A KDNP újabb ügyben megy szembe a Fidesszel

Orbán Viktor napirend előtti felszólalásával kezdődik hétfőn a parlament négynapos, záró ülésszaka
Harrach Péter felszólalása
Vágólapra másolva!
Harrach Péter az Origónak az M0-ás tervezett fizetőssé tételével kapcsolatban azt mondta, nem örül ennek az intézkedésnek, ha rajta múlna, nem vezetné be. A Fideszt leszámítva az összes parlamenti párt támadta az M0-ás fizetőssé tételét.
Vágólapra másolva!

„Megértem a kormányzati szempontokat, de nem örülök ennek az intézkedésnek. Ha rajtam múlna, nem vezetném be” – nyilatkozta az Origónak az M0-ás fizetőssé tételével kapcsolatban Harrach Péter, a KDNP frakcióvezetője.

Nincs nagy összhang a Fidesz és a KDNP között Forrás: MTI/Koszticsák Szilárd

Drogteszt ügyben sincs összhang

Az elmúlt időszakban nem ez volt az első eset, hogy a kisebbik kormánypárt szembe ment a Fidesszel. Hétfőn Rubovszky György Kocsis Máté kötelező drogtesztes ötletével kapcsolatban nyilatkozta azt az Origónak, hogy elfogadhatatlan az egész javaslat, nem hiszem, hogy erre sor fog kerülni, képviselőtársaimmal beszélgetve is az derült ki, hogy ők sem támogatják a drogtesztet.

Fidesz: Mindenkinek részt kell vennie benne

Bevezetjük a megyei matrica-rendszert az egész országban – közölte portálunkkal a Fidesz. Úgy igazságos, hogy mindenhol ugyanaz a rendszer legyen. A megyei matrica-rendszernek köszönhetően, ha egy megyében utazik valaki, akkor évente csak 5000 forintot kell fizetnie az évi 42 000 forint helyett – tették hozzá. A kormánypárt szerint az autópálya-rendszer mindannyiunk adóforintjaiból van felépítve, mindenkinek, aki használja, ki kell vennie belőle a részét.

A PM-nek sem tetszik

Párbeszéd Magyarországért szerint „közönséges útonállás”, hogy az M0-s körgyűrű és az autópályák budapesti bevezető szakaszai fizetőssé válnak, ezért az ellenzéki párt a javaslat azonnali visszavonását követeli.

Szabó Rebekának sem tetszik az M0-s fizetőssé tétele Fotó: Origo

Szabó Rebeka szerint ha fizetős lesz az M0-ás és az autópályák bevezető szakasza, akkor az agglomerációs településen élőknek sokkal nagyobb forgalomtól kell szenvedniük. Hatalmas dugók lesznek, nagyon megnő a zaj- és a légszennyezés – közölte, és megjegyezte: a légszennyezés miatt Magyarország egyébként is uniós kötelezettségszegési eljárás alatt áll.

„El a kezekkel”

A Demokratikus Koalíció azt üzeni a kormánynak, el a kezekkel az M0-s autóúttól és a bevezető vonalaktól, azok fizetőssé tételével ugyanis a körgyűrű éppen a legfőbb funkcióját veszítené el – mondta Oláh Lajos, a párt országgyűlési képviselője.

A politikus szerint komoly bajban lehet a költségvetés, hiszen előzetes egyeztetés és számítások nélkül döntött úgy a kormány, hogy az M0 egy jelentős része fizetős lesz. A körgyűrűnek pont a lényegi funkciója veszne el ezzel, hogy a járművek elkerüljék Budapestet, ne menjenek át rajta.

Bodnár Zoltán szerint 39 milliárdos költségvetési lyukat kel betömni Forrás: MTI/Kovács Tamás

39 milliárdot kell elővarázsolni

Bodnár Zoltán, a Magyar Liberális Párt gazdaságpolitikai főtanácsadója szerint az M0-s autóútnak és az autópályák budapesti bevezető szakaszainak fizetőssé tételével a kormány közlekedési káoszba fogja dönteni Budapestet. A kormány egy súlyos és banális hibát követett el a jövő évi költségvetés tervezése során, ugyanis „minimális módosítással útdíjbevételként beállították azt a bruttó összeget, ami idénre várható”, és ennek az a következménye, hogy az útdíj áfatartalma kétszer jelent meg a költségvetésben.

Ez kényszeríti őket arra, hogy 39 milliárd forintot elővarázsoljanak valahonnan – mondta Bodnár Zoltán, megjegyezve: ahelyett viszont, hogy a kiadási oldalon a „felesleges presztízsberuházásokból vennének el”, például a miniszterelnök Budai Várba költöztetésére szánt ötmilliárdos összeget, kitalálták az M0-s és a bevezető pályaszakaszok díjkötelessé tételét.

Különadó

Pest megye és az agglomeráció egy különadót kapott a nyakába 2015-ben – értékelte Tóbiás József pártelnök az M0-s autóút és a bevezető útvonalak fizetőssé tételét. Minden egyeztetés és érdemi párbeszéd nélkül vezetnék be az érintett területeken az útdíjat.

Tóbiás József szerint egy különadót jelent a Pest megyeieknek az M0-ás fizetőssé tétele Fotó: Bielik István - Origo

Hozzátette: az intézkedés felháborodást és elemi tiltakozást váltott ki. Tóbiás József szerint „a felelőtlen kormány” elveszítette valóságérzékét, kapkod és az internetadó miatt elveszített 200 milliárdot keresi, bármilyen áron szeretné betoldani a büdzsét. Ez is jelzi a költségvetés megalapozatlan voltát 2015-re.

A Jobbik tiltakozik

Volner János, az ellenzéki párt alelnöke közös fellépésre kérte az összes Pest megyei önkormányzatot és tiltakozó akciókat helyezett kilátásba. Álláspontja szerint az M0-ás autóút fizetőssé tétele tönkreteszi a főváros és környéke közlekedését és újabb sarcot jelent az autósoknak.

LMP: Csak egy újabb pénzbehajtás

Az LMP szerint a pénzbehajtásról szól a kormány terve. Szél Bernadett, az ellenzéki párt társelnöke úgy fogalmazott, hogy az ötletcsomag mentes minden tervezéstől.

„A Fidesz-KDNP a rossz költségvetésen lévő lyukakat próbálja befoltozgatni, ennek a legújabb áldozata a közlekedéspolitika” – mondta.

Szél Bernadett a következmények közé sorolta, hogy a nagyvárosok forgalma megnő majd, az agglomerációs településen is fokozódik, csökkenek majd egyes területeken lévő ingatlanok árai, több lehet a baleset, valamint veszélybe kerül majd az élhető kisváros és falu.