök tűnődve bukdácsoltak a Flórián téri paneltömbök felé.

98 luftballon

Tavaly 98 halálos áldozata volt a közúti biciklis baleseteknek - rájuk emlékezett így az ünnepséget szervező ORFK.

Rendőrök engedik el a gyászfekete léggömböket Forrás: Origo

A szónokok ugyanakkor hangsúlyozták, nem a gyász, hanem a közlekedési kultúra fejlesztése a lényeg, a biciklisek és autósok partneri viszonyának erősítése.

Emlékező rendőrök

Ehhez képest talán két-három civil biciklis jöhetett el a Közúti balesetek áldozatainak emlékművéhez.

Rendőrök, amíg a szem ellát Fotó: Polyák Attila - Origo

Mindenütt a Készenléti Rendőrség egyenruháit lehetett látni, a hófehér szolgálati pólókhoz csak a polgárőrök láthatósági mellénye adott kontrasztot.

Felejtsük el az autót?

Adott a partneri viszonynak a programot moderáló Hajós András is, aki az Origónak egyenesen azt mondta:

mert élhetetlenné teszi a települést, és gazdasági károkat okoz, árt turizmusnak és a kiskereskedelemnek.

Hajós András szerint az autó nem való a városba Fotó: Polyák Attila - Origo

Az ünnepség hivatalos részén pedig arról beszélt, hogy a főváros bizonyos részeiről, például a Duna-parttól kitiltaná az autóval közlekedőket.

Radarozz, ha kedves az életed

A zenész tíz éve bringázik Budapesten, és idáig nem volt komoly balesete: "Párszor próbáltak leszorítani, egyszer belerohantam egy ostobán elhelyezett Demszky-karóba, nagyjából ennyi" - mesélte Hajós András, aki a biztonságos közlekedés titkát az empátiában látja: főként a biciklis szempontjából élet-halál kérdése, hogy ismerjük az autós helyzetét, reakcióidejét, és főleg, hogy

úgy nem érhetnek meglepetések.

Nincs rálátásuk

A figyelem fontosságát emelte ki László János, a Magyar Kerékpáros Klub elnöke is. Mint mondta, rendszerszintű problémák nehezítik az autósok és kerékpárosok együttélését.

Hajós András és László János, a Magyar Kerékpáros Klub elnöke. Partneri kerekezés Fotó: Polyák Attila - Origo

Szerinte sok helyen úgy építik ki az infrastruktúrát, hogy a két félnek esélye sincs figyelemmel követni a másikat, és túl nagy a járművek közötti sebességkülönbség is.

Stagnáló számok

A baleseti statisztikák szerint

évente 3500 biciklis baleset történik

Rossz hír, hogy ebben hosszú ideje nincs is változás: míg az autós karambolok száma évek óta fokozatosan csökken, addig bicikliseké 10 éve nagyjából változatlan.

Az I Bike Budapest biciklis felvonulás résztvevői emelik fel kerékpárjaikat. A balesetek feléről a biciklisek tehetnek, de szinte mindig ők húzzák a rövidebbet Forrás: MTI/Mohai Balázs

A legtöbb biciklis baleset egyébként Békés, Csongrád és Pest megyében történik évről évre, az ütközések feléről pedig a kerékpárosok tehetnek.

Ez egy társasjáték

A felelősségtől függetlenül általában ők húzzák a rövidebbet is, épp ezért nekik kell a legtöbbet tenniük a biztonságukért, muszáj láthatónak maradniuk az utakon - mondta Óberling József, az Országos Balesetmegelőzési Bizottság ügyvezető elnöke.

Óberling József: a biciklisek a legsérülékenyebbek az utakon, nekik kell a legjobban figyelniük Fotó: Polyák Attila - Origo

A rendőr ezredes arra is emlékeztetett, hogy az úton senki sincs egyedül, a közlekedés olyan társasjáték, amiben mindenkire figyelni kell.

Kivágták a képből

Hajós András igazi showmanként moderálta az ünnepséget, a kellő pillanatban ki is vonult a képből, hogy "az eseményről készülő összeállítást minden szerkesztőség le tudja adni".

Mintha csak a jövőbe látott volna: a közlekedés kultúra napjáról beszámolt az MTI is, cikkükben viszont egy szó sem esett arról, hogy Hajós volt a program házigazdája.

Oda és vissza

A lufik felengedése után a készenléti rendőrök elkarikáztak a Teve utcáig, majd vissza a Flórián térre, ezzel lezárva az ünnepi programot.