Az asszony, aki mennybe vitte a magyar nőket és Jackie Chant

Ilcsi néni, Molnár Dánielné, Ilcsi kozmetikumok
Vágólapra másolva!
Kitartással, makacssággal és sok humorral vitte világsikerre a szocializmus idején a konyhában kényszerből kikevert krémjeit a héten elhunyt Ilcsi néni. Az ország leghíresebb kozmetikusa a laborok mindenhatósága helyett a természetben és a személyes tapasztalatban hitt.
Vágólapra másolva!

"Negyven évig voltam kozmetikus. Nem tévedtem sose. Ismertem minden növényt" - foglalta össze pályafutását egyik utolsó interjújában a héten, 87 éves korában elhunyt Molnár Dánielné kozmetikusmester, akit nem így, hanem egyszerűen csak Ilcsi néniként ismer a fél ország. A másik fele leginkább sehogy, mert természetes összetevőkből készített különleges natúrkozmetikumai főleg a nőkhöz jutottak el, a férfiak többsége annak ellenére nem hallott róluk, hogy termékei a fél világot meghódították, és egyik legnépszerűbb terméke, a használója bőrét bársonyossá varázsoló Fekete Szappan még Jackie Chant is levette a lábáról.

Forrás: Facebook/Ilcsi Beautifying Herbs Hungary
Forrás: Facebook/Ilcsi Beautifying Herbs Hungary

Ilcsi néni 1926-ban született Nagykökényesen, Nógrád megyében. A nagyanyja gyógyító asszony volt, aki "mindig tudta, mit kell tenni, mit mivel kell helyrehozni", ő pedig eltanulta tőle a gyógynövények hatásait. Hamar Budapestre került, az angolkisasszonyoknál nevelkedett, nyelveket tanult, érettségizett. "Nagyon szívesen rajzolgattam. Öltöztetős babákat vágtam ki papírból, és eladtam az iskolában egy kis zsebpénzért" - mondta egy korábbi interjúban. De bárhogy szeretett volna divattervező lenni, Magyarországon akkoriban nem lehetet ilyesmit tanulni. 18 évesen férjhez ment, és kozmetikusnak tanult.

1956-ban vizsgázott, előbb húsz évig a Tanács körúti Vénusz Fodrász Szövetkezetben, majd 1976-tól a Nagymező utcai Divat Fodrász Szövetkezetben dolgozott. A szocializmusban a kozmetikusok nem jutottak hozzá a külföldi áruhoz, itthon pedig kevés alapanyag volt, így Ilcsi néni is elkezdte magának készíteni a krémeket. "Olyan recepttel még nem találkoztam, amit a leírás szerint egy az egyben el lehetett készíteni. Minden arányon változtatni kell, és csak próbák után lehet tökéletesíteni az anyagot" - mondta. A kozmetikusok szerint ezerszer jobb volt minden, amit ő csinált, mint amit mások összekutyultak, így egy idő után mindenki hozzá járt, és kéz alatt tőle vették a krémeket.

Mint a sütit, úgy csinálta

Több, korábban vele dolgozó kozmetikus is megemlítette, nagyon szeretett enni, gyakran sütött, valóságos költeményeket. Szeretett kísérletezni az anyagokkal, a konyhájában egy idő után nemcsak a sütik, hanem a krémek is nagyüzemben készültek. Turmixgépeket vásárolt, azokkal darálta otthon az erdőn-mezőn begyűjtött növényeket. Nemcsak a nagymamájától tanultakat hasznosította a kísérletezésnél, sokat tanulmányozta azt is, hogy a természetben élő népek mivel védik a bőrüket. Nagy előnye volt a kozmetikusok többségével szemben, hogy több nyelven beszélt, így hozzáfért a külföldi szakirodalomhoz is. 1972-ben már Salzburgban adott elő egy szakmai konferencián.

Amikor végül lehetett, egyből belefogott saját vállalkozásába, és a konyhai turmixokkal egyedülálló dolgokat kezdett gyártani. "Kétféle krém van: vannak azok, amelyek úgy készülnek, hogy egy krémalapba pipettával belecsöpögtetnek gondosan kimért hatóanyagokat. És vannak az Ilcsi krémek. Ezek nem laboratóriumban összetákolt krémek, ezekbe belerakják magát a növényt, zöldséget, gyümölcsöt, ami a hatóanyagot tartalmazza" - magyarázta el Ballai Krisztina kozmetikus, aki szerint ezt a technológiát máig csak az Ilcsi krémeknél alkalmazzák.

"Nem fogadta el azt a szemléletet, hogy a kémia a mindenható, és vegyi anyagokkal kell a bőrhöz nyúlni. Egészen egyedi termékfejlesztő volt: nem mérnökből, hanem kozmetikusból lett az, így nap mint nap ellenőrizni tudta, milyen hatásuk van a krémeknek" - mondta Markovics Vera kozmetikus, aki szerint az Ilcsi krémek között több olyan is van, amelyik szembemegy a bőrgyógyászok által vallott elvekkel. Ilyen például egyik legsikeresebb terméke, a rendszerváltás környékén népszerű, esemény utáni fogamzásgátló tablettára utalva elnevezett Esemény Előtti Pakolás, amelyben olyan hatóanyagok vannak, amelyek vérbőséget okoznak, és ezzel megszépítik a bőrt.

Forrás: MTI/Bruzák Noémi
Forrás: MTI/Bruzák Noémi

1999-ben Göncz Árpád Köztársasági elnöktől megkapta a Magyar Köztársasági Érdemrend Kiskeresztje kitűntetést

"Ilcsikével egy baj van: folyamatosan megelőzte a korát húsz évvel" - ezt fia, Molnár Ferenc szerint Judi Müller Oscar-díjas smink- és illatkreátor nyilatkozta róla, de ezt mondták az [origo]-nak magyar kozmetikusok is. "Már egy évtizede csinált olyan termékeket, amelyek csak most kezdenek divatba jönni, akkoriban viszont nagy ellenállást váltottak ki a szakmában" - mondta Ballai Krisztina.

Csodálók és irigyek

"Extázis volt vele dolgozni" - mondta Ilcsi néniről Szaplonczay Katalin kozmetikus, aki húsz évig volt a munkatársa. "Úgy emlékszem erre a húsz évre, hogy mennybemenetel volt a szakmában" - mondta. "Őstehetség volt, aki a tapasztalatát és a megszerzett tudását úgy tudta szintetizálni, ahogy senki más. Úgy építette fel a kezeléseket, hogy azok ne csak eredményesek legyenek, örömet is szerezzenek" - mondta. Ráadásul kivételes diagnoszta volt. "Mindenkinek megpróbálta ezt megtanítani, de ehhez érzék kell."

A kozmetikusok szerint Ilcsi néni egyik nagy titka a tudása mellett éppen a tanítás volt. "Bárhova mentünk továbbképzésre, elkérték érte a pénzt, ő viszont ingyen tanított mindenkit" - mondta Markovics Vera. Ehhez neki is fűződött érdeke, mert az így kitanított kozmetikusok használták a termékeit, amelyekhez máig csak a szalonokban lehet hozzájutni. Ennek az egyik oka - magyarázták a kozmetikusok -, hogy az erősebb hatóanyagok miatt mindenképpen szaktudásra van szükség eldönteni, kinek milyen krém való. De Markovics szerint Ilcsi néni jól ismerte a kozmetikusok kiszolgáltatottságát is, és figyelt arra, hogy a krémek forgalmazásával őket is bevételhez juttassa. "Nagyon kozmetikusbarát volt a forgalmazásuk, és ez sokat jelentett nekünk" - mondta.

Különleges egyéniség volt, barátságos, közvetlen, jó kedélyű, könnyen közel tudott kerülni az egyszerű lányokhoz és asszonyokhoz. Ugyanakkor sok ellensége is volt, sok mindenkivel összeveszett, mert makacsul ragaszkodott az elképzeléseihez. "Ha valamit eldöntött, abban nagyon határozott volt. Az akaratossága leginkább a fiával szemben nyilvánult meg, mindig annak kellett lennie, amit ő akart. Sokáig ragaszkodott például az eredeti tégelyekhez és az arculathoz, hiába tűnt az már elavultnak" - emlékezett vissza az egyik kozmetikus. "Nálunk anyám hordta a kalapot, ma is elég határozott, mindig el is mondja, hogy csak így juthattunk el idáig" - mondta róla a fia, Ferenc is egy tavalyi interjúban.

Az egyik, munkásságát rajongással követő kozmetikus szerint Ilcsi néninek a krémjein kívül az utolsó pillanatig kitartó jó humora volt az egyik fő védjegye. Jól jellemzi őt, mondta, hogy az egyik legutóbbi tanfolyamon a fia, Feri, annyit mondott róla: "anyuka jól van, nézi a Piedone-filmeket, és játszik a dédunokákkal." Amikor utolsó interjújában megkérdezték, hogy érzi magát, Ilcsi néni is annyit mondott: "hat unokám van, két dédunokám. Hát ne legyek boldog?"

Ilcsi nénit kívánságára a szülőfalujában, Nagykökényesen temetik el január 19-én.

A sárga Trabanttól Dubajig

Az 1984-ben családi vállalkozásként alapított Ilcsi Szépítő Füvek jelentős céggé nőtte ki magát az elmúlt évtizedekben. A céget a kezdetektől Ilcsi néni fia, az eredetileg fotós végzettségű Molnár Ferenc vezeti, akit édesanyja után a kozmetikusok többsége csak Ilcsi bácsinak nevez. Ferenc kezdetben csak segítette az édesanyját, ő járt vele gyógynövényeket gyűjteni a Trabantjukkal, mivel Ilcsi néni nem tudott vezetni, de a kilencvenes évektől egyre nagyobb szerepet vállalt a cégben, és az utóbbi években pedig már a termékfejlesztést is teljesen átvette a visszavonultan élő édesanyjától.

Az Ilcsi Gyógyító Füvek Kft. ma harminc embert foglalkoztat - közülük hat családtag -, ők évente 600 ezer darabot állítanak elő a cég 150-féle termékéből. Az ezekhez szükséges növények, gyümölcsök harmadát 2008 óta a saját, 13 hektáros bioültetvényükön termelik meg, harmadát vásárolják, harmadát az erdőkön, mezőkön gyűjtik be. Reklámra nagyon keveset költenek, a krémeket pedig kizárólag kozmetikai szalonokban lehet megvásárolni. Molnár Ferenc becslése szerint a Magyarországon dolgozó 8000 kozmetikus közül 6000 használja és árusítja a termékeiket.

Ezeket az egész világon, Ausztráliától Japánon át Hollandiáig egy sor országban forgalmazzák: a híres Fekete Szappant Hongkongban például Jackie Chan neve alatt, akinek Molnár egyszer ajándékba küldött belőle, és azóta rendszeresen rendel. Az Egyesült Államokban és Kanadában a like-olásra rímelő Ilike néven futnak a termékek, amelyek megbecsülését jelzi, hogy a 2011-es Emmy-díjátadón az egyik szemránckrémük bekerült a hírességeknek szánt ajándékcsomagba. 2006-ban Elche néven Dubajban is szalont nyitottak, ami a luxusról híres városban többször is el tudta nyerni az év szalonja díjat. A cég nemcsak Molnár elmondása, hanem az cégadatbázisban fellelhető adatok szerint is sikeres: 2011-ben közel 600 millió forintos nettó árbevétel mellett 107 millió forint adózott eredménye volt.

A termékek és a márka számtalan díjat begyűjtött, Ilcsi néni pedig a cég honlapján felsorolt sok szakmai elismerés mellett 1999-ben Göncz Árpádtól megkapta a Magyar Köztársasági Érdemrend Kiskeresztje kitüntetést, "A gyógynövények kozmetikai alkalmazásának elterjesztése és népszerűsítése érdekében végzett tevékenységéért, eredményes és sokaknak örömet szerző magánvállalkozói munkájáért".