Teherautóval ment a trafikpályázatokért a DK

DK, dohánykoncesszió, trafikkoncesszió
Budapest, 2014. augusztus 1. Varju László, a Demokratikus Koalíció elnökségi tagja átveszi a dohánykoncessziós pályázati anyagokat a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumbab 2014. augusztus 1-jén. A minisztérium a közérdekű adatok kiadása iránt indított peres eljárásban hozott jogerős ítéletben foglaltaknak eleget téve adta át a dokumentumokat. MTI Fotó: Koszticsák Szilárd
Vágólapra másolva!
Mintegy 16 ezer bírálati lapot, 1000 jegyzőkönyvet, összesen 14 folyóméter iratot vett át a Demokratikus Koalíció. A fejlesztési tárcánál közölték, a tarfikpályázatokkal kapcsolatos bírósági ítéletnek minden téren eleget tettek.  
Vágólapra másolva!

Jogerős bírósági eljárás után a Demokratikus Koalíció (DK) pénteken megkapta a trafikpályázatok iratait. Mivel a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium jelezte, nagy mennyiségű dokumentumról van szó, Varju László kisteherautóval ment a papírokért.

14 méter folyóiratot vettek át

A DK elnökségi tagja az Origónak megjegyezte, 16 ezer bírálati lapot, 1000 jegyzőkönyvet, összesen 14 folyóméter iratot vett át. A minisztériumi épület 7. emeletről 10 ember csaknem egy órán át hordta a dokumentumokat, és csaknem három órába telt, amíg Varju a két jegyzőkönyvben egyenként aláírta a hivatkozási számmal ellátott jegyzőkönyveket.

Három órába telt, mire Varju László aláírta a jegyzőkönyveket Forrás: MTI/Koszticsák Szilárd

Ugyanakkor megjegyezte, egyelőre nem biztos abban, hogy a bíróság által előírt minden iratot megkapott, ezt inkább csak reméli. Azt azonban látja, hogy a dokumentumok „rendezettségnek a minimuma sincs meg”.

Egyszerűbb is lehetett volna

Varju László kitért arra, hogy minden dokumentum elektronikus formában is rendelkezésre áll a minisztériumnál, ezért sokkal egyszerűbb lett volna, ha a vonalkódos nyilvántartással ellátott iratokat adják át neki. A tárca mégis inkább kinyomtatta és fénymásolta azokat, amivel jelentősen megnehezítette a feldolgozást. A nyilvánosságra kerülést az sem könnyíti meg - mondta -, hogy a nyertesek személyes adatait kitakarták a tárcánál, de a vesztes pályázókét nem. Mivel a dokumentumok az adatvédelmi törvény hatálya alá tartoznak, az átvételtől számítva a DK adatkezelőként kell, hogy eljárjon.

Elektronikus formában egyszerűbbés gyorsabb lett volna Forrás: MTI/Koszticsák Szilárd

A párt elnökségi tagja megjegyezte: az eredeti szándék az volt, hogy az adatok nyilvánosak legyenek,mivel az iratok olyan, a kormány által irányított eseményhez köthetők, amelyben több tízezer ember vesztette el a munkáját azért, hogy néhány ezer jól járjon. Az, hogy a dokumentumok végül hogyan és milyen formában kerülhetnek végül a nyilvánosság elé, a következő napokban derül ki - tette hozzá Varju László.

A DK tavaly közérdekű adatkéréssel fordult az illetékes miniszterhez, akitől azt kérték, tegye közzé, milyen körülmények között, milyen szempontok alapján döntöttek a pályázatokról. Varju László tavaly júniusában jelentette be, hogy az ügyészség a feljelentésük nyomán elrendelte a nyomozást.

A politikai listázás nem tetszett

Az előzmények közé tartozik, hogy Hadházy Ákos szekszárdi - akkor még fideszes - önkormányzati képviselő nyíltan beszélt arról, hogy a tolnai megyeszékhelyen Horváth István polgármester és országgyűlési képviselő a trafikpályázatok listájával érkezett a kormánypárti képviselők találkozójára, hogy politikai szempontból véleményezzék az indulókat.

Kíváncsiak a haverokra

A nyomzásból bírósági eljárás lett, amit a DK idén májusban másodfokon, jogerősen is megnyert. Ez a döntés a trafikpályázatok minden lényeges iratának nyilvánosságra hozatalára kötelezte a nemzeti fejlesztési minisztert. Három adatot kellett átadnia: a koncessziós pályázatokat elbíráló bizottságokban helyet foglalók nevét, illetve az összes pályázati bírálati lapot és értékelési jegyzőkönyvet.

Kiderülhet, miért vesztettek a több évtizede trafikot üzemeltetők Forrás: MTI/Marjai János

A párt akkor úgy nyilatkozott: ezekből a dokumentumokból kiderülhet, kik azok a "bűnösök, akik végrehajtották a Fidesz politikai akaratát és átjátszották a haveroknak a trafikkoncessziókat", továbbá arra is fény derülhet, hogy miként nyerhettek "fideszesek" az akár több évtizede trafikot üzemeltető pályázókkal szemben.

A határidő letelt de várni kellett

Az átadás-átvételből végül akkor nem lett semmi, pedig a május 8-ai bírósági döntés után a minisztériumnak majdnem ötven napja volt nyilvánosságra hozni a kért adatokat. A határidő június 26-án járt le. A tárca ekkor kizárólag a bíráló bizottság tagjainak nevét közölte egy közleményben, ekkor derült ki, hogy a bíráló bizottságban a minisztériumokat Bagoly Andrea, Bitay Márton, Czipa Balázs, Gulyás Andrea, Hernádi Ádám, Kohut Balázs, László András, Lenner Áron Márk, Mészáros Karina, Mihalovics Péter, Orbán Krisztina és Pindroch Szilárd képviselte.

A nyomtatás miatt csúszott az átadás-átvétel Fotó: Hajdú D. András - Origo

A tárca halasztást kért a többi információ átadására. Jelezték, hogy megkezdték a mintegy 15 ezer darab pályázathoz kapcsolódó dokumentumok másolásához szükséges előkészítést, de az iratok mennyisége miatt a határidő meghosszabbítását kérték a bíróságtól.

Végeztek, mindent teljesítettek

A minisztérium a héten jelentette be: végeztek, így pénteken átadják a pályázati anyagokat a DK-nak. Kijelentették, a tárca az ítéletben foglalt minden kötelezettségének eleget tett. Ugyanakkor nyomatékosan felhívták a figyelmet arra, hogy „a felperes az információs önrendelkezési jogról szóló törvény értelmében az átvett dokumentumok felett adatkezelői státussal rendelkezik, így azok kezelésére csak az információs önrendelkezési jogról szóló törvényben meghatározottak szerint jogosult”.

Tavaly július 1-jétől állami monopólium lett a dohánytermékek kiskereskedelme, az állam koncessziós szerződéssel engedte át az értékesítést az erre pályázóknak.