Átszabják a budapesti közlekedést

Vágólapra másolva!
Akár teljesen le is zárhatják a pesti alsó rakpartot, összeköthetik a 2-es metrót a gödöllői HÉV-vel, felújítják a kisföldalattit. A fejlesztések mintegy 7-800 milliárd forintba kerülhetnek, ehhez a kormány 3,1 milliárd forintot ad. A főváros uniós pénzekre pályázik a megvalósításért.
Vágólapra másolva!

Négy kiemelt közlekedési beruházás előkészítését kezdte meg a főváros és a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) - jelentette be Tarlós István (Fidesz-KDNP) főpolgármester. Tarlós István közlése szerint a projektek előkészítésével a 2014 és 2020 közötti uniós költségvetési ciklusban lehívható támogatások elnyerésére készülnek fel. Hangsúlyozta, hogy a beruházások jelentősen csökkenthetik a BKV műszaki lemaradását, mivel a fejlesztésekkel egy időben a jelenlegi infrastruktúrát és a járműveket is lecserélhetik. A tervek kidolgozására 3,1 milliárd forintot ad a kormány.

A 4-es metróról azt mondta, hogy 70 százalék fölé került a műszaki készültség, és elviekben tartható a 2014-es átadás. Az első Alstom-szerelvény, amely ezen a vonalon fog közlekedni az ősszel Magyarországra érkezik, várhatóan novemberben megkezdődik a tesztelése, és 2013 tavaszára megszülethet a típusengedély is. A főpolgármester elmondta, hogy átszervezhetik a pesti alsó rakpart forgalmát: vagy teljesen lezárják, vagy egyirányúsítják, vagy a sávot szűkítik.

Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) vezérigazgatója a sajtótájékoztatón négy fő projektet bemutatva elmondta, a kisföldalatti korszerűsítése nem várhat már sokáig, mivel a szerelvények 39 évesek, lecserélésükre most uniós forrásból van lehetőség. Hangsúlyozta, hogy speciális üzemről van szó, a világon sehol máshol nem közlekednek pontosan ilyen járművek, ezért egyedi járműveket kell beszerezni.

A 2-es metró és a gödöllői HÉV összekötésével kapcsolatban a vezérigazgató azt mondta, az Örs vezér téri összekötésen túl a forgalmas útátjárókban felül-, illetve aluljárókat építenének. Az összekötés után az M0-stól akár fél órán belül a belvárosba lehet majd jutni - hangsúlyozta.

Vitézy szerint a villamos- és trolivonalak fejlesztésének projektjében most vizsgálják azokat a lehetséges beruházásokat, amelyek reálisak, megvalósíthatók, ezeket gyűjtik majd össze egy nagy projektbe. Helyet kaphat ebben az 1-es villamos meghosszabbítása a Fehérvári úttól a Kelenföldi pályaudvarig, a Bajcsy-Zsilinszky úti villamosvonal visszaállítása, vagy a fogaskerekű meghosszabbítása a Széll Kálmán térig. Összesen több mint 20 ilyen fejlesztést vizsgálnak - mondta.

Az észak-déli gyorsvasúttal kapcsolatban megjegyezte, hogy 2020-ig nem készül el egy ütemben a teljes vonal, de a déli szektorban el kell kezdeni a munkát, mert a ráckevei és csepeli HÉV is nagyon rossz állapotban van, ha nem cserélik le a szerelvényeket, akkor azok átlépik az 50 éves korhatárt.

Kérdésre válaszolva Vitézy Dávid azt mondta, a kivitelezés mintegy 7-800 milliárd forintba kerülhet, de azt egyelőre nem tudni, hogy pontosan mennyi pénzre tudnak majd pályázni a 2014-től kezdődő ciklusban. Azt sem tudni egyelőre, hogy a négy nagy projektből hányra adják be a pályázatot az uniónál.