Amikor elhervadt a bokréta, ledobják

Üresen tátong a Zsolnay Kulturális Negyed, polgárok és zombik
Pécs, 2014. május 2. Medúzákat ábrázoló installáció a Zsolnay Fesztiválon a pécsi Zsolnay Kulturális Negyedben 2014. május 1-jén. MTI Fotó: Sóki Tamás
Vágólapra másolva!
Négy éve Európa kulturális fővárosa volt Pécs, tízmilliárdokat költött az állam arra, hogy kicsinosítsa és beindítsa a pezsgést. Egy ideig kitartott a lendület, de mostanra a közönség elfáradt, a gyönyörűen felújított épületek kiürültek, a programok megkoptak. Mi vált valóra a pécsiek álmából?
Vágólapra másolva!

Bezár Pécs első magángalériája, a Parti Galéria, és az utolsó belvárosi mozi, az Apolló helyzete is bizonytalan. A rohamosan csökkenő lakosságú város egyik legégetőbb problémája a belváros kiüresedése: egykor legendás helyek szűnnek meg, vagy alakulnak éppen turkálóvá, holott 2010-ben Európa Kulturális Fővárosa volt. Húszmilliárd forintból újult meg a város főtere, európai színvonalú koncertközpont épült, és a Zsolnay-gyár jelentős részén egy egyedülláló létesítmény, a Zsolnay Kulturális Negyed működik. Az EKF legfontosabb célkitűzései, a kulturális léptékváltás és decentralizáció azonban nem valósult meg, ahogy a kreatív ipar sem vált jelentős tényezővé, bár vidéki városhoz képest még így is színes és bőséges a kulturális kínálat.

A húsz éves története során mindvégig színvonalas kiállításokat befogadó Parti Galéria idén januárban már nem nyitott ki. A végleges döntés márciusban született: több tárlatot nem szerveznek Pécsre. Az Apolló az elmúlt években többször állt a megszűnés küszöben, a budapesti székhelyű üzemeltető, a Cirko Film - Másképp Alapítvány kivonulásával ebben a formában biztos nem működnek tovább. A munkatársak reménykednek abban, hogy valahogyan mégis meg tudják menteni a belváros utolsó filmszínházát, az egyetlen, szerzői filmeket is vetítő pécsi mozit.

A helyzetről Lovasi Andrással, Márta Istvánnal és más, a város kulturális életét jól ismerő, aktív szereplőivel beszélgettünk.