Tarlós 20 pontos feladatlistát adott Vitézy Dávidnak

Vágólapra másolva!
Elégedetlen Tarlós István a budapesti közlekedéssel, és nem akar tovább várni Vitézy Dávidra és a BKK-ra, ezért nyílt levelet tett közzé, amelyben konkrét feladatokat fogalmazott meg Vitézy Dávid számára. Az elmúlt időszakban egyre látványosabbá vált a Tarlós és Vitézy közötti konfliktus.
Vágólapra másolva!

Nyílt levélben bírálta Tarlós István a BKK vezetését, és Vitézy Dávidot szerdán. A főpolgármesteri hivatal által közzétett levélben Tarlós több helyen piros hullámokra hivatkozik, valamint bírálja a BKK-t azért, hogy a közösségi közlekedés javára hozott intézkedéseket, buszsávokat vezetett be az autós közlekedés kárára úgy, hogy megfelelő alternatívákat teremtettek volna az autósok számára.

A főváros közlekedési infrastruktúrája kétségtelenül 20-30 éves lemaradásban van a fejlett Nyugat-európai városokhoz viszonyítva. Ezért a BKK nem teheti ugyanazokat a lépéseket, mint ma ezek a városok, mert bizonyos köztes lépéseket nem lehet kihagyni - írja Tarlós István, aki szerint a közúti közlekedés romlása negatívan befolyásolja a közhangulatot.

Tarlós egy 20 pontos feladatlistát is megfogalmazott Vitézy Dávidnak, akitől mint írta, folyamatos tájékoztatást vár el ezekben az ügyekben. A feladatlistát változtatás nélkül közöljük.

1. A közlekedési ágazatok mindegyikének érdekeit arányosan kell figyelembe venni, s bár megtartható a közösségi közlekedés viszonylagos prioritása, de az autós közlekedés indokolatlan ütemű és mértékű visszaszorítását meg kell szüntetni.
2. Jelentős hatást kell elérni a jelzőlámpa programok következetes újratervezésével és programozásával, mert nyilvánvaló, hogy korábban (1994 előtt) még jól működő rendszereket vertek szét.
3. Felül kell vizsgálni és meg kell szüntetni néhány indokolatlan, vagy nagy közúti hátrányt jelentő buszsávot.
4. Forgalomtechnikai szempontból átgondoltabban kell fejleszteni a kerékpársávokat.
5. A Nagykörút közúti átbocsátó képességét növelni kell (főként az Árpád híd korlátozásának idejére), illetve a fonódó villamos elkészültéig a 90 másodperces fázisidő visszaállításával.
6. Növelni kell a Szent István körút → Váci út zöld időt, akár a Váci út → Teréz körút letiltásával, melyet például a Podmaniczky út - Bajcsy Zsilinszky út balos kapcsolat megadásával lehetne pótolni.
7. Le lehetne tiltani a BAH csomópont 3. fázisát, így a közlekedési főirányokban növelhető a zöldidő.
8. Megszüntethető a Hegyalja úti autóbuszsáv a Sánc utca és a Krisztina körút között.
9. Felfüggeszthető a Budaörsi úti buszsáv használata.
10. Lehetővé tehető az Árpád fejedelem úti buszsáv használata a Komjáditól az Üstökös utcába indulók számára.
11. Sürgősen javítani kell a Bécsi út lámpa hangolásait. Most a Vörösvári úttól kifelé rendszerint „piroshullám” van.
12. Hasonló a helyzet a csepeli gerincúton.
13. A Máriaremetei út – Hidegkúti út kereszteződésben csúcsidőn kívül teljesen rossz a lámpák programozása.
14. Az 5-ös busz a Pasaréti úti végállomáson nem fér el a megállóhelyen, így a körforgalom nem tud működni. Megfontolandó, indokolt-e a budai oldalon a csuklós járat.
15. Az Alkotás utcában a metró átadása után meg kell szüntetni az autóbuszsávot.
16. Ésszerű a Szent István körút → rakpart kapcsolat megadása a Jászai Mari téren.
17. A Kútvölgyi úton a Széll Kálmán tér irányába teljesen felesleges a buszsáv, mert a busz kétszer is kénytelen átsorolni a másik sávba.
18. Folyamatosan kell felügyelni az Erzsébet hidat érintő és az Árpád hídi felújítási munkákat.
19. Az 1-es villamos felújítása eléri majd a Rákóczi híd térségét is. A munkát úgy kell ütemezni, hogy addigra az Árpád híd forgalma zavartalan legyen, nehogy újra megjelenjék a „két híd” effektus.
20. Felül kell vizsgálni, hogy a 4-es metró üzembe helyezése következtében milyen jelentős változások szükségesek a fővárosi forgalomszervezés egészében.

Az elmúlt időszakban egyre látványosabbá vált a Tarlós és Vitézy közötti konfliktus. Tarlós több belső vizsgálatot is indított a BKK-nál, többször bírálta nyilvánosan a központ munkáját. Augusztusban azt mondta, hogy szakmai és politikai hibának tartja az autóforgalom lassítását, ezért kérte a BKK-t, hogy gyorsítsa fel a lámpák összehangolását, hogy folyamatosabb legyen az autóforgalom.

Október elején az 1-es villamos kaotikusan induló felújítása kapcsán azt mondta, hogy "rossz volt a szervezés", és nem teljesen elégedett a BKK-val. Ugyanekkor a BKK azonnali intézkedéseket ígért Tarlós utasítására. A 18 pontos intézkedéscsomagban szerepelt, hogy az Árpád hídon csúcsidőben több sávot használhatnak az autók, több buszsávot megszüntetnek, és áthangolják a közlekedési lámpákat a város több pontján.

A Főpolgármesteri Hivatal Vitézyt az interjúadásról is letiltotta, mint az Origóval közölték, a főváros közlekedése "kiemelten fontos a főpolgármester úrnak. Ezért fenntartja magának a jogot a témában tett nyilatkozatra vagy a nyilatkozó kiválasztására”. Vitézy a 2010-es kinevezése után számtalan interjút adott, az elmúlt egy évben viszont csak a BKV lapjának adott.

A Vitézy által vezetett BKK eddig több olyan lépést is tett, amellyel a tömegközlekedést helyezte előtérbe az autóforgalommal szemben. Ilyen volt például, hogy a 4-6-os villamosok felgyorsítása miatt az autósok kárára állították át a lámpákat, és a BKK új forgalomirányítási rendszere is a tömegközlekedést részesíti előnyben.

Vitézy a 2011-ben, nekünk adott interjújában azt mondta, hogy a BKK döntéseinél egyértelműen Tarlósé a politikai felelősség, ezért a stratégiai döntésekben neki is kell döntenie.