Százezer vakcina nem érkezett meg időben

Fel lehet-e nőni oltás nélkül? Védőoltás
MODEL RELEASED. Baby being vaccinated.
Vágólapra másolva!
Hogyan fordulhat elő, hogy nincs elég oltóanyag? Elképzelhető, hogy emiatt nem kapják meg a kötelező védőoltásokat a csecsemők? Egyedi eset a mostani, vagy máskor is megtörtént már? Ezek a kérdések foglalkoztatják leginkább az édesanyákat, miután kiderült, hogy a gyártó várhatóan nem tudja a szerződés szerinti határidőre szállítani az úgynevezett ötkomponensű vakcinát. 
Vágólapra másolva!

Magyarországon az elmúlt évtizedekben még nem fordult elő, hogy ne érkezzen meg időre valamelyik oltóanyag, most mégis emiatt kellett intézkednie az Országos Tisztifőorvosi Hivatalnak. A Sanofi Pasteur a múlt héten jelentette, hogy várhatóan nem fogja tudni időben leszállítani az ötkomponensű védőanyagot, amely a torokgyík, a szamárköhögés, a merevgörcs, a járványos gyermekbénulás, valamint a Haemophilus influenzae b (Hib) ellen véd.

Minden kisbaba megkapja az oltást, csak az időpontok változnak Forrás: AFP/Science Photo Library

Ötvenezer gyereket érint

A késés csak Magyarországon 45-50 ezer gyermeket érint, fele arányban csecsemőket és egy-két év közti kisgyermekeket. Összesen százezer vakcina nem érkezett meg időben.

Ez semmiképpen nem jelenti azt, hogy oltóanyaghiány lenne, vagy bármely gyermek ne kapná meg a kötelező védőoltást – mondta az Origónak Tengelits András, az ÁNTSZ sajtóreferense. A figyelemfelhívásra és a megelőző intézkedésre éppen azért volt szükség, hogy idejében figyelmeztessék a háziorvosokat és édesanyákat is a változásokról – tette hozzá a szakember.

Más vakcinát kaphatnak

A megoldást a tartalékok felhasználása és a kötelező védőoltási rend megváltoztatása jelenti, erről már hétfőn tájékoztatták a háziorvosokat és a védőnőket. Elképzelhető az is, hogy más típusú, de ugyanolyan hatékony védőoltást kapnak a kicsik. A lényeg, hogy minden oltást megkapjanak, és ne kelljen őket többször megszúrni a szükségesnél.

Az ötkomponensű oltóanyag már az európai szállítóközpontban van Forrás: AFP/SPL

A csecsemők a jelenleg érvényben lévő kötelező védőoltási rend alapján három alkalommal kapják meg az ötkomponensű oltóanyagot, mely a torokgyík, a szamárköhögés és a tetanusz (közismert nevén DiPerTe) mellett a járványos gyermekbénulás és a Hib okozta agyhártyagyulladás ellen is véd. Ugyanezzel az oltóanyaggal kerül sor a gyermekek újraoltására 1-2 éves koruk között.

Eddig mindig volt tartalék

Az országos tisztifőorvos utasítása szerint a 2015. január 1. és március 31. között született csecsemők az ötkomponensű védőoltást 2, 4 és 6 hónapos korban kapják meg. A 2013. október 1. és december 31. között születettek esedékes újraoltására pedig 21 hónapos korban kerül sor.

Az, hogy az ötkomponensű oltóanyag ellátásával bajok vannak, egyáltalán nem újdonság. A nemzetközi piacon évek óta ismert a probléma, de Magyarországon a hiányt eddig mindig lehetett a tartalékok felhasználásával kompenzálni.

Az oltóanyag már elkészült

Mint kiderült, most sem az oltóanyag előállítása, hanem a minőségellenőrzés tartott tovább a megszokottnál. A szükséges mennyiségű, ötkomponensű kötelező védőoltást időben legyártották, a vakcina jelenleg az európai központban várja a szállítás engedélyezését.

„A késedelem a legyártott oltóanyag szállítási engedélyezése előtti rutin minőségellenőrzési vizsgálatok során észlelt kisebb eltérés következménye, ugyanis emiatt a maximális biztonság érdekében az összes legyártott vakcinát újraellenőrizzük” – írta közleményében a Sanofi Pasteur.

Inkább a késés, mint a kockázat

A francia cég egyelőre átmeneti megoldást keres és folyamatosan egyeztet az országos egészségügyi hatóságokkal, és elnézést kért a kellemetlenségekért.

„Inkább vállaljuk, hogy néhány hetes csúszással szállítsuk az oltóanyagot, mint hogy bármilyen biztonsági kockázat felmerüljön” – írták.

Bár probléma még soha nem volt belőle, nem ez az első eset, hogy a Sanofi Pasteur oltóanyaga késik. Két évvel ezelőtt például az Egyesült Államokban késett több vakcina szállítása, akkor az egyik töltőszalagnál találta hibát az egyik rutinellenőrzésen és újra kellett vizsgálni a szállítmányt.