Erkölcstanórán készítenek fel az első randira


Ötödikes diákok erkölcstanórán vesznek részt a debreceni Hunyadi János Általános Iskolában 2013. szeptember 3-án
Vágólapra másolva!
Ami a tanárnak bosszúság, a gyerekeknek jó hír: az erkölcstanórán nincs osztályozás. Nehéz így fegyelmet tartani, és érdeklődést felkelteni, panaszkodnak a tanárok. Hogy ne fulladjon teljes érdektelenségbe az óra, szituációs játékokkal próbálják feldobni a hangulatot: megtanulnak köszönni, randizni és szájjal festeni.
Vágólapra másolva!

"A tanár nagyon kedves, és megbocsátó" – az ötödikes Emma többek között ezért érzi jól magát az erkölcstanórákon. Persze más miatt is szívesen ül be az osztályfőnök-helyettesük által tartott órákra: nincs szigor, és a tanár érdekes feladatokat talál ki. Például felolvas egy részletet valamelyik erény jellemzéséből, és nekik kell megmondani, mire gondolt. Már gyűjtött is nála egy pontot.

Az erkölcstan oktatása szeptembertől kötelező az általános iskola első és ötödik évfolyamán, és utána minden évben újabb évfolyamon vezetik be. Arra voltunk kíváncsiak, milyennek találják az órákat a diákok és a pedagógusok.

Egy másik pesti iskolában ötödikes Lilla például izgalmasnak, mert vicces helyzetek alakulnak ki, amikor Péter bácsi szituációs játékot vezet. Általában kiválaszt egy embert - például aki a legjobban jelentkezik -, kihívja, és bemutatja vele, hogyan kell illendően köszönni. Volt olyan is, hogy eljátszották, mi történik az első randin, miután valakik megismerkedik valaki mással egy társkereső oldalon. „Ilyenkor mindenki nevet.”

Ha belemerül a tanár

Emmáék többek között az erényekkel foglalkoztak az első órákon, hogy mit jelent a bátorság, az összetartás, és mi történik, ha valamelyiket túlzásba viszik. Például hogyan lesz a bátorságból vakmerőség, és mi a különbség a kettő között. A kislány egyetlen baja az órával, hogy a fiúk gyakran elhülyéskedik az egészet, és mások sem figyelnek mindig oda: „piszkálgatják a radírjaikat, és az ollóikat”.

Erkölcstanóra ötödikesekkel a debreceni Hunyadi János Általános Iskolában - a képek illusztrációk Forrás: MTI/Czeglédi Zsolt

Lilla is panaszkodott azokra, akik nem figyelnek az órán, de bevallotta, ha belemerül a tanár a beszédbe, akkor néha ő is unja. Talán, ha két diákkal játszatná el a szituációkat, izgalmasabb lenne. Viszont azt örömmel mesélte, hogy nem kell aggódni dolgozat, felelés, számonkérés miatt: „Megnyugvás ez az óra.”

Pont ezzel van problémája az egyik zuglói iskola tanárának, aki elsősöket és ötödikeseket is oktat erkölcstanra. Az elsősök nyitottak, főleg ha matricát is kapnak, és nyomdával is meg lehet oldani a motiválást – mondta -, de az ötödikesek már érzik, hogy nincs nagy tétje az órának, és nem mindenki vevő közülük a szerepjátékokra sem.

Szájjal festés

A férfi tanár a számonkérés, az értékelés lehetőségét hiányolja - az ő iskolájában nem jegyre megy, hanem jól megfelelt vagy megfelelt kategóriákat adhatnak a diákoknak. „Nem vagyok vonalas, de így nehéz például rendes füzetvezetésre rávenni őket.” A tanár szerint határozott értékeléssel könnyebb lenne elvárni az aktív részvételt és az odafigyelést, így viszont könnyen sokadrangúvá válik a dolog.

A diákokra nem panaszkodott, az ötödikesek meglepően tájékozottak. Amikor szóba kerültek a mozgásszervi fogyatékossággal élők, ismerték a kifejezést, hogy kerekes székesek. Ebben szerinte az is közrejátszik, hogy az iskola közelében több testi-, érzékszervi fogyatékosokkal foglalkozó intézmény is található. Az egyik, fogyatékosok témájával foglalkozó órán is a diákok vetették fel például, hogy próbálják ki a szájjal festést.

A képek illusztrációk Forrás: MTI/Czeglédi Zsolt

Egy másik fővárosi iskola elsősöket erkölcstanra oktató tanítónője szerint a gyerekek szeretik az órákat, amelyek őt a régebbi osztályfőnöki órákra emlékeztetik. Igyekszik oldott környezetet teremteni: nem a padban ülnek, hanem a szőnyegen beszélgetnek, és a gyerekek megértik a felvetett gondolatokat (mint az iskola, a család, a szeretet), „szeretnek ezekről beszélni”.

Csepp a tengerben

Persze sok kisdiák értetlenkedik, hogy az osztály fele miért lehet már az udvaron, miközben ők hatodik órában is a teremben ülnek, de ilyenkor emlékezteti őket, hogy a többiek majd péntek délután a hetedik órában fognak ülni a hittanon. A tanítónő szerint ráfér a gyerekekre az erkölcstan - sőt a felnőtteknek sem ártana -, bár így is csak csepp a tengerben, pláne, hogy sokadik órában tartják az elsősöknek.

„Korábban inkább négy órájuk volt, és néha volt egy ötödik, most már többször van hat órájuk, és alig hatévesek. Délben vége kellene, hogy legyen” – mondta. A fegyelmezett még megpróbál, de nem tud már figyelni a hatodik órában, aki viszont nem fegyelmezett, az izeg-mozog. „Sajnálom szegényeket, hat órát végigülni egy felnőttnek is fárasztó, nekik pedig délután négy óráig csak másfél órányi szabadidejük van.”