Négy változás, ami Vona pártjává tette a Jobbikot

jobbik kampány választás 2014
Egy aktivista szórólapokat és szóróanyagokat rendez el az asztalon az áprilisi országgyűlési választás aláírásgyűjtése során a Jobbik IX. kerületi aláírásgyűjtő helyén 2014. február 17-én
Vágólapra másolva!
Mozgalomból határozott célok mentén, erős kézzel irányított párttá vált a Jobbik az elmúlt négy évben. Marketingesek és reklámszakemberek dolgoznak az új arculaton, és most sokkal inkább tűnik a Jobbik Vona Gábor pártjának, mint korábban. A kampány célja, hogy középre húzzák a pártot. Itt van a négy legnagyobb változás, amelyen négy év alatt keresztülment a Jobbik.
Vágólapra másolva!

Pár héttel a 2014-es választás előtt összehasonlítani sem könnyű a Jobbikot 2010-es önmagával. Négy évvel ezelőtt a jobbikos politikusok még nem nyilvános beszélgetéseken is azt hajtogatták, hogy reménykednek a győzelemben, erőt demonstráló videókkal kampányoltak, miközben több, a párt számára kínos üggyel küszködtek.

Most viszont sokáig szélárnyékban voltak, és az elmúlt egy-két hétben is azért esik róluk több szó, mert a közvélemény-kutatások szerint látványosan megerősödtek. A hatásvadász videókat felváltották a lájkvadász facebookos hirdetések, és a képviselők is érezhetően a párt reális esélyeit figyelembe véve kampányolnak.

A párt politikusaival folytatott beszélgetésekből leszűrve ezek voltak a legnagyobb változások 2010-hez képest:

Vona döntött az új arculatról

Jobbikos képviselők szerint az arculatváltás egy hosszú út eredménye, a pártvezetés 2012 körül jött rá, hogy a korábbinál sokkal többet kell foglalkozniuk a saját munkájukkal és szakpolitikai témákkal. Két jobbikos forrás is azt mondta, hogy Vona döntött az új irányvonalról. Mint mondták, a hasonló stratégiai kérdésekről ő szokott határozni.

Egy jobbikos forrástól olyan pletykát is hallottunk, hogy az őszi arculatváltás külföldi inspirációra történt. Szerinte a Jobbik egyik – meg nem nevezett – külföldi partnerországából többen is tanácsolták Vona Gábornak az irányváltást. Szabó Gábor pártigazgató szerint azonban nem külföldi példára döntöttek a korábbinál jóval visszafogottabb hangnem mellett.

Cél a középre tartás

Bár a jobbikos képviselők nyilvánosan rendre hangsúlyozzák, hogy tartalmi változást nem jelent az arculatváltozás, az Origónak most több jobbikos is azt mondta, hogy nem csak retorikában, politikában, „mindenben” nyitni akarnak a közép felé. A kampány is középre húz, a radikális hangból visszavettek, a családbarát reklámokkal egyaránt célozzák a fiatalokat és az idősebbeket.

Jobbikos aktivista a párt plakátja előtt Forrás: MTI/Szigetváry Zsolt

Egy jobbikos képviselő például azt mondta, hogy örülnének, ha feltűnne egy náluk radikálisabb párt. Pár százalékot elveszítenének a támogatottságukból, de a közép felé lökné őket, ahogy korábban éppen a Jobbik a Fideszt, így a rájuk nehezedő össztűz is enyhülne szerinte.

Egyszemélyes koordináció

A kampányban a legfontosabb döntéseket az elnökség hozza meg, az ötleteket pedig a kreatív stáb valósítja meg. A kreatív stábot a budapesti Jobbik-frakció vezetője, Losonczy Pál vezeti, aki a Jobbik honlapján szereplő életrajza szerint már a Fidesz 2002-es kampányában is részt vett (bár nem részletezi, pontosan milyen formában). A Hír TV egyik alapítója volt, reklámszakemberként több országos kereskedelmi reklámkampányban is részt vett már. Úgy tudjuk, Losonczy stábját különböző reklámszakértők, marketingesek alkotják, az azonban nem nyilvános, hogy kik. A kreatív stáb elnökségi felelőse Novák Előd, rajta kívül Szabó Gábor áll velük szorosabb kapcsolatban.

A kampányigazgató Szabó Gábor, akit jobbikos képviselők évek óta a párt legfontosabb szervezőjének tartanak. Míg a stratégiai döntéseket Vona hozza meg, Szabó felel az operatív irányításért, a végrehajtásért. „Mindenről tud, mindenhol ott van”, nagy a teherbírása, az Origónak már 2010-ben is azt mondták róla, hogy személyzeti, alapszervezeti ügyekben az ő szava döntő. A mostani kampány során például Szabó osztotta be, hogy az elnökségi tagok mikor és hol kampányoljanak. Szabó a kommunikációt is kézben tartja, a kampányról lényegében egyedül ő nyilatkozhat.

Vona mindenhol

Korábbi cikkünkben azt írtuk, hogy a Jobbik immár sokkal inkább hasonlít pártra, mint 2010-ben, amikor inkább mozgalomi jellege volt. Szervezettebb lett a párt, lojálisabbak az alapszervezetek. A jelöltállításnál is sokkal inkább érvényesült a pártvezetés akarata, a konfliktusosabb jelöltek helyett fiatal értelmiségiek érkeztek.

Szembetűnő különbség, hogy Vona Gábor is jelentősen előtérbe került, a 2010-es kampány talán legelterjedtebb reklámja az volt, amelyen Vona Gábor mellett Balczó Zoltán, Morvai Krisztina és Pörzse Sándor is szerepelt. A mostani kampányban azonban sokkal hangsúlyosabb Vona, egyértelműen ő személyesíti meg a Jobbikot, szinte valamennyi hirdetésen szerepel, egyedül vagy a helyi választókerületi jelölttel. A Vona Gábor által a legjobb magyar politikai elemzőnek tartott Török Gábor is arról írt két hete, hogy a Jobbik most sokkal inkább Vona pártjának látszik, mint 2010-ben, és a mostani imázsépítése is a Jobbik stratégiai fordulatának esélyét növeli.