Kevés a fővárosi parkolóhely, és az is távol esik a látványosságoktól - ez a városnézéseket szervező irodák fő gondja. A Bazilika előtti parkolót lakossági kérésre már tavaly augusztusban, egyik napról a másikra megszüntette az V. kerületi önkormányzat,a turistabuszok csak megállni tudnak itt. A Kossuth téren az átépítés óta nem lehet parkolni busszal, pedig az Országház minden túránál kiemelt, és legalább egyórás program.
A busszal érkező turisták többsége 60-70 év körüli, tőlük már nem lehet elvárni, hogy nagy sétákat tegyenek minden látnivalóért. A Budai Vártól például egy kilométerre esik a parkolóhely, a belvárosi éttermekhez, kávézókhoz pedig szintén sokat kell gyalogolni a buszoktól. Ötszáz méter ugyanakkor még az idősebb vendégeknek is elfogadható lenne a Magyar Beutaztatók Szövetsége szerint.
A Mabeusz szerint az sem elfogadható érv, hogy külföldön is kitiltják a belvárosból a turistabuszokat - mint például Rómában, ahol a Colosseumot csak gyalog lehet megközelíteni. Más világvárosokban ugyanis gondoskodnak a szervezett buszos turizmus ellátásáról: fél kilométeren belül biztosan lehet parkolni a nevezetesség közelében, van felszállóhely, és gondolnak a mozgáskorlátozottakra is, itthon viszont nincs megfelelő infrastruktúra a háttérben.
A hiányosságokat a látogatók érzik meg a leginkább: parkoló híján olyan le-és felszálló helyeken kell várniuk a buszok visszatérésére, ahol sokszor nincs mosdó, de még egy bódé sem, ahova behúzódhatnának az eső elől. "Szélsőséges időjárás esetén felháborodott turisták ezreit kell az idegenvezetőknek megnyugtatni" - írja a Mabeusz.
Nem tartható, hogy a turistabuszok a városban keringjenek, amíg a látogatók körbejárják a látványosságokat, terhelve a forgalmat és szennyezve a környezetet - mondta a Magyar Utazásszervezők és Utazásközvetítők Szövetségének elnöke.
Molnár Gabriella szerint a helyzeten javítana, ha a turistajáratok használhatnák a buszsávokat, de erre eddig csak ígéreteket kaptak a fővárostól. A szövetség vezetője hiányolja az érthető információs táblákat, hiszen sok helyen csak magyarul igazítják útba a turistát, a táblák kihelyezése szerinte átgondolatlan.
Kérdéses a városligeti parkoló megmaradása is, ahol jelenleg a Műcsarnok szomszédságában állnak meg a járatok. A 2018-ra tervezett Liget Budapest rengeteg turistát vonzana, de az az építési szabályzat, amelyet a Fővárosi Közgyűlés jóváhagyott, az Ötvenhatosok teréről a távolabb fekvő Vágány utcába költöztetné a turistabusz-parkolót, ráadásul feleannyi helyet biztosítana a járműveknek a korábbinál.
A turisták tehát gyalogolnak majd, vagy a hop on- hop off megállóhelyen várnak fél órát a visszatérő járatra - rosszabb esetben ki sem szállnak a buszból, hanem háromszor körbejárják a Hősök terét, míg az idegenvezető megtartja előadását.
Az utazási irodák és képviseletek több ajánlást megfogalmaztak a főváros felé: a Mabeusz már áprilisban hat pontos javaslatcsomagot állított össze, amivel rendeznék a parkolási problémákat. Ebben egyebek között kitérnek a Citadella 2015-re várható lezárására, ajánlatot tesznek a Kossuth téri és a Bazilika előtti turistaforgalom kezelésére is.
Az Origó úgy tudja, a Fővárosi Közgyűlés a BKK-hoz irányította ezeket a megkereséseket, mondván, a témával a közlekedési központ foglalkozik. "Hallottunk róla, hogy a BKK dolgozik egy közlekedési koncepción, de úgy tudjuk, ez még nem készült el" - mondta Molnár Gabriella.
Megkerestük a BKK-t, ahol megerősítették: dolgoznak a turistabuszok új parkolási rendszerén, de nem sok konkrétumot árultak el. A parkolási rendről egyelőre még csak egy jóváhagyás nélküli koncepció létezik: a munkaanyag szerint a turistabuszok maximum 10 percig használható le -és felszállóhelyeket, egy óráig vagy tovább is használható megállókat, "tárolóhelyeket" és terminálokat kapnának jövőre. Hogy ezeket hol és mikor alakítanák ki, arról - a munkaanyaggal együtt - a főváros dönt.