A Budafoki Törley Gyűjtemény épületében mutatták be az államilag támogatott pezsgőkampányt. Az akciót a Magyar Turizmus Zrt. Agrármarketingcentrumának (AMC) vezérigazgatósága indította el, a társaság augusztus végéig 50 millió forintot költ a különféle hazai pezsgőmárkák és habzóborok népszerűsítésére - a kampányt a Bell and Partners ügynökség folytatja, ami 2010 óta több reklámanyagot készített az AMC-nek és a Fruitweb Terméktanácsnak.
A Bell and Partners új augusztusi kampánya a fiatalokat célozza meg: a boldogság buborékai összekapcsolja a felhőtlen szórakozást, a boldoság képzetét a pezsgőfogyasztással.
Az ügynökség óriásplakátokkal, gerillamarketinges kóstoltatással próbál mindenkit pezsgőzésre csábítani. A Facebookon emellett Buborékszámláló néven külön alkalmazást indítottak, ahova a résztvevők pezsgőzős szelfiket, partifotókat töltethetnek fel, és virtuális buborékokat küldhetnek - a közönség által legjobbnak tartott fotók készítői aztán pezsgős ajándékcsomagot kapnak. Az app csatlakozáskor raktározza a felhasználó adatait és ismerőseinek listáját is.
A megcélzott,18-20 éves vásárlói réteg nem éppen kifinomult alkoholfogyasztási szokásairól ismert, a pezsgőtől pedig könnyen fejre állhat a gyakorlatlan ivó. Felmerül a kérdés, mennyire etikus az alkohollal (jó esetben) éppen csak ismerkedő korosztályt pezsgőzésre buzdítani, a boldogságérzetet egy legális droggal összekapcsolni - mindezt ráadásul közpénzből.
Fiatal felnőtteknek szól a kampány, nem kiskorúaknak, a mértékletes ivás pedig egyéni felelősség kérdése - véli Simon Péter, az AMC vezrégigazgató-helyettese. Kérdésünkre hozzátette, a kampányban nem csak alkoholos pezsgőket reklámoznak. Van mentes típus is, és ez sem Kölyökpezsgő, senkinek sem kell berúgnia ahhoz, hogy jól érezze magát - tette hozzá.
A nyilatkozó abban sem lát kivetnivalót, hogy bulis, ivós képek kerülnek fel a boldogság buborékai Facebook-appjára. "Mindenki tudja, hogy amit feltesz a netre, az örökre ott is marad, ezt észben kell tartani. Természetesen a személyiségi vagy más jogokat sértő képeket töröljük."
A képek megosztását azért érdemes kétszer is meggondolni: nem egy álláspályázat landol a papírkosárban csak azért, mert beküldőjéről túl sok vagy túl "közvetlen" partifotó szerepel a közösségi oldalakon.
Simon Péter szerint a kampány fő célja, hogy a pezsgőt kiemeljék a téli ünnepek kontextusából, és ugyanúgy a hétköznapok itala legyen, mint a korábban lenézett, mára viszont újra népszerűvé váló fröccs.
A szemléletváltást a szakma is sürgeti: míg a Törley Pezsgőpincészet a 2000-es évek elején 28-29 millió palackot adott el itthon évente, tavaly már csak 22 milliót. Érthető, hogy a kampányhoz most 20 gyártó csatlakozott, a Törley mellett sok kisebb cég, pezsgőüzem is.
A boldogság buborékai tehát augusztusban véget ér - Simon Péter úgy látja, nyitóüzenetük jól átment. Ha a visszajelzések pozitívak, novemberben folytatjuk a pezsgő népszerűsítését – mondta el az Origónak.
Bár a pezsgőtől nem vezet egyenes út a kannásborig, így is kérdéses, hogy helyes-e közpénzből fiatalokat ivásra biztatni, miközben az alkoholizmus népbetegségnek számít Magyarországon. A KSH tavaly 390 ezer főre becsülte az alkoholfüggők táborát, statisztikáját az egy évben alkoholos májzsugorban meghaltak száma és a 12400 nyilvántartott alkoholista alapján építve fel.
A valós szám azonban ennek a duplája is lehet, hiszen nagyon sok szenvedélybeteg soha nem vesz részt elvonókúrán, vagy pszichiátriai kezelésen. 800 ezer alkoholistáról beszél Elekes István toxikológus, a Péterffy Sándor utcai Kórház osztályvezető főorvosa is. "A szám 15 éve stagnál, az viszont új fejlemény, hogy az utóbbi években egyre fiatalodik az alkoholisták tábora. Korábban a 35-40 évesek alkották a legnépesebb csoportot, ma viszont egyre több a függő a huszonévesek között."
Ezért sem szerencsés állami támogatással ivásra biztatni a 18-20 évesek táborát - Elekes István elhibázott ötletnek tartja a kampányt, szerinte nem is lenne szabad a boldogság képzetét bármilyen tudatmódosító szerhez kötni.
A toxikológus hozzáteszi, ma már az is ritka, hogy valaki csak alkoholmérgezéssel kerül a detoxikálóba - az ital többnyire csak kísérő a partidrogok és újabban a dizájner kábítószerek mellett. A legújabb és legveszélyesebb anyag pedig a biofű,vagyis a szintetikus kannabiol.
Ebből fél éve brutális verzió került az utcákra, használóit gyakran dühöngő őrültekké változtatja. „Nap mint nap hoznak be hozzánk, pszichotikus állapotban tomboló, meztelenre vetkőző droghasználókat, 15-től a 60 évesig” – mesélte Elek István