Németország
21:002024. június 14.
Skócia
Magyarország
15:002024. június 15.
Svájc

A nagylóki vasúti átjáró nem volt kiemelten kockázatos

bemozdított felvétel FOTÓ FOTÓTECHNIKA jelzőlámpa KÖZLEKEDÉSI ESZKÖZ KÖZLEKEDÉSI LÉTESÍTMÉNY mozdony sorompó vasúti átjáró vonat bemozdított felvétel FOTÓ FOTÓTECHNIKA jelzőlámpa KÖZLEKEDÉSI ESZKÖZ KÖZLEKEDÉSI LÉTESÍTMÉNY sorompó vasúti átjáró Gárdony, 20
Gárdony, 2014. július 18. Vonat halad el az agárdi vasúti átjáró lezárt sorompója mellett 2014. július 18-án, ahol a MÁV Zrt. és rendőrség közös baleset-megelőzési kampánynapot tartott. MTI Fotó: Máthé Zoltán
Vágólapra másolva!
A MÁV adatai szerint az elmúlt 5 évben a balesetek 99 százalékát a gépjárművezetők okozták és nem az infrastruktúra hiányosságai, a nagylóki vasúti átjárú sem volt különösebben kockázatos kereszteződés. A 2015-ig zajló sorompóprogramban összesen 180 vasúti átjáróban hajt végre biztonságot javító beavatkozásokat a társaság. 
Vágólapra másolva!

Arányaiban csaknem ugyanannyi baleset jut a félsorompós átjárókra, mint a fénysorompóval ellátott átjárókra, ezért nem lehet kijelenteni, hogy a félsorompóval felszerelés, átalakítás után megszűnnek a balesetek - közölte megkeresésünkre a MÁV zrt. kommunikációs igazgatósága.

A 8-10 évenként bekövetkezett nagyobb súlyú, a nagylókihoz hasonló balesetek után a MÁV felméri, majd igyekszik biztonságosabbá alakítani a kockázatos vasúti átjárókat. Forrás: MTI/Máthé Zoltán

A félsorompót is gyakran megkerülik, a lecsukódó rúd alá tolakodva gyakran le is törik az autósok. A vasúti átjárók védelme nem pótolhatja az emberi figyelmet, a közlekedési szabályok alapos ismeretét, és azok betartását.

Ahogy megírtuk, a Dombóvárról a Déli pályaudvarra közlekedő személyvonat összeütközött az Alba Volán autóbuszával Nagylók állomásnál, a vasúti átjáróban. A buszsofőr az ütközéskor kirepült a szélvédőn, a helyszínen meghalt. A buszon a vezetőn kívül senki sem utazot. A vonaton körülbelül hetvenen voltak, senki sem sérült meg.

A fénysorompó működött

A MÁV információi szerint a fénysorompó működött, a közúti forgalmat tiltotta, de a hatósági vizsgálat feladata a nagylóki baleset okának pontos megállapítása. Annak nincs jelentősége a MÁV szerint, hogy belátható volt-e vasúti átjáró, hiszen a fénysorompó tiltó jelzésekor nem hajthat be a közúti közlekedők.

A fénysorompó a vasúti jelzővel összefüggésben működik, tehát ha nem üzemelt volna, akkor a vonatok legfeljebb 15 km/h sebességgel közlekedtek volna.

A Dombóvárról a Déli pályaudvarra közlekedő személyvonat összeütközött az Alba Volán autóbuszával Nagylók állomásnál, a vasúti átjáróban. A busz sofőrje a helyszínen meghalt. Forrás: MTI/Mihádák Zoltán

A nagylóki vasúti átjáró egy bekötő úton helyezkedik el, a hasonló adottságú kereszteződéseket egyvágányú pályán általában fénysorompó védi. A MÁV 2007-ig visszamenőleg átnézte az nagylóki átjáró történetét, itt azóta nem történt baleset.

2490 sorompó véd bennünket

A 8-10 évenként bekövetkezett nagyobb súlyú, a nagylókihoz hasonló balesetek után a MÁV - egyéb hatóságokkal együttműködve - felméri, majd igyekszik biztonságosabbá alakítani a kockázatos vasúti átjárókat.

A MÁV területén 238 teljes (mechanikus) csapórudas sorompó, 902 félcsapórúddal kiegészített fénysorompó és 1350 fénysorompó üzemel.

Az átjárók biztonságát és megfelelőségét a megyei kormányhivatalok és a MÁV rendszeresen felülvizsgálják. A nagylóki útátjáró nem számít kiemelten kockázatosnak.

Magunk rohanunk a vesztünkbe

A MÁV adatai szerint az elmúlt 5 évben a balesetek 99 százalékát a gépjárművezetők okozták és nem az infrastruktúra hiányosságai.

Az elmúlt évek fejlesztései, ellenőrzései, a technológiai utasítások szigorú betartása, a fegyelem növelése mind azt bizonyítja, hogy egyre kevesebb tragédiával végződő baleset fordul elő. Ha a közúton közlekedők betartják a vasúti útátjárók vonatkozó KRESZ előírásokat, akkor baleset nem következhet be.

Elsősorban a járművezetők és nem a vasúti infrastruktúra állnak a balesetek hátterében. Forrás: MTI/Noszlopy N. Miklós

Már több éve „Érj haza biztonságban!" szlogennel a MÁV Zrt. a rendőrséggel közösen baleset-megelőzési kampánynapokat tart évente több alkalommal is, az autósok, gyalogosok, kerékpárosok figyelmét hívják fel az áthaladás szabályaira.

A törvényi szigorításoknak és a kampánynak is köszönhetően az elmúlt években jelentősen csökkent az útátjárós balesetek száma.

Ősztől folytatódik a sorompóprogram

A kampányon kívül a vasúttársaság korszerű jelzőberendezések kiépítésével támogatja a biztonságos közlekedést a vasút-közút találkozásoknál. Az Új Széchenyi Tervből közlekedésbiztonsági fejlesztésekre, a MÁV-nak előirányzott uniós forrású 12,5 milliárd forintból csaknem 900 milliót fordít a sorompóprogram első ütemére. A keretből augusztus közepéig több mint 40 átjárót szerelt fel félsorompóval és LED optikával.

A 2012-2015 között zajló programban összesen 180 vasúti átjáróban hajtanak végre biztonságot javító beavatkozásokat: fél- és fénysorompók szerelnek fel, korszerűsítik a vonatérzékelési rendszereket, kamerákat helyeznek el az átjárókban elkövetett szabálysértések figyelésére, diagnosztikai és monitoring berendezések, valamint videós pályafelügyeleti rendszert építenek ki.

A sorompóprogram idén ősztől folytatódik további 126 helyszínen. Ennek kivitelezésére majdnem kétmilliárd forint áll rendelkezésre a KözOP programból.

A vasúti pályákat is korszerűsíti a MÁV

Nem csak az átjárók, hanem a vasúti pályák közlekedésbiztonságának javítására is törekszik a vasúttársaság. Hamarosan kezdődhet a járműdiagnosztikai és monitoring berendezések telepítése is.

Ennek folyamán például ún. hőnfutás jelző berendezéseket, kerékterhelés-mérőket, felsővezetéki áramszedők állapotának ellenőrzése szolgáló érzékelőket és túlméretes rakományokat jelző berendezéseket építenek ki.

Komoly erőforrásokat áldoz a MÁV a vasúti közlekedés biztonságosabbá tételére. Forrás: MTI/Máthé Zoltán

A több mint négymilliárd forintos beruházásnak köszönhetően nagyobb valószínűséggel megelőzhetők lesznek az akár komoly jármű- és pályakárokat okozó meghibásodások, balesetek.

Ezen kívül egy videós, lézer-optikai pályafelügyeleti rendszer és az ehhez szükséges mérőkocsi kialakításának közbeszerzése is zajlik.

A vonat az erősebb

A legtöbb vasúti átjárós balesetet a gyorshajtás és a vezetés közbeni telefonálás okozza. Gyakori, hogy a gépjárművezetők nem néznek körül, mielőtt behajtanának az átjáróba, illetve a csúcsforgalomban bent ragadnak a kereszteződésben, ahol tilos és életveszélyes megállni. Kiemelt veszélynek vannak kitéve azok a gondatlan kerékpárosok és gyalogosok, akik anélkül haladnak át a kereszteződéseken, hogy körülnéznének.

Érdemes tudni, hogy a vonatok általános fékútja sokkal nagyobb, mint egy gépjárműé. A két fém - a kerekek és a sínek - súrlódási együtthatója lényegesen kisebb, mint a közúton a gumi és az útburkolat súrlódási tényezője. A vasúti szerelvények tömege ráadásul sokkal nagyobb (egy személyszállító vonat szerelvénye 200-400 tonna, tehervonaté lehet akár 2500 tonna is), ebből adódóan a vonat fékútja többszöröse egy személygépkocsiénak. A vonatok általános (garantált) fékútja vészfékezéssel 1000 méter is lehet, egy 120 km/h sebességgel közlekedő vonat megálláshoz szerencsés körülmények között 500-600 méter sükséges.

A KRESZ ide vonatkozó szabályai szerint az útátjárón történő biztonságos áthaladásért kizárólag a közúti jármű vezetője a felelős. Ha a közúton közlekedők betartják a vasúti útátjárókra vonatkozó KRESZ előírásokat, akkor baleset nem következhet be ilyen esetekben sem.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!

Mindent egy helyen az Eb-ről