Novák Krisztina, az OBDK főigazgatója kedden, az európai betegjogi nap alkalmából tartott konferenciát megelőző sajtótájékoztatón Budapesten. Elmondása szerint több mint nyolcezer esetben érkeztek különböző panaszok, az esetek többségében a nem megfelelő ellátás miatt fordultak a szervezethez, de jellemzőek voltak az emberi méltóság sérelme, az indokolatlan várakoztatás és a hangnem miatt érkezett panaszok is. Az alapellátás területén inkább a felnőtt-, az ügyeleti és a fogászati ellátást érte kifogás. A kórházak és szakrendelők esetében pedig nem meglepő módon azokkal az ellátásokkal kapcsolatban érkezett több bejelentés, amelyeket a legtöbben vesznek igénybe, például a nőgyógyászatot, a belgyógyászatot vagy a sebészetet.
Az ellátottjog területén több mint tízezer panasz érkezett, a legtöbb esetben az emberi méltóság sérelméhez kötődtek, ezen belül is a nem megfelelő bánásmód és hangnem miatt tettek bejelentést. Sok volt a tájékoztatás hiányával kapcsolatos észrevétel is, és az adatvédelemmel kapcsolatban is érkeztek panaszok.
A gyermekjog területén több mint négyezer esetben keresték meg a képviselőket. Jellemző volt az, hogy a gyermek elhelyezésének kijelölt helye sokszor nem igazodott a gyermek szükségleteihez, de előfordult olyan eset is, amikor nem együtt helyeztek el ikreket. Gyakori eset volt a gyermekkel történő kapcsolattartási jog sérülése is.
Novák Krisztina beszámolt arról is, hogy a központ hatékonyabbá és egységesebbé tette a jogvédelmi hálózat működtetésének rendszerét. Változás, hogy májustól már csak kétféle jogviszonyban láthatják el feladataikat a jogvédők, így ügyvéd már csak akkor tevékenykedhet jogvédőként, ha felfüggeszti ügyvédi munkáját. Változás az is, hogy az óraszámalapú munkavégzés helyett területi alapú hálózatot alakított ki a szervezet. Meghatározták, hogy hol és kötelezően mikor kell a jogvédőknek fogadóórát tartaniuk. Novák Krisztina beszélt arról is, hogy az OBDK elkezdte a jogvédők regisztrációját.