Vágólapra másolva!
Bár az autópálya-építési láz már lecsengett, a kormány aktualizálná a hosszú távú terveket, amelyek között továbbra is szerepelnek a régebben megálmodott nagy projektek, és néhány új fejlesztés is. A fő cél, hogy a sztrádahálózat a lehető legtöbb ponton elérje az országhatárt, de ha minden terv megvalósulna, azt is elérnék, hogy nem Budapestre vezetne minden fontosabb út.
Vágólapra másolva!

Felfrissítené a kormány a hosszú távra tervezett autópálya-építések terveit. A közlekedési tárgyú törvényeket módosító, a parlamentnek múlt pénteken benyújtott javaslat egyebek mellett lecserélné azt a listát is, amelyet még 2003-ban, a Medgyessy-kormány idején illesztettek az ország gyorsforgalmi közúthálózatának fejlesztéséről szóló törvényhez, és amelyet utoljára 2007-ben módosítottak.

A törvény mellékletét képező listán a módosítás szerint az úgynevezett nagytávú tervek szerepelnek, vagyis a következő 15-30 évben megépíteni tervezett utak. Ennél egy fokkal konkrétabb a 15 éves távot belátó fejlesztési terv, amelybe a kormány döntése alapján kerülhetnek be egyes útszakaszok. A törvényjavaslat azt is előírná, hogy csak a fejlesztési tervben szereplő főutakat, autópályákat és autóutakat lehet megkezdeni megépíteni, vagyis nem lehet belekezdeni ötletszerű beruházásokba.

A legutóbbi, 2007-es óta több, a listán szereplő autópálya-szakasz is elkészült, így ezeknek általában a meghosszabbításai, illetve bővítései szerepelnek a törvényjavaslatban. Valamikor a következő évtizedekben meg kellene épülnie például az M6-os autópálya meghosszabbításának Eszék felé a horvát határig. Fejleszteni és a szlovák határig kell meghosszabbítani a terv szerint az M2-es és az M30-as autóutat is. Helyet kapott a listán két új fejlesztés is: az M85-ös és a 86-os autóút Győrtől Sopron, illetve Szombathely felé.

A térképen nyarancssárgával jelöltük a tervezett autóutakat, pirossal az autópályákat:


Autópályák nagyobb térképen való megjelenítése

A tervben szerepel a jelenleg Debrecennél véget érő M35-ös meghosszabbítása Berettyóújfaluig, ahol elvileg egy napon majd összekötik az egyelőre csak tervezett M4-es autópályával, ami aztán Nagyváradtól északra lépi át a román határt. Az M3-as autópályának egyrészt el kell érnie az ukrán határt, másrészt Vásárosnaménynál el kell ágaznia a romániai Szatmárnémeti, illetve Kisvárda és a 4-es főút felé. Szintén szerepel a tervben az M43-as autópálya befejezése Makótól a román határig.

A kormány egyik legnagyobb vállalása, hogy be kell fejezni az M0-s körgyűrűt. A déli szakaszon már folynak a munkák, viszont a budai oldalon várhatóan számos nehézséggel találják majd szembe magukat a tervezők és a kivitelezők: mivel a lehetséges nyomvonal vagy sűrűn lakott, vagy védett területen vezetne, valószínűleg a nagyobb részét a föld alá, alagutakba kell majd vinni. A frissített tervben már szerepel az M10-es autóút megépítése az M0-stól Kesztölcig.

Már a korábbi tervekben is szerepelt az M8-as autóút, illetve autópálya terve, amely az osztrák határtól (Rábafüzes) Veszprém érintésével, a dunaújvárosi Pentele hídon át Szolnok térségéig vezetne. A korábbi tervekben viszont csak egyes, kisebb szakaszai szerepeltek, míg a frissített listában már nem szabdalják szét a hosszú távú terveket, csak annyit írnak, hogy az útnak az országhatártól Jászalsószentgyörgyig kell vezetnie. Az M8-asból Kecskemét környékén leágazna egy autóút M44-es néven, így Békéscsaba felé is lenne gyorsforgalmi összeköttetés.

Hasonlóan nagyratörő terv az M9-es és az M4-es megépítése. Az M9-es autóút a Szombathely, Nagykanizsa, Kaposvár útvonalon vezetne Szekszárdig, ahol már áll a Szent István híd, majd Hajós környékén eléri az 54-es főutat. Az M4-es autópálya Vecsés környékén ágazik ki az M0-sból, majd Szolnok, Püspökladány és Berettyóújfalu érintésével éri el a román határt.