Nincs napirenden a Fidesz kizárása

EP választás kampány
Az Európai Parlament által közreadott kép: Pelczné dr. Gáll Ildikó, a Fidesz-KDNP EP-képviselője a parlament plenáris ülésén Strasbourgban 2014. március 11-én.
Vágólapra másolva!
Szó sincsen a Fidesz Európai Néppártból való kizárásáról, de az Európai Bizottsággal való viták a jövőben sem fognak elmúlni – többek között erről is beszélt az Origónak Pelczné Gáll Ildikó, a Fidesz alelnöke és egyben európai parlamenti képviselője. A politikus szerint nem meglepőek a kormánypárton belüli konfliktusok.
Vágólapra másolva!

Ön is levette volna az uniós zászlót a képviselői irodaházról?

Miért? Ön szerint uniós intézmény a képviselői irodaház?

A hatékony érdekérvényesítés előfeltétele, hogy több kérdésben is vitába kerülünk Brüsszellel?

A demokrácia alapja, hogy a kérdéseket vitákkal oldjuk meg. Ahhoz, hogy Magyarország érvényesíthesse érdekeit, vitákon keresztül vezet az út. Más-más ügyekben, de minden tagállam vitába kerül az Európai Bizottsággal, hogy megvédje nemzeti érdekeit. Ez teljesen természetes.

Az Európai Néppárt és a Fidesz viszonya kapcsán többször felmerült a kizárás.

A kizárásról szóló találgatások alaptalanok. Ezek csak kísérletek a néppárt megosztására. Orbán Viktor a múlt héten járt Brüsszelben, és nagyon eredményes – a tervezetteknél sokkal hosszabb – tárgyalásokat folytatott.

A Fidesz-alelnök szerint az Európai Bizottsággal való viták teljesen természetesek Forrás: Origo

Annak fényében, hogy a Fidesz kijelentette, hogy nem támogatja Jean-Claude Junckert, az EB-elnök által bejelentett gazdaságélénkítő csomagról hogyan vélekednek?

Az új 315 milliárdos alap az EU történetének talán eddigi legnagyobb gazdaságélénkítő befektetési csomagja lehet. Természetesen nagy reményeket fűzünk a Juncker által megígért stratégiai beruházási alaphoz, mindazonáltal komoly kétségeink is vannak a források biztosítása kapcsán. A parlamenti képviselők többször jelezték, hogy ez a csomag friss forrásokból kellene, hogy álljon, és azt nem átcsoportosításból kell biztosítani.

Segíthet-e ez a gazdaságélénkítő csomag a lassuló európai gazdaságokon, egyáltalán mely területekre fókuszálna a bizottság?

Az európai beruházási terv nemcsak az európai gazdaságokon, hanem a polgároknak is tud segíteni abban, hogy visszakerüljenek a munkaerőpiacra. Ez a csomag visszafordíthatja az elmúlt évek beruházási hiányát, így az egész unió gazdasági fellendülését szolgálhatja.

A bizottság egy három pilléren alapuló megközelítést dolgozott ki, amelynek alapja a strukturális reform, amely új növekedési pályára állítja Európát, a költségvetési felelősségvállalás az államháztartások egyensúlyának helyreállításáért és a pénzügyi stabilitás megszilárdításáért, és végül a beruházás, amely megadja a növekedésnek a kezdő lendületet és a későbbi stabilitást.

Az új alap támogatja a stratégiai beruházásokat az infrastruktúra – nevezetesen a széles sávú és az energiahálózatok, az ipari központok közlekedési infrastruktúrája, továbbá az oktatás, a K+F, a megújuló energia és az energiahatékonyság – területén. A hosszú távú befektetések mellett kiemelt hangsúlyt kapnak a kkv-k, amelyek számára 75 milliárd euró támogatást biztosít az új alap.

Juncker nagy ívű gazdaságélénkítő programban gondolkozik Forrás: AFP/Frederick Florin

A párizsi merényletek kapcsán újra napirendre került a bevándorlók kérdése, szigorít-e Brüsszel?

A brutális franciaországi terrorcselekmények után elengedhetetlen, hogy az unióban konszenzus jöjjön létre a terror elleni fellépéssel kapcsolatban. Ezzel összefüggésben az eddigieknél sokkal nyíltabban kell beszélnünk a bevándorlás kérdéséről. A politikai korrektség eddig gátja volt annak, hogy őszintén beszéljünk erről a fontos problémáról.

Az Európába irányuló migráció persze nem új keletű jelenség. Brüsszel a migráció tekintetében májusra igyekszik közös megközelítést kialakítani, hogy megragadja a nemzetközi mobilitásban rejlő lehetőségeket, ugyanakkor kezelni is tudja a felmerülő nehézségeket.

Pelczné Gáll Ildikó, a Fidesz–KDNP EP-listavezetője leadja szavazatát Forrás: MTI/Vajda János

Valóban a szigor a legjobb eszköz a problémák kezelésére?

Elsősorban az uniós tagállamok feladata, hogy meghatározzák a területükre beutazó bevándorlókra vonatkozó eljárásokat, és döntsenek a fogadni kívánt bevándorló munkavállalók számáról, így a szigor mértéke tagállami hatáskör.

Érzik-e az illetékes uniós testületek a probléma teljes súlyát?

Az EU az utóbbi néhány évben folyamatosan azon munkálkodik, hogy javítsa a közös európai menekültügyi rendszer működését. Ennek jegyében nemrég felülvizsgálta a vonatkozó szabályozást, hogy tovább harmonizálja az uniós tagállamok menekültügyi eljárásait, egyszersmind gyorsabbá, átláthatóbbá és hatékonyabbá tegye őket. Ez nemcsak a tagállamok érdeke, hanem a menedékkérőké is, hiszen így az unió egész területén egyenlő esélyük van a védelemre.

A bevándorlás európai szintű probléma Forrás: AFP/Fabrice Coffrini

Az esetleges szigorítás nem vehet el alapvető szabadságjogokat az uniós polgároktól, valamint a mozgás korlátozása nem ütközhet-e uniós alapjogba?

Itt nem uniós állampolgárokról beszélünk, ők szabadon mozoghatnak az unión belül. Az áruk, a tőke, a szolgáltatások és a munkaerő szabad áramlása alapvető európai uniós szabadságjog. Igen nehezen tudnám elképzelni az EU-n belüli szabad mozgás valamilyen formájú korlátozását. Az Európai Unión belüli szabad mozgás az alapvető szabadságjogok egyike, és ennek bármiféle egyoldalú korlátozása ellentétes lenne az uniós jogszabályokkal.

Egyre többször hallani olyan hangokat, hogy az USA egyre kevésbé bízik abban, hogy az unióval kötendő szabadkereskedelmi egyezmény (TTIP) aláírását sikerül tető alá hozni. Jogosak a washingtoni félelmek?

A legnagyobb nézeteltérés az EU és az USA között a mezőgazdaság területén van, mivel az Európai Unió nem akar enyhíteni az Egyesült Államokból származó génmódosított termékekre (GMO) vonatkozó szigorú uniós szabályozáson. Emellett a klónozott állatokból készült élelmiszerek forgalmazása, a növekedési hormonnal hizlalt amerikai hústermékek, valamint az összes állat- és növény-egészségügyi normával kapcsolatos aggályok jelenthetik majd a legproblematikusabb perceket a tárgyalásokon. Amerikának be kell látnia, hogy a fogyasztók egészsége területén az EU nem hajlandó engedményeket tenni, ha ezeken a területeken nem lesz előrelépés, akkor valóban jogosak a félelmek.

Kinek lenne jó a TTIP aláírása, ki lenne a legnagyobb haszonélvezője a megállapodásnak?

A tárgyalások kezdeti szakaszukban vannak, még nem körvonalazódott, hogy a piacnyitás konkrétan milyen nagyságú lehet az egyes gazdasági ágazatokban. Így a hatások előzetes becslése is csak feltételezéseken alapul. Az Európai Bizottság és több EU-s tagország is készíttetett előzetes hatásvizsgálatokat kutatóintézetekkel, amelyek a használt modelltől függően bizonyos szórással, de pozitív hatásokat várnak a transzatlanti szabad kereskedelemtől.

Az Amerikával kötendő szabadkereskedelmi egyezmény sorsa még nem dőlt el Forrás: AFP/Jim Watson

Magyarország mit nyerhet, vagy éppen veszíthet, a megállapodás létrejöttével?

Az egyezmény Magyarország számára hozzáférést fog biztosítani egy eddiginél nagyobb piachoz, ami számos új lehetőséget jelent. Természetesen egy új piac megnyílása a lehetőségek mellett veszélyeket is rejt magában, és a piaci szereplőkön múlik, mennyire tudják kihasználni a helyzetet.

Német, brit vagy francia cégek javuló amerikai exportlehetőségei ugyanis egyúttal a termék vagy szolgáltatás előállításában beszállítóként részt vevő magyar vállalkozásoknál is növekvő keresletet generálhatnak. Gondolok itt elsősorban a gépjárművek és alkatrészek kivitelének a jelentős, akár 42 százalékos növekedésére, ami a magyar autóiparban is számottevő fellendülést eredményezne.

Számolni kell azonban a közvetett importhatásokkal is. Egy jelentős piacnyitás az érzékeny mezőgazdasági termékeink esetében akár komoly hátránnyal járhatna az adott mezőgazdasági ágazatokban. Ugyanez elmondható ez európai tehergépjármű-gyártás, cipő- és textilipar és az audiovizuális termékek előállítása terén is. Mindent meg kell tennünk, hogy ezeken a területeken az uniós piacvédelem erős maradjon.

Mekkora az esélye annak, hogy márciustól enyhülnek az uniós szankciók Moszkva ellen?

Bár diplomáciai források azt éreztetik, hogy a szankciós lista esetleges hosszabbítási szándéka miniszteri szinten aligha megy majd túl, ugyanakkor a tagországok között továbbra is igen eltérőek az álláspontok. A Mariupol elleni támadás egy újabb váratlan fordulatot jelent, amire még bizonytalan, hogy mi lesz a reakció.

Nem posztokban gondolkozik Forrás: Origo

Lesznek államok, amelyek a megszüntetés vagy könnyítés mellett szállnának síkra?

A helyzet további súlyosbodása általános vélemények szerint elkerülhetetlenné teheti a gazdasági szankciók mélyítését Moszkva ellen. Erre formálisan csak az Európai Tanács szintjén kerülhet majd sor.

Indul-e ismét a Fidesz alelnöki posztjáért az idei tisztújításon?

Posztok helyett feladatokban gondolkodom.

Érez-e feszültséget a Fidesz-elnökségen belül az utóbbi hónapok történései miatt (csökkenő népszerűség, bejelentett, majd visszavont intézkedések)?

Az lenne a szokatlan helyzet, ha egy második választást is kétharmaddal nyert párt népszerűsége feszültségektől mentesen a teljes ciklus alatt megmaradna. Európa változásra szorul, és mivel itt, Magyarországon mi új utakon járunk, a rezsicsökkentéstől kezdve a közteherviselésig, ezek akár példaként szolgálhatnak Európának, még akkor is, ha ezen intézkedések időszakosan, de népszerűségvesztéssel járnak. Jó érzés volt látni az elmúlt hét elismerő cikkeit a nemzetközi sajtóban a frankhitelek kiváltásáról.