A Hungária körút elesett: a fizetős M0-s sokkolja az autósokat

A magyar autópálya hálózat fejlődése, M0-ás körgyűrű
Az M0 körgyűrű 51.főút és M5 autópálya közötti új szakaszát átadták a forgalomnak.
Vágólapra másolva!
A budapesti és a környező települések mellett az autósokat és a kereskedőket is felháborította a kormány legújabb terve, mely szerint az M0-s bizonyos részei januártól fizetősek lennének. A településvezetők attól tartanak, hogy a forgalom rájuk zúdul. Egy közlekedési szakértő szerint a döntés abból a szempontból helyes, hogy így csökkenhet az indokolatlan autóhasználat.
Vágólapra másolva!

„Az arányos közteherviselés érdekében az M0-s egyes szakaszai és a teljes M31 kivételével megszűnik az idei év végéig még ingyenesen igénybe vehető szakaszok díjmentessége” – közölte a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium szerda este.

A körgyűrűnek az M5-ös autópálya és az M4-es autóút (4. sz. főút), valamint az M3-as autópálya és a 11-es számú főút közötti szakaszai, valamint a gyorsforgalmi úthálózat M0-s autópályán belüli részei (például az M1-es és M7-es bevezető a Budapest táblától) januártól csak matricával használhatók.

„Normálisak ezek?”

Az M0-s tervezett fizetőssé tételéről megkérdeztük az Árpád híd környéki autósokat, mert a Megyeri híd után ez az első lehetőség arra, hogy átkeljenek a Dunán. A vaskosabb kifejezésektől eltekintve a legenyhébb szavak a döbbenet és a katasztrófa voltak. "Elment az eszük, normálisak ezek?" – tette fel a költői kérdést egy kisáruszállító vezetője, aki szerint az intézkedés bevezetésével tekinthetjük úgy, hogy a Hungária körút elesett.

Egyelőre még nincsen dugó az Árpád híd pesti oldalán, de januártól minden megváltozhat Forrás: Grimm Balázs

Őrjöngenek a polgármesterek

Elfogadhatatlan, káros, végrehajthatatlan – csak néhány a jelzők közül, amelyeket a kerületi és a Budapest környéki polgármesterek használtak az M0-s fizetőssé tétele miatt.

Bús Balázs, Óbuda polgármestere a Facebookon mondta el véleményét. A fideszes politikus elfogadhatatlannak nevezte a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium bejelentését, amely szerint januártól megszűnik az autópálya általános díjmentessége.

Szavazzon!

Milyen adókat vessen még ki a Fidesz?

Óbuda kivenné a Megyeri hidat

„A Megyeri híd fizetőssé tétele újabb közlekedési problémákat fog okozni a III. kerületben, ami egyszer már javult, a híd átadásakor. Véleményem szerint a Megyeri híd amúgy városi híd funkciót is betölt, aminek a fővárosi közlekedésből való kiiktatása a kerületi forgalom növekedését és a környezetszennyezés növekedését fogja jelenteni.”

A fizetőssé tétel vélhetően csökkenti majd a dugók számát Forrás: MTI/Mihádák Zoltán

Bús Balázs úgy véli, a javaslat jelenlegi formájában elfogadhatatlan, ezért javasolni fogja a Megyeri híd kivételét a tervezetből. Szerinte inkább az M0 továbbépítését (10-es és 11-es út között) kellene előrébb rangsorolni, hogy a teherforgalmat teljesen ki lehessen szorítani Budapestről és a III. kerületből is.

Budaörs: kétségbeesett ötletelés

Keményen kritizálta az autópályadíjat a budaörsi polgármester is. Wittinghoff Tamás szerint az agglomerációs településeket és a külső kerületeket drámaian érintené az intézkedés, mert nyilvánvaló, hogy amikor az M0-s elkerülésére kényszerítik majd az autósokat, azok tömegével zúdulnak rá a város környéki településekre és a peremkerületekre.

Sokakat érinthet az M0-s fizetőssé tétele Forrás: MTI/Beliczay László

Gyál összehívja az érintetteket

Felháborodott az ötleten Gyál fideszes polgármestere is. Pápai Mihály a Facebookon átgondolatlannak és megalapozatlannak nevezte a javaslatot, és megkereste a város országgyűlési képviselőjét is, hogy erről tájékoztassa.

„Azt gondolom, hogy azon közlekedők egy része, akik az M0-ás körgyűrűt napi rendszerességgel igénybe veszik akár munkahelyük megközelítéséhez, akár egyéb célból, más útvonalat keresnek majd – értve ez alatt a kisgépjármű forgalmat is. Ez azt fogja eredményezni, hogy a megnövekedett forgalom nem csupán az agglomerációs települések úthálózatán lesz érezhető, hanem a peremvárosi településeken, sőt Budapest belvárosában is” – írta.

Pápai Mihály a Fővárosi Agglomeráció Önkormányzati Társulás elnökeként összehívta az agglomerációhoz tartozó valamennyi település polgármesterét, hogy közösen fogalmazzák meg tiltakozásukat a „méltánytalan és ésszerűtlen döntés ellen”.

Az M0-áson most gyakoriak a dugók Forrás: MTI/Mihádák Zoltán

Újbuda szakmai egyeztetést javasol

„Szakmai szempontból nem kellően előkészítettnek tartom az elképzelést, mivel az M0-s, illetve az autópályák bevezető szakaszának fizetőssé tétele a várható költségvetési bevételeknél lényegesen nagyobb környezeti terhelést jelenthet az érintett kerületek lakosságának” – nyilatkozta az Origónak Hoffmann Tamás.

A XI. kerület polgármestere szerint a közösségi közlekedés fejlesztése nélkül az intézkedés hatására elfogadhatatlan mértékben nőhet az alsóbb rendű utak, a belső közlekedési hálózatának leterheltsége, ami súlyos környezetvédelmi következményekkel is járhat.

Hoffmann Tamás súlyos következményektől tart Fotó: Szabó Gábor - Origo

„Természetesen megértem, hogy a költségvetésnek új forrásokra van szüksége, ugyanakkor az intézkedés bevezetése előtt fővárosi szintű szakmai egyeztetést javaslok” – tette hozzá.

Újpest első embere is megdöbbent

Megdöbbentett, hogy újpesti városvezetőként és a fővárosi képviselőtestület tagjaként mindenfajta előzetes egyeztetés nélkül, a sajtóból kellett értesülnöm arról, hogy januártól 1.-től az M0-ás egyes részeit fizetőssé teszik – közölte a Facebookon Wintermantel Zsolt, Újpest polgármestere.

„Mint polgármester és mint közlekedésmérnök úgy gondolom, ez a lépés nem szolgálná sem Újpest, sem a főváros érdekeit, sőt, rontaná a közlekedés helyzetét. Ezért arra kértem a BKK vezérigazgatóját, hogy a megfelelő szakmai módszerek segítségével modellezzék le az intézkedés várható hatásait.”

Wintermantel Zsolt és Bús Balázs egyetért abban, hogy a BKK járatoknak ne kelljen fizetniük Forrás: MTI/Kovács Attila

Ezért van az elkerülő út

Újpest polgármestere szerint a tervezett intézkedés durva beavatkozás lenne a térségben, és nagy valószínűséggel növelné a kerület terhelését. A városvezető egyet ért Bús Balázs javaslatával, miszerint az M0-son közlekedő BKK járatok számára ingyenessé kellene tenni a közlekedést, de nem lehet az egész problémából részelemeket kiemelni.

„Az elkerülő út azért van, hogy azon kerüljék el a várost. Nem azért, hogy azt kerüljék el!”

Néhány út mentesülhet

Ambivalens érzésekről beszélt az Origónak T. Mészáros András. Érd polgármestere úgy gondolja, egyrészt jogos az aggodalom az autópályadíj miatt, hiszen – főleg az elején – valóban káoszt okozhat a közlekedésben, ha az eddig az M0-st használók Érden keresztül közlekednek majd. Ugyanakkor szerinte lesznek olyan útvonalak is, amelyek felszabadulhatnak.

„Nemcsak az Érd közelében, hanem az eleve Érden át közlekedő embereket is érinti a javaslat. Ha ők ezután kiváltják a megyekártyát, az akár mentesíthet is a dugó alól néhány utat” – tette hozzá. T. Mészáros András szerint a kérdésre az egyetlen jó megoldás a közösségi közlekedés fejlesztése.

A budapesti külső kerületeket is hátrányosan érinti az M0-s fizetőssé tétele Forrás: MTI/Manek Attila

Meggondolatlan és ostoba hiba

Közleményben tiltakozott a Társaság a Közhasznú Szentendréért Közhasznú Egyesület is. Fülöp Zsolt elnök az M0-s fizetőssé tételét minden racionális közlekedésszervezési szempontból hibás gondolatnak tartja.

„A budakalászi csomópontnál az elmúlt hónapok átgondolatlan közlekedési átszervezése miatt már most is minden reggel és délután óriási dugók alakulnak ki, amelyek már így is megkeserítik az itt élők életét, ezt tetézni egy ilyen sarccal meggondolatlan és ostoba hiba” - írták.

Az egyesület nyomatékosan kéri, hogy a kormány álljon el az „ésszerűtlen és kivitelezhetetlen” ötlettől.

Pomáznak nincs véleménye

Kerestük az ügyben a többi érintett település és budapesti kerület polgármesterét is. Mindannyian visszahívást ígértek, míg Vicsi László, Pomáz első embere azt üzente, hogy nem szeretne nyilatkozni a kérdésben.

A Megyeri hídon is fizetni kell majd Forrás: MTI/Beliczay László

Ebből a szempontból helyes

Abból a szempontból helyes a mostani intézkedés, hogy az út használója fizesse meg azt a díjat, amiért az adott felületet használja – mondta el az Origónak László János urbanisztikai szakember. A mostani döntéssel a fő probléma az, hogy a forgalom az alacsonyabb rendű utakra terelődhet, ami komoly terhet jelenthet a Budapest környéki településeknek.

Jobb a vonat?

A szakember úgy látja, olyan közlekedési feltételeket kell teremteniük a fővárosközeli városoknak és falvaknak, hogy az autósoknak ne legyen lehetőségük arra, hogy áthaladjanak rajtuk. A mostani intézkedésnél egyértelműen az a cél, hogy az indokolatlan autóhasználat csökkenjen. Budaörs esetében például 10-15 perc alatt be lehet érni a Déli pályaudvarhoz modern vonatokon, amelyek adott esetben kényelmesebbek is, mint az autó.

A vonatközlekedés lehet az egyik legerősebb alternatíva Forrás: MTI/Máthé Zoltán

Nem jó döntés

A Levegő Munkacsoport nem tartja jó döntésnek, hogy jövő januártól fizetőssé teszik az M0-s egyes részeit. Lenkei Péter, a környezetvédelmi szervezet elnökségi tagja az Origónak azt mondta: gigadugók lesznek ismét Budapesten, a légszennyezettség pedig jelentősen megnő, mivel az autósok el fogják kerülni a körgyűrűt.

Lenkei Péter hozzátette: emberéletekbe kerülhet ez a döntés. A városi lég- és zajszennyezés nagyon sok betegség kiváltó oka. Példaként említette a csecsemőhalált, a szív- és érrendszeri betegségeket, az asztmát és a daganatos betegségeket is. Lenkei Péter szerint, ha már végre megépült a M0-s, akkor nem a városba kellene visszaterelni az autósokat, hanem még több autópályát és elkerülő utat kellene a városok köré építeni.

Az M0-s fizetőssé tételének komoly egészségügyi kockázatai is lehetnek Forrás: MTI/Beliczay László

A dolgozóknak kell a zsebükbe nyúlniuk

Budapesten Újbudán, Soroksáron és Óbuda-Békásmegyeren vannak Auchan áruházak. Pest megyében, Budakalászon, Budaörsön, Csömörön, Dunakeszin, Fóton, Maglódon, Solymáron, Szigetszentmiklóson és Törökbálinton vannak a francia cégnek kirendeltségei. Az áruházak többsége az M0-s közelében van.

A bevásárlóközpontok azért települtek a körgyűrű környékére, mert itt számítottak nagyobb forgalomra. Az alkalmazottaik főleg az áruházak környékén lévő településekről járnak be dolgozni. Ez most nem az Auchan ellen irányul, viszont az ott dolgozóknak évi ötezer forint többletterhet jelent majd, ha fizetni kell az M0-s egyes szakaszain – mondta az Origónak Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára.

A bevásárlóközpontokat is érintheti a díj bevezetése Forrás: AFP/Getty Images/Gary Gershoff

A kormány pénzt akar szerezni

Vámos György szerint január 1-jén a turistáknak és a Budapest környéki telkekre járóknak kell a pénztárcájukba nyúlni, továbbá a 3,5 tonnánál kisebb össztömegű teherautók szállítási költségei is megemelkednek majd. Az OKSZ főtitkára szerint a kormány újra pénzt akar szerezni, ez érthető, de megint az alacsony fizetésű embereknek lesznek többletköltségeik. Vámos György szerint a megyekártya miatt nem csökken majd a bevásárlóközpontok forgalma.