Húsz éves rumlit takarítana el a BVK a tanácsadókkal

Vágólapra másolva!
A Rác fürdő miatt, jogi tanácsadásra, marketingre és egyéb feladatok ellátására köt külsős szakértői szerződéseket a fővárost üzemeltető Budapesti Városüzemeltetési Központ. Ez 160 millióval több, mint amennyit tavaly költött hasonló feladatokra a cég. A BVK szerint a tanácsadók azért kellenek, mert húsz év kőkorszaki berendezkedését kell rendbe tenni, ráadásul jelentős hatékonyságjavulást értek el a fővárosi cégeknél.
Vágólapra másolva!

A főváros közműcégeit tömörítő Budapesti Városüzemeltetési Központ (BVK) az idén 230 millió forintot szán szakértőkre - írja a Népszabadság Online. A fővárosi tulajdonú cégek működését felügyelő, tavaly 15,3 millió forint adózás előtti eredményt elérő BVK olyan feladatok elvégzéséhez veszi igénybe külső szakértők szolgáltatásait, amelyek speciális szakértelmet igényelnek.

A Nol.hu szerint 18 millióért rendeltek a vezérigazgató számára általános és jogi tanácsadást, 2,4 millióért vizsgáltatták felül a közszolgáltatási szerződéseket, 18 milliót költöttek a Rác fürdő ügyére, 18 milliót a vízművek részvényeihez kapcsolódó tanácsadásra, egymilliót jövedelemfelmérésre, négymilliót marketingtanácsadásra, másik négymilliót arculattervezésre és nyolcmilliót adótanácsadásra. A külsős szakértői szerződések összértéke meghaladja a 259 millió forintot, ami a Nol.hu szerint 160 millióval több a tavalyinál.

A BVK hétfőn az [origo]-hoz eljuttatott közleménye szerint a vállalat 2012-es üzleti tervében összekeveredtek 2011-es adatok az idei évre érvényes adatokkal, így a beszámoló - amelyből a nol.hu is dolgozott - félrevezető lehet. A cég megjegyzi azt is, hogy a társaság tavalyi eredményéről szóló információ félrevezető, mivel "a májusi közgyűlési beszámolónak ugyanakkor csak a BVK működésével kapcsolatosan felmerülő költségek képezték tárgyát, míg a június 20-i közgyűlésen tárgyalandó, a társaságcsoport egészére vonatkozó konszolidált beszámoló hivatott számot adni a BVK feladatellátásának eredményességéről".

A közlemény szerint a "BVK 2011. év során a társaságok költséggazdálkodását felülvizsgálta, és az elsődleges megtakarítási, racionalizálási folyamatok eredményeképpen a társaságok költségei 2011. évben a tervezetthez képest mintegy 5,5 milliárd forinttal csökkentek, az árbevétel mintegy 2 milliárd forinttal csökkent, tehát a költséghatékonyság a tervezett mértéknél megközelítőleg 3,5 milliárd forinttal magasabb üzemi eredménynövekedést tett lehetővé. A társaságok 2010. évi költségeihez képest a BVK által központosított marketing és PR tevékenység fél milliárd forintot meghaladó megtakarítást eredményezett, míg tanácsadói tevékenységek tekintetében további negyed milliárd forinttal költöttek kevesebbet a 2010. évnél. További, közel fél milliárd forintos megtakarítás származik az általános irányítási költségek csökkentéséből, így például a korábbi Igazgatóságok megszüntetéséből, vezérigazgató-helyettesi, igazgatói statusok, és Felügyelő Bizottsági létszámok és díjazás racionalizálásából".

"A BVK által irányított tagvállalatok adózás utáni eredménye 2011. évben összesen 4,1 milliárd forinttal meghaladják a tervezett 2011. évi eredményeket, illetőleg a Fővárosnak 0,7 milliárd forinttal kevesebb támogatást kellett nyújtani ezeknek a cégeknek. Az eredményesség növekedése alapvetően a működési költségek megtakarításából, racionalizálásából és kisebb mértékben a piaci bevételek beszedésének, ellenőrzésének felülvizsgálatából ered. Összességében tehát megállapítható, hogy a BVK teljes szervezeti kialakítását követően évente rendszeresen felmerülő mintegy 900-1000 millió forint működési költsége (2011. évben a nem teljes évi működés miatt 507 millió forint) áll szemben a társaság tevékenysége révén eddig a társaságcsoport szintjén közvetlenül realizált 4,1 milliárd forint eredményességi javulással" - olvasható a közleményben.

A BVK szerint "a hivatkozott szakértői díjakkal kapcsolatosan két fontos szempont nem hangzott el: egyrészről (és ezt a májusi beszámoló tartalmazta), hogy a Főváros megbízottjaként a BVK folytatja le valamennyi 1997-ben megkötött privatizációs szerződés újratárgyalását, amelynek szakértői költségei még így is csak néhány százaléka ezen szerződések megkötésekor kifizetett szakértői díjaknak. Másrészről, az új tulajdonosi struktúra, pénzügyi-tervezési, beszámoltatási rendszer kialakítása az elmúlt 20 év 'kőkorszakot idéző' vállalati struktúrája miatt 2012-ben valóban komoly, egyébként egyszeri szakértői erőforrást igényel, amellyel kapcsolatosan egyedül az kérdéses, hogyan volt 20 évig mellőzhető. A júniusban szintén a közgyűlés nyílt ülésén tárgyalásra kerülő szokásos negyedéves beszámolóban részletesen bemutatott ütemtervnek megfelelően az elkövetkező években további jelentős eredményesség és hatékonyságjavulás várható, mely közvetlen hatást gyakorol a közszolgáltatások minőségének javulására".