Elfoglalt vállalkozó hozhat dugót a völgyhídra

Kőröshegyi völgyhíd ködben, 2008. hovember 3-án
Vágólapra másolva!
A két héttel ezelőtti gigadugóból okulva már most a fejüket fogják az autósok, amiért akár egy hónapra is lezárhatják az M7-es kőröshegyi völgyhídjának egyik sávját. Az útpálya egy szerdai balesetben sérült meg, a helyreállítás ideje pedig többek között azon is múlik, hogy ráér, vagy másutt kátyúzik-e a javításra szerződött alvállalkozó. Az autópályakezelőnél optimisták.
Vágólapra másolva!

Az aszfalt károsodásnak mértékétől és a javításokért felelős alvállalkozó leterheltségétől függ elsősorban, hogy mikor adhatják át újra a forgalomnak a kőröshegyi völgyhíd szerda reggel lezárt szakaszát - tudta meg az Origo az illetékes fonyódi autópályamérnökség egy munkatársától.

Az útburkolat egy szerda hajnali balesetben sérült meg, amikor egy az út tisztítását végző útellenőr kocsijába belehajtott egy román kamion, a kigyulladt teherautó pedig megrongálta a völgyhíd aszfaltját és az oldalső szalagkorlátokat. A Somogy megyei Rendőr-főkapitányság az eset után arra figyelmezetett, hogy a helyreállítás miatt hosszabb ideig, akár egy hónapig is lezárva maradhat az érintett sáv az M7-es 122-es kilométerénél, ami várhatóan óriási dugókat generál majd az amúgy is akadozó hétvégi autópályaforgalomban.

Nem túl jó a helyzet

Az autópályamérnökség nyilatkozattételre nem jogosult, ezért névtlenséget kérő munkatársa az Origónak megerősítette: valóban akár egy hónapig is eltarthat a javítás. Igaz, szerinte ez akár rövidülhet is, a lezárás pontos ideje egyebek mellett azon múlik majd, hogy a többrétegű aszfalt mennyire, hány rétegben károsodott.

Az autópályakezelő munkatársai az autópályamérnökség dolgozója szerint már délelőtt megkezdték a kárfelmérést a helyszínen, és eddig nem fest túl jól a helyzet: valószínűleg nemcsak a felső útburkolat, az úgynevezett kopóréteg égett ki, hanem az alatta lévő kötőréteg is, így azt is ki kell javítani.

Ez a művelet a munkatárs szerint alapesetben egyébként nem tartana egy hónapig, de figyelembe kell venni, hogy a javításokra szerződött alvállalkozó "éppen nagyon le van terhelve, mert most van a kátyúzási munkák dandárja".

További hátráltató tényező, hogy az útburkolat mellett az oldalsó szalagkorlát, illetve a hídszegély is megrongálódott. Mivel ezek a völgyhíd helyenként 80 méter feletti magassága miatt speciális erősségűek, egyedileg kell őket legyártani, az egy hónapos javítási időbe így a korlátelemek legyártását is be kellett kalkulálni.

A forgalmászok nem aggódnak

Béni Gyöngyi, az Állami Autópályakezelő Zrt. szóvivője csak a kárfelmérés utánra ígért tájékoztatást a lezárás időtartamáról, de a társaság "forgalmászai" állítása szerint nem számítanak nagy dugókra a munkák miatt.

"A forgalom ezen a szakaszon már jóval alulmarad a forgalmi sáv kapacitásán, maximum a szombat délelőtti csúcsidőszakban, vagy akkor lehet fennakadás, ha valahol a közelben a pálya másik szakaszán is baleset, illetve forgalomkorlátozás adódik." - magyarázta optimistán az Origónak a szóvivő.

Az autópályakezelő szerkesztőségünknek küldött statisztikája szerint az elmúlt egy hónapban hétköznaponként 9-15 ezer, pénteken és szombaton pedig 20-22 ezer jármű haladt át a híd érintett, jobb pályájának két sávján. Ez így nem sokat mond, az órára lebontott adatokból azonban már jobban kirajzolódik a szakasz leterheltsége: eszerint hétköznap 3-900, pénteken és szombaton pedig 600-1200 autó haladt át óránként, de a legutóbbi - hőségriadós - szombaton 1500 is megfordult 60 perc alatt a völgyhídon.

A számokat a forgalmi sávok átlagos kapacitásához kell viszonyítani, ami az autópályakezelő tájékoztatása szerint 1600-1800 jármű óránként (sávonként). Ebből pedig jól látható, hogy a hőségriadós szombaton lezárás nélkül is kapacitásai alsó határát feszegette az útszakasz, így ha csak félpályán lehet majd közlekedni, az ha hétköznapokon nem is, szombatonként mindenképp érezhető lassulást jelent majd.

Komoly gondot okozhat, vagy nem

Mészáros Péter, a Budapesti Műszaki Egyetem közlekedésmérnöki karának adjunktusa, a konkrét számok ismerte nélkül, a "dugók elmélete" alapján is úgy kalkulál, hogy a lezárás keresztmetszetszűkítő hatása akár több vagy több tíz kilométerre is lelassíthatja - szaknyelven szólva: visszatorlaszthatja - az autópálya forgalmát.

"A völgyhídon eleve 110-es sebességkorlátozás van érvényben, amit a felújítás miatt várhatóan jócskán tovább korlátoznak majd. Ez már önmagában lassító tényező, és akkor még nem beszéltünk a bámészkodókról" - mondta a szakértő, aki szerint a forgalomkorlátozás egy-egy kiemelet időszakban a Balaton egész déli oldalának közlekedésében, illetve a déli határ felé tartó tranzitforgalomban is éreztetheti majd a hatását. Sőt, a lezárás kellemetlenségeiből nemcsak a pályán araszolóknak, hanem a környező települések lakóinak is kijut majd, az útdíj júliusi bevezetése miatt ugyanis már mostanra is a régi 7-es főútra terelődött a teherforgalom egy része, a dugó miatt azonban várhatóan a személyautó-forgalom is ezt az útvonalat választja majd.

Szvétek Ferenc, a Best Way Traffic Közlekedésinformatikai Kft ügyvezetője ennél optimistább: szerinte valamilyen mértékben biztosan megakasztja ugyan az M7-es forgalmát a lezárás, de sokkal kevésbé, mintha az autópálya Balaton eleji szakaszán lenne korlátozás.

"Ha Siófok előtt történik, sokkal nagyobb a baj, de a völgyhídnál szerencsére már nem akkora a forgalom, sokan már előbb lehajtanak" - magyarázta Szvétek Ferenc. Az ügyvezető valamennyire a lezárás időpontját is szerencsésnek tartja: szerinte júliusban - részben a horvát határ felé tartók miatt - sokkal terheltebb a pálya érintett szakasza, augusztus 20-a után pedig rendszerint még tovább csökken a forgalom.

Az egy hónapos lezárás hírére számos internetes fórumon a két héttel ezelőtti, az M7-es 82-es kilométernél kialakult gigadugót idézték fel a hozzászólók. Akkor az e-útdíjportál telepítése miatt rendelt el félpályás lezárást az autópályakezelő, a korlátozás miatt pedig Szabadbattyántól Balatonvilágosig közel fél napig csak lépésben haladt a forgalom.