Utasforgalomban tesztelik a 4-es metró automata irányítását

4-es metró automata vezérlés automatavezérlés Foglalkozás metróvezető SZEMÉLY új metróvonal vezérlőpanel vezetőfülke Budapest, 2014. március 28.
Automata üzemmódban halad a metrószerelvény az alagútban, de egy évig metróvezető felügyeli a szerelvények üze
Budapest, 2014. március 28. Automata üzemmódban halad a metrószerelvény az alagútban, de egy évig metróvezető felügyeli a szerelvények üzemét, az átadás előtt álló 4-es metró vonalán 2014. március 25-én. Az új metrószakaszt március 28-án reggel adják át az utazóközönségnek, amely a hétvégén ingyen veheti igénybe. MTI Fotó: Máthé Zoltán
Vágólapra másolva!
Elsősorban a diszpécsertől várják az esetleges hibák elhárítását, és nem a járműkísérőtől. Így kezdik el utasforgalomban is tesztelni a 4-es metró automata vonatirányító rendszerét hétfőtől.
Vágólapra másolva!

Kéthetes teszt

A teszt két héten keresztül zajlik, a szakemberek azt vizsgálják, hogy fennakadások esetén járműkísérői beavatkozás nélkül a központi, illetve az állomási diszpécserek mennyi idő alatt tudják az adott hibát megtalálni és elhárítani - derül ki a Fővárosi Önkormányzat, a Budapesti Közlekedési Központ, a BKV és a DBR Metró Igazgatóság közleményéből.

Automata üzemmódban a metró, a vezető csak felügyel Forrás: MTI/Máthé Zoltán

A végleges használatbavételi engedély megszerzése előtti tesztidőszakban továbbra is lesznek járműkísérők a szerelvényeken, de csak bizonyos idő eltelte után avatkozhatnak be, az esetlegesen bekövetkező hibák megoldása elsősorban a diszpécserek feladata.

A Rákóczi téri állomásra érkezik egy Alstom szerelvény Forrás: MTI/Máthé Zoltán

A közleményében kitértek arra is, hogy a 4-es vonal utasok nélküli, úgynevezett sötétüzemi próbái is vezető nélkül zajlottak. A szerelvényeken ideiglenes vezetőfülkéjében tartózkodó járműkísérők feladata csak annyi, hogy felügyeljék a járművek mozgását és probléma esetén beavatkozzanak.

Utasok a 4-es metrón Forrás: MTI/Beliczay László

Év végére meglehet az engedély

A végleges használatbavételi engedély kiadására várhatóan valamikor az év végén kerül sor, addig a szakemberek kiértékelik a tesztidőszak eredményeit, végrehajtják a szükségessé váló esetleges változtatásokat, és ha kell, akkor újabb vizsgálatokat kezdeményeznek. Ezt követően elbontják az ideiglenes vezetőfülkéket, és kizárólag a központi, illetve az állomási diszpécserek biztonsági felügyelete mellett fognak futni a szerelvények.

Hangsúlyozták, hogy a 4-es metróvonal több mint egy éve automata üzemmódban és biztonságkritikus hiba nélkül üzemel, decemberre elérte a világviszonylatban is nagyon szigorú, 99,96 százalékos rendelkezésre állási arányt.