A kormány komolytalannak tartja a Sólyom Airlinest

Vágólapra másolva!
Másfél éve tárgyaltak először a fejlesztési tárca vezetői az indulását tervező Sólyom Airlines vezetőivel, de még ma, a konkért üzleti terv ismeretében is komolytalannak tartják a cég elképzeléseit. A kormány semmilyen formában nem száll be a vállalkozásba, és más módon sem segíti az indulását.
Vágólapra másolva!

Az Origo információi szerint komolytalannak minősítette az indulását tervező Sólyom Hungarian Airways üzleti tervét a hétfői kormányülésen Németh Lászlóné nemzeti fejlesztési miniszter. A közel-keleti befektetők által finanszírozott társaság megalakulása információink szerint korábban és hétfőn sem szerepelt a kormányülés hivatalos napirendjén. Az ügyet ezúttal is csak Martonyi János külügyminiszter hozta szóba érintőlegesen, hogy a Magyar Nemzet szombati cikkének apropóján megtudja a fejlesztési tárca vezetőjétől, mennyire vehetők komolyan a cég kitűzései.

A cég augusztusra beharangozott indulását korábban iparági szakértők is komolytalannak nevezték, Vágó József, a Sólyom Hungarian Airways vezetője az Origónak azonban magabiztosan nyilatkozott a terveikről. A korábban a Nemzeti Közlekedési Hatóság Légiközlekedési Igazgatóságát vezető elnök-vezérigazgató szerint a sikerük kulcsa egy olyan „unortodox” üzleti terv, amellyel a hagyományos légitársaságokhoz képest akár feleakkora költséggel tudnak majd működni.

A Sólyom vezetői információink szerint másfél éve jelentkeztek be először terveikkel a nemzeti fejlesztési tárcához, azóta több alkalommal is tárgyaltak a tárca vezetőivel, legutóbb, két hete pedig már az egészen konkrét indulási elképzeléseiket ismertették. A cég a többek megítélése szerint is gyenge lábakon álló üzleti modell ellenére ugyanakkor egyetlen alkalommal sem kért állami segítséget vagy támogatást sem az indulásához sem a működéséhez.

"A nemzeti nem állami"

Egy, a tárgyalások részleteit ismerő fejlesztési minisztériumi forrás szerint „a kormány pillanatnyilag nem tud és nem is akar többet tenni, mint sok sikert kívánni a társaság működéséhez”, amely így „állami támogatás” gyanánt legfeljebb olyan, minden más vállalkozást megillető kedvezményeket vehet igénybe, mint a munkahelyteremtő támogatás.

A minisztériumi vezető ezzel kapcsolatban fontosnak tartotta eloszlatni azt a Sólyom indulása apropóján terjedni kezdő tévhitet, hogy a nemzeti légitársaság elnevezés azt jelentené, hogy abban az államnak bármilyen érdekeltsége vagy bármekkora tulajdonhányada van. „A nemzeti légitársaság nem egyenlő az állami légitársasággal: a nemzeti jelző mindössze azt jelzi, hogy a vállalat magyar – vagyis nemzeti – tulajdonosok kezében van, szemben az uniós illetve az Európán kívüli, úgynevezett külső légitársaságokkal". (A jelzőknek egyes reptéri, illetve repülési jogok és kötelezettségek szempontjából van jelentősége)

A száz százalékban magyar magánszemélyek tulajdonában lévő, de külföldről – emirátusi és ománi befektetők által – finanszírozandó Sólyom Hungarian Airways ambiciózus tervei szerint hat lízingelt géppel már augusztusban elindulna és egy év alatt el akarja érni a Malév három milliós utasszámát, 2017-re pedig már nyolcmillió utast és négymilliárd euró értékű, ötvendarabos flottát tűztek ki.