Betyárruhában, kirakóval vívják a lájkháborút

képviselőjelöltek, facebook, Zombor Gábor
Vágólapra másolva!
Veszélyes fegyver az internet, szinte minden kampányoló képviselő rátalált a Facebookra. Van, aki a mennyiségre esküszik, más a meghökkentésben hisz, a végeredmény néha egészen váratlan.
Vágólapra másolva!

2010-ben az országgyűlési választások előtt több politikus is aktivizálta magát a közösségi oldalakon, majd az eredményhirdetés után hagyta gazdátlanul az oldalát. Érdemes megnézni például Kóka János Twitter-aktivitását 2010. tavaszáig és utána. Most ismét sokan próbálnak az interneten robbantani.

Orbán Viktor Facebook-posztjairól az Origo is többször beszámolt, és Gyurcsány Ferenc is közölt az oldalon hírértékű dolgokat, a kevésbé ismert, helyi politikusoknak viszont keményen kell küzdeniük, hogy elkapják a média figyelmét. Nézzük, ki hogyan próbálkozik!

Amiben hasonlít a Fidesz, az Összefogás, a Jobbik és az LMP Facebook-kampánya: mindegyik párt politikusai között vannak, akik aktívan posztoltak a hétfőn lezárult aláírásgyűjtésről. Kis túlzással akár azt mondhatnánk, hogy a politikusok több képet osztottak meg ebben a témában, mint ahány aláírást gyűjtöttek. Ezek a képek egyébként tökéletesen helyettesíthetőek egymással, csak a logókat és a színeket kell kicserélni, a képeken ezt leszámítva ugyanaz látható: emberek állnak pártlogós széldzsekikben standok körül, kezükben mappákkal, és emberekkel beszélgetnek.

Egy másik esemény, amire a politikusok többsége láthatóan úgy gondol, hogy bezsebelhet vele pár lájkot, az a disznóvágás. A műfajt jobb- és baloldaliak egyaránt kedvelik, az egyik legaktívabb Demeter Zoltán, a Fidesz sajószentpéteri jelöltje, aki idén február 16-án regisztrált a Facebookon, és alig több mint két hét alatt több mint 350 képet töltött fel, ebből körülbelül nyolcvanat egy disznóvágásról.

A disznóvágás mellett kedvelt téma a gyerek és az iskolai rendezvény, ezeket szintén nem lehet 30-40 kép alatt megúszni néhány helyi jelölt oldalán. Népszerű tartalom a szoboravatás, annak ellenére is, hogy vizuálisan nem kifejezetten mozgalmas és változatos műfaj.

Kicsit gyerekes dacból

"Hahó Facebookosok!" - bizonyára sokan emlékeznek az ezzel a köszönéssel kezdődő rövid kis Facebook-videóra, amelyben Orbán megköszönte, hogy már kétszázezren lájkolták az oldalát. A gyarapodó követőket nem mulasztják el megköszönni mások sem: szinte mindenki kifejezni a háláját, ha megvan az ötszázadik, ezredik vagy többezredik lájkoló. Így volt ezzel Zombor Sándor, Kecskemét fideszes polgármestere is, aki egy kis Photoshoptól sem riadt vissza.

A merész vizuális húzásoktól szintén nem félnek a politikusok. Murányi Levente jobbikos képviselő például egy busz hátuljára illesztette az arcát, követői pedig imádták. A képviselő telefonon azt mondta az Origónak, hogy egy szimpatizánsától kapta a képet, és azért fogadta el, mert "jópofának" tartotta. "Láttuk az életben, hogy vannak ilyen reklámok a buszok, és azért tettük ki, és hagytuk még mindig fent - kicsit gyerekes dacból is -, hogy megmutassuk, mi is vagyunk olyan tökös gyerekek" - mondta Murányi.

Egy másik jellemző kampányötlet a kommentár nélkül feltöltött kép, más kérdés, hogy néha hiányzik a magyarázat. Bodó Sándor hajdúszoboszlói fideszes például olyan képet töltött fel, amin egy nagy rakás felaprított fa előtt mosolygott, különösebb hozzáfűzött kommentár nélkül.

Az LMP a legaktívabb

A körkérdésünkre adott válaszokból az derül ki, hogy a közösségi médiában az LMP a legaktívabb. Mind a 106 jelöltjüknek van saját hivatalos oldala, ezek szerkesztéséhez központi segítséget is nyújtanak, amit nem kötelező igénybe venni, ugyanis "a közösségi média akkor sikeres, ha az illető saját személyiségét tükrözi" - írták kérdésünkre. Szorosan a nyomukban az Együtt-PM, akiknek az Összefogás listáján szereplő 22 képviselőjelöltje közül csupán egynek nincs Facebook-profilja. A pártszövetség szerint a jelöltek több kampányfelkészítőn is részt vettek, valamint egy facebookos tudnivalókat is tartalmazó kisokost is összeállítottak nekik, de a jelöltek "természetesen a saját elképzeléseiket is latba vetik".

A Fidesz 106-os listájáról nagyjából a 90 százalék rendelkezik Facebook-oldallal. Kérdéseinket hétfőn reggel elküldtük a párt sajtóosztályának, választ egyelőre nem kaptunk. A Jobbik képviselőjelöltjeinek nagyjából a felének van politikusi oldala, kérdéseinkre cikkünk megjelenéséig ők sem válaszoltak.

Az MSZP jelöltjeinek háromnegyede Facebookozik, a párt sajtófőnöke szerint nem tették kötelezővé. Ettől függetlenül "volt is és lesz is facebookos képzés a jelölteknek, választókerületi felelősöknek" - írta Ferencz Gábor sajtófőnök, aki szerint nem mennyiségi versenyt folytatnak a Fidesz-szel, így "nem azért fogjuk megnyerni a választásokat, mert többet posztolunk a Facebookon" - írta az Origónak.