Kínai turisták és orvosok jöhetnek majd Orbán nyomában

Szijjártó Péter és Zhong Shan aláírják a GVB-megállapodást
Kínai-magyar gazdasági vegyesbizottság ülése
Vágólapra másolva!
Egy budapesti kínai turisztikai központ létrehozásáról már megállapodott a Kínában tartózkodó Orbán Viktor, és várhatóan lesz valamilyen egyezség a Magyarországra tervezett nagyszabású vasúti beruházásokról is. A kínaiak pedig már döntöttek arról, hogy Budapesten hozzák létre a kínai orvoslás régiós központját.
Vágólapra másolva!

Szinte a fél magyar kormány kiutazott Pekingbe, Orbán Viktor miniszterelnök mellett Kínában van a külügyminiszter, a nemzetgazdasági miniszter és az emberi erőforrások minisztere is – mondta az Origónak telefonon Szijjártó Péter, a Miniszterelnökség külügyi és külgazdasági ügyekért felelős államtitkára, a magyar-kínai kétoldalú kapcsolatok összehangolásáért felelős kormánybiztos. Rajtuk kívül kiutazott még a Magyar Fejlesztési Bank és MÁV vezetője és több felsőoktatási intézmény rektora is.

Forrás: Facebook/Orbán Viktor

Előrejelzéseink nagyjából bejöttek, az államtitkár elmondta, mikről tárgyalnak Kínában.

Szijjártó szerint Orbán már a látogatás elején meg is egyezett a kínaiakkal egy budapesti kínai turisztikai központ nyitásáról. A központ a két ország turisztikai hivatalainak együttműködését koordinálná, és komplett közép-európai utazási csomagokat kínálna kínai turistáknak. A cél, hogy a turisták Magyarországra érkezve látogassák meg a térség más államait. Ehhez kapcsolódva egyeztetések indultak a két ország közötti közvetlen légi összeköttetés helyreállításáról is. Szijjártó szerint a repülési jogokat a kínai Hainan légitársaság kaphatná.

Orbán Viktor megérkezik Pekingbe - kép Kumin Ferenc Instagramjáról.

Az államtitkár elmondta, hogy előrelépés történt a Budapest-Belgrád gyorsvasút és a Budapestet elkerülő V0-ás vasútvonal ügyében is. Előbbi projekt szakértői február végén kezdik meg az együttműködést, ha a két ország miniszterelnöke aláírja az elkészített megállapodást. A V0 esetében pedig fejlesztési banki garanciákat tárgyalják. Szijjártó az Origónak megerősítette, a gyorsvasút 700-900 milliárd forint, a V0 360-390 milliárd forintba kerül, és mindkét projekt finanszírozása a régiónak és Magyarországnak elkülönített, kedvezményes kínai hitelkeretekből történne. A hitelek lehívását pedig a kínai fél kínai cégek foglalkoztatásához kötötte, tehát ha megvalósul a két beruházás, várhatóan kínaiak lesznek a kivitelezők.

Szijjártó nem akart előrejelzést adni arról, mikor készülhetnek el a vasútvonalak. „Mivel a projektek kezdeti stádiumban vannak, még az Európai Unióval sem egyeztettünk róluk. Ha a megfelelő fázisba érünk, természetesen fogunk” – mondta az államtitkár. A Brüsszellel való egyeztetés azért is fontos lehet, mert az EU és Kína között épp arról zajlik egy vita, hogy megnyissák-e egymás előtt közbeszerzési piacaikat. Jelenleg EU-s cégek nem építhetnek Kínában, ha tehát egy EU-tagállam kínai cégekkel végeztetne két ilyen komoly közlekedésfejlesztési beruházást, az gyengíthetné az EU-s közös álláspontot.

Szijjártó Péter a kínai-magyar gazdasági vegyesbizottság ülésén Forrás: Miniszterelnökség

A delegációban 130 magyar üzletember is helyet kapott, Szijjártó elmondta: szerdán 18 vállalatközi megállapodást írhatnak alá, de hogy pontosan kik és miket, arról csak az aláírás utánra ígért tájékoztatást.

A magyar Országgyűlés már határozott arról, hogy itthon elfogadják a hagyományos kínai orvoslást tanuló doktorok diplomáit is, most úgy tűnik, hogy a kínai fél meghálálja ezt azzal, hogy a hagyományos kínai orvoslás reionális központja nyílhat meg Magyarországon. Az államtitkár megjegyezte azt is, hogy a két ország tudományos akadémiái között is születhetnek megállapodások, és az oktatási-kulturális kapcsolatoktól is tárgyalnak majd a felek.