Ruha? Megvan. Ásó? Megvan. Koporsó? Azt ad az állam. Sírhely? Azt ad az önkormányzat. Megvagyunk négyen? Meg. Egy-két ásónyom, és hopp, már a föld alatt is van a nagypapa! 2014. január 1-jétől így is kinézhet egy magyar temetés, a köztársasági elnök aláírására váró új temetkezési törvény ugyanis bevezeti az ingyenes szociális temetés intézményét.
Ha valaki ezt választja, a temetők fenntartói kötelesek lesznek külön parcellát kijelölni a koporsós vagy urnás szociális temetkezési helyeknek, az állam pedig a kellékeket (koporsó, urna, sírjel) adja a temetéshez. Ennek viszont az lesz a feltétele, hogy a hozzátartozók vagy az általuk felkért ismerősök vegyenek részt a temetésben: nekik kell öltöztetniük a halottat, kiásni a sírhelyet, rendezni a ravatalozást, búcsúztatást, illetve a koporsó vagy az urna leengedését, elhantolását.
Az Origo által megkérdezett sírásók, temetőgondnokok és temetkezési vállalkozók megosztottak abban, hogy ez mennyire jó ötlet, de elképzelhetőnek tartják, hogy kipróbálják majd néhányan.
A kajászói temetőgondnok szerint a szociális temetés nagyon szép gesztus, mert a temetés egyébként sok pénzbe kerül. "Eljön kettő, három, négy barát, kiássa a sírt, a tiszteletes elmondja azt, amit kell, ez nem kerül semmibe" - mondta a sírásóként is dolgozó férfi, aki szerint bárki ki tud ásni egy gödröt, főleg akkor, ha urnás temetésről van szó. "Nagy könnyebbség ez a családoknak, a faluban egy koporsós temetés akár 300-350 ezer forintba is kerülhet, amit sok család alig tud összekaparni, nem beszélve a fővárosi árakról."
"A sírásás nem gyerekjáték" - mondta egy gyáli sírásó, aki szerint elég csak elképzelni, "milyen nehéz egy kilencvenszer két méterszer kétméteres gödröt kiásni, különösen akkor, ha fagyott a föld, és végig csákányozni kell". Figyelmeztetőleg hozzátette, hogy az ásás balesetveszélyes is lehet akkor, ha nem elég körültekintő valaki, és két oldalról "benyomja a föld", amikor éppen a gödör alján van.
A koporsó leengedése sem egyszerű, mert a deszkákról könnyű beesni a gödörbe, és vigyázni kell az egyensúlyra is, nehogy leengedés közben széttörjön a koporsó. "Nem lenne jó, ha Pista bácsi egyszer csak visszaköszönne a családnak" - mondta. Szerinte a koporsó nem olyan nehéz, bár egy temetkezési vállalkozó azt mondta, hogy problémák lehetnek a túlsúlyos emberek szállításával és leengedésével.
A megkérdezett temetkezési vállalkozók féltik a piacukat, és szkeptikusak a szociális temetkezéssel kapcsolatban. Egy vállalkozó a temetéseken esetleg segédkező feketemunkások miatt aggódott, míg egy másik ízléstelen szociális temetési parcellákat vizionált. "A temetőkben könnyen gettók alakulhatnak majd ki a szegények számára, hiszen nyilván nem a drága sírhelyeket fogják a rászorulók számára kijelölni" - mondta egy váci vállalkozó.
"Jöttek az idősebb asszonyok, és mesélték, hogy Hajdú-Biharban meg Szabolcsban voltak olyan temetésen, ahol a hozzátartozók ásták ki a gödröt. Ezeken a helyeken már temetőgondnok sincs nagyon" - mondta a gyáli sírásó. A többiek is csak elvétve találkoztak olyannal, hogy ha meghalt valaki, a szomszédok összegyűltek, segítettek a ravatalnál, kiásták a sírt, és eltemették a halottat. Ilyenkor csak a koporsót veszik meg. A városokban azonban már rég teljesen eltűnt ez a fajta közösségi temetés, ahogy a virrasztás és egyéb, halálhoz kapcsolódó népszokások is.
"A vallás elveszítette jelentőségét. A halál értelmetlenné, tartalmatlanná és így félelmetessé vált. A fogyasztói társadalom emberideáljává a fiatal, egészséges, produktív és a társadalmi javakat felvásárló ember vált - a haldoklók nem illenek bele ebbe a képbe, létük értelmezhetetlen korunk ideológiája számára" - írja Hodován Zsófia egészségpszichológus, aki szerint a halál távol áll tőlünk annak ellenére, hogy mindennap látjuk a tévében. Az urbanizációval a kis falusi közösségek felbomlottak, a családszerkezet átalakulásával több generáció már csak ritkán él együtt. Pedig jellemzően a közelebbi hozzátartozókkal osztozhatunk a halálélményben, illetve ők segíthetnének a temetéseknél és a halál feldolgozásában. A halálra adott kulturális válaszok korábban is folyamatosan változtak kortól és vallástól függően, de közös volt bennük, hogy alapvetően közösség- és kultúraformálóak voltak. Pontos koreográfiája volt a haldokló körüli teendőknek, a látogatás rendjének, a búcsúzásnak, ami a hozzátartozók számára biztonságot adott.
A halál mára beszorult a kórház falai közé, és személytelenné vált. A haldoklók egy része többnyire magányosan, vagy idegenek között várja a halált. A haldoklás mechanikus, terminális folyamattá alakult, amely az orvostudomány fejlődése révén a régebben gyorsan halálhoz vezető betegségekben is elhúzódó aktussá vált - írja Hodován, aki szerint ezzel párhuzamos jelenség a medikalizáció, amely a halál szociális problémáit, a haldoklók ellátását is az egészségügy felé terelte. Harmadik elemként pedig felerősödött a halál és a temetkezés anyagias oldala, egy egész iparág segíti a hozzátartozókat abban, hogy a lehető legkevesebb dolguk legyen a halállal.
Míg az ellenzéki pártok szerint súlyosan kegyeletsértő a rendelkezés, a temetkezésért felelős Belügyminisztérium úgy látja, az új lehetőség tovább bővíti a családok önrendelkezési jogát az elhaltak végtisztességének megadásához, és csökkenti az anyagi terheiket. A lehetőség, amely a BM szerint nagy társadalmi támogatottságot élvez, "csupán a megrendült családok vámszedőinek érdekeit sérti".
A szociális temetkezés nem zárja ki, hogy a gyászoló családok továbbra is igénybe vegyék a temetkezéshez nyújtott állami támogatásokat. Egyrészt az önkormányzat segélyt adhat a temetéshez, aminek összege nem lehet kevesebb a helyben szokásos, legolcsóbb temetés költségének 10 százalékánál, de elérheti annak teljes összegét is, ha a temetési költségek a gyászolók létfenntartását veszélyeztetik. Másrészt a helyi önkormányzat arról is gondoskodik, akinek se kutyája, se macskája, és pénze sincs. Nekik köztemetés jár, a költségeket az önkormányzat meghitelezi, majd levonja a halott örökségéből.