Több ezer panaszt tettek a betegek tavaly

Vágólapra másolva!
Több ezer megkeresés érkezett az Országos Betegjogi, Ellátottjogi, Gyermekjogi és Dokumentációs Központhoz (OBDK) 2012-ben, a legtöbb panasz az egészségügyi ellátáshoz való jog sérülésével kapcsolatos.
Vágólapra másolva!

Novák Krisztina, az OBDK főigazgatója kedden, az európai betegjogi nap alkalmából tartott konferenciát megelőző sajtótájékoztatón Budapesten. Elmondása szerint több mint nyolcezer esetben érkeztek különböző panaszok, az esetek többségében a nem megfelelő ellátás miatt fordultak a szervezethez, de jellemzőek voltak az emberi méltóság sérelme, az indokolatlan várakoztatás és a hangnem miatt érkezett panaszok is. Az alapellátás területén inkább a felnőtt-, az ügyeleti és a fogászati ellátást érte kifogás. A kórházak és szakrendelők esetében pedig nem meglepő módon azokkal az ellátásokkal kapcsolatban érkezett több bejelentés, amelyeket a legtöbben vesznek igénybe, például a nőgyógyászatot, a belgyógyászatot vagy a sebészetet.

Az ellátottjog területén több mint tízezer panasz érkezett, a legtöbb esetben az emberi méltóság sérelméhez kötődtek, ezen belül is a nem megfelelő bánásmód és hangnem miatt tettek bejelentést. Sok volt a tájékoztatás hiányával kapcsolatos észrevétel is, és az adatvédelemmel kapcsolatban is érkeztek panaszok.

A gyermekjog területén több mint négyezer esetben keresték meg a képviselőket. Jellemző volt az, hogy a gyermek elhelyezésének kijelölt helye sokszor nem igazodott a gyermek szükségleteihez, de előfordult olyan eset is, amikor nem együtt helyeztek el ikreket. Gyakori eset volt a gyermekkel történő kapcsolattartási jog sérülése is.

Novák Krisztina beszámolt arról is, hogy a központ hatékonyabbá és egységesebbé tette a jogvédelmi hálózat működtetésének rendszerét. Változás, hogy májustól már csak kétféle jogviszonyban láthatják el feladataikat a jogvédők, így ügyvéd már csak akkor tevékenykedhet jogvédőként, ha felfüggeszti ügyvédi munkáját. Változás az is, hogy az óraszámalapú munkavégzés helyett területi alapú hálózatot alakított ki a szervezet. Meghatározták, hogy hol és kötelezően mikor kell a jogvédőknek fogadóórát tartaniuk. Novák Krisztina beszélt arról is, hogy az OBDK elkezdte a jogvédők regisztrációját.