Az állam elvenné a fővárostól a BKV-t

Vágólapra másolva!
Több lehetséges forgatókönyv is készült a BKV államosítására, mivel egyre nagyobb teher a budapesti önkormányzatnak a tömegközlekedési cég üzemeltetése - írja a Népszabadság.
Vágólapra másolva!

A lap szerint még bizonytalan, hogy az önkormányzati választások előtt vagy után hajtanák-e végre az államosítást. Az első változatban a buszágazatot választanák le először a főváros közlekedési cégéről, amelyet azután beolvasztanának a Volánbuszt, illetve a városi helyközi szolgáltatókat is tömörítő állami holdingba. A kötött pályás üzemre várhatóan külön céget hoznak létre, miközben a HÉV-viszonylatok üzemeltetését a MÁV kaphatná feladatul. A trolik sorsa bizonytalan: gumikerekesek ugyan, de felsővezetékhez kötöttek, így egyelőre egyik utódhoz sem sorolták be az ágazatot.

A másik változatban állami kézbe vennék a közlekedési cég egészét, és egy lépésben konszolidálnák a jelenleg 58,5 milliárdra rúgó banki adósságállományt. A Népszabadság szerint erre azért van szükség, mert a bankok már többször jelezték, állami kezességvállalás nélkül nem hitelezik tovább a folyamatosan veszteséges BKV-t, a Fidesz vezetősége pedig megelégelte a főváros állandó „kuncsorgását”. Lázár János már 2012-ben azt üzente Tarlós Istvánnak, hogy „ne csak tartsa a markát, hanem álljon elő megoldási javaslatokkal” - idézi a lap, hozzátéve, hogy a városvezetés ötleteit a kormány rendre lesöpörte az asztalról.

A feldarabolást lehetővé tevő jogi lépések már 2012-ben megtörténtek, emlékeztet a lap, így már csak egy szétválási vagyonmérleg és a Fővárosi Közgyűlés határozata szükséges a beteljesedéshez. Az államosítással vélhetőleg a jelenlegi városvezetés által létrehozott Budapesti Közlekedési Központnak (BKK) is bealkonyulna, a lap úgy tudja, hogy drasztikusan csökkentett létszámmal és feladatkörrel működne tovább. A BKK jelenlegi vezetője, Vitézy Dávid pedig a Fejlesztési Minisztériumban folytathatná.