Büdös kölkök keserítették meg Hoffmann Rózsa nehéz napjait

Hoffmann Rózsa osztályfőnöki óra
Vágólapra másolva!
Elmagányosodó, alkoholizmusba és öngyilkosságba menekülő öregekről beszélt rendhagyó osztályfőnöki óráján Hoffmann Rózsa hétfőn egy keszthelyi szakiskolában. Bevallotta, hogy ő is egyre rosszabbul hall, és évekig tartott, mire legyőzte a parlamentben a belső reszketését, aztán majdnem elénekelt egy Koncz Zsuzsa-számot.
Vágólapra másolva!

Fegyelmezetten hallgatta a keszthelyi Asbóth Sándor Térségi Középiskola és Szakiskola nagyjából száz tanulója Hoffmann Rózsa oktatási államtitkár erkölcsről és az idősekkel való kapcsolattartás fontosságáról szóló hétfői rendhagyó osztályfőnöki óráját. A fekete ceruzaszoknyában és piros zakóban érkező oktatási államtitkár a tornaterembe lépve egyenként fogott kezet a bordásfalnál sorakozó tanárokkal. "Testnevelők?" - kérdezte két, tetőtől talpig melegítőruhába öltözött okatatótól.

Az osztálytermekből hozott székeken ülő diákok egyike az [origo]-nak azt mondta, örül, hogy iskolájukba látogat az államtitkár, mert ez nagy dolog. Az új felsőoktatási törvényről különösebb véleménye nem volt a megkérdezett tanulóknak, az egyik fodrásznak készülő lány azt mondta: nem is akar továbbtanulni, mert elég rosszak a jegyei, és úgysem menne neki. Az intézményben kétféle oktatási rendszer működik: az egyikben szakmát és érettségit, a többiben viszont csak képesítést szereznek a diákok.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
Kattintson a képekre, és nézze meg a galériánkat!

Hoffmann belépése után néma csönd szállta meg a tornatermet. A politikai pálya előtt pedagógusként dolgozó államtitkár azzal kezdte, hogy nem akar leülni, mert tanárévei alatt sem szeretett a katedra mögül beszélni. A diákoktól azt kérte, kapcsolódjanak be ők is a beszélgetésbe, hiszen "egy jó órán nem egyedül a tanár beszél".

Óra előtt a diákok közül senki nem tudott arra a kérdésre válaszolni, hogy mégis miről szól majd a rendhagyó osztályfőnöki óra, ezért az államtitkárra maradt a rejtély feltárása. Hoffmann hamar rátért a tárgyra: az idős emberek és a fiatalok kapcsolatáról beszélt, az Európai Unióban ugyanis az idei év az aktív időskorúak éve, és Hoffmann - saját bevallása szerint - egyike azoknak az idősödő politikusoknak, akik a program keretében iskolákba járnak el előadásokat tartani. Hoffmann az "idősödő" jelzőt azzal bizonygatta, hogy elárulta: unokái nagyjából egyidősek a teremben ülő kamaszokkal.

Az indiánkönyvekből sokat lehet tanulni

"Mik az életünk mozgatórugói?" - tette fel első tanári kérdését az államtitkár. Némi noszogatás után a diákok félénken közbe-közbe szóltak, és elhangzott a család, a támogatás és a létezés szó. Hoffmann utána arra volt kíváncsi, hogy miért esszük meg a reggelit, az ebédet, majd a vacsorát - miután erre sem kiabáltak be a közönség soraiból, az államtitkár elárulta, hogy azért, mert éhesek vagyunk. Ezután szóba került az erkölcs, a belső parancs és a lelkiismeret fontossága. Az erkölcsi parancsok megérteséhez a politikus saját példával rukkolt elő: a közelmúltban szem- és fültanúja volt, ahogy az egyik élelmiszerbolt pénztárában az eladó véletlenül egy ezressel többet adott vissza a vevőnek. "Asszonyom, ez nekem nem jár" - idézte a vevő szavait az államtitkár. A vevők közül pedig bizony nagyon sokan elcsodálkoztak a jeleneten - mesélte Hoffmann.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]

Krétával a kezében erkölcsi parancsok listázására kérte meg a diákokat, sorban fekerültek a táblára a következők: "Ne lopj", "Atyádat és anyádat tiszteld". "Indiánkönyvet ki olvasott?" - kérdezte lelkesen a diákokat, majd miután egyetlen kéz sem emelkedett a magasba, csodálkozással kevert csalódottság jelent meg hangjában. Szerinte az indiánkönyvekből nagyon sok mindent lehet tanulni, többek között azt, ami az idős korosztályt jellemzi: a tapasztalatot és bölcsességet.

Több könyves példával is próbálkozott a politikus, azonban egyiknek sem volt átütő sikere: Antoine de Saint-Éxupéry Kis herceg című könyvéről a jelen levő diákok közül mindössze tízen hallottak, de nem volt szerencsésebb Hemingway Az öreg halász és tenger művével sem. A diákok közül egyetlen fiú válaszolt, amikor Hoffmann megkérdezte, mi az író leghíresebb műve: "Halász" - kiabálta be. Hoffmann pedig ennek annyira megörült, hogy egyből felszólította az első sorban ülő iskolaigazgatót: adjon már ennek a gyereknek egy osztályfőnöki dicséretet. "Ha nem teszi meg, küldje fel nekem az ellenőrzőjét, és én majd beírom a rendkívüli dicséretet" - mondta.

Végül alkoholisták lesznek, vagy felkötik magukat

Hoffmann ezután Koncz Zsuzsa Nagymami című számából szavalt el részleteket. "Most nem énekelek nektek, csak szavalok. De lehet, hogy a következő osztályfőnöki órára már annyira jóban leszünk, hogy azt is megteszem" - fenyegette viccesen a diákokat az államtitkár. A rendhagyó osztályfőnöki órán azt is megtudtuk, hogy az idősek szeretetre, törődésre és beszélgetésre vágynak. Hoffmann ugyan tudja, hogy néha negatív gondolatok támadnak a fiatalokban a szóban forgó korosztályokkal szemben, mert "süketül az öreg, nehezen hall", ezeket azonban le kell győzni. "Nekem is egyre rosszabb a hallásom, persze most az akusztika is rossz a teremben" - mondta az államatitkár, aki újabb példával próbálta színesíteni a beszélgetést: "Én egy faluban lakom, a szomszédaim elmagányosodott emberek, akiknek a legnagyobb fájdalma, hogy nincs, aki rájuk nyitná az ajtót."

Ez nagyon rossz, hiszen a probléma miatt többen végül alkoholisták lesznek, vagy felkötik magát - mondta Hoffmann, aki ezzel a kis átvezetővel rá is tért a lényegre: 2016-tól a kormány kötelezővé teszi az érettségi előtti kötelező önkéntes munkát, aminek egyik fajtája lenne az idős emberek látogatása és segítése. "Erkölcsi parancsként akár már most is elkezdhetitek: menjetek idős emberekhez, söpörjetek össze náluk, ha esetleg vakok, olvassatok fel kedvenc könyveikből, intézzétek el a bevásárlást heti egyszer. Higgyétek el, ti is nyertek ezzel az egésszel" - biztatta a szakiskolásokat.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]

"Mivel tudod felmérni egy ember szépségét?" - tette fel a következő fogós kérdést Hoffmann, mire az egyik diák felállva azt mondta: a szemével. "Jaj, de okosat mondtál" - örült az államtitkár a válasznak, és hozzátette: nem a ráncokat és a fogatlanságot kell nézni, hanem az idős emberek szemét és tekintetét.

Hazug az érettségi rendszer

Az előadás közben egy tanárnő lépett a terembe, egyik kezében virágcsokor, másikban egy - az iskola asztalosnak készülő diákjai által készített - emlékpakett. "Szépen beszélsz, jókat mondasz, mikrofonba is beszélhetnél, és akkor akár lehetsz politikus is" - mondta közben Hoffmann az egyik felszólaló diáknak. Szavait hangos nevetés kísérte. Az államtitkár ezen a ponton azt is elárulta, neki is évek kellettek hozzá, hogy legyőzze belső reszketését, mikor felszólalt a parlamenti üléseken.

Az igazgató ezután felolvasta a diákok által feltett, korábban már összeírt kérdéseket: Tényleg rövidebb lesz a nyári szünet? Miért szigorítják az érettségik feltételét? Mitől jó egy iskola? Hoffmann szerint egy iskola attól jó, ha jók a tanárok és oda-vissza működik az együttműködés a tanulókkal, az érettségit pedig azért kell szigorítani, mert a mostani rendszer hazug, becsapja a diákokat.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]

"Én sem vagyok szent, követtem el hibákat" - utalt az államtitkár arra, hogy néha nehéz türelmesnek és megértőnek lenni a diákokkal. "Volt, hogy egy-egy óra után dühösen csaptam le a naplót a tanáriban, és azt gondoltam: a csuda vigye el ezeket a büdös kölköket." Hoffmann elődása végén azt kérte, őrizzék meg a diákok jó emlékezetében, átvette az igazgatótól a csokrot, közben harmadszor is rápillantott a karórájára, majd elnézést kért, de a délután egy órakor kezdődő plenáris ülésre hivatkozva elsietett.

"Azt hittük, unalmasabb lesz, jó, hogy nem a politikáról beszélt" - mondta az [origo]-nak az előadás végén néhány diák. A rendkívül osztályfőnöki miatt két órájuk elmaradt, kérdésünkre, hogy ez nem játszik-e benne szerepet, hogy ennyire tetszettek nekik a hallottak, azt felelték: nem, mert ráadásul olyan óra maradt el, amit szeretnek is. Aztán odaszólt egy tanár a cipekedő diákoknak: "ha leraktátok a széketeket, gyertek órára, fiúk. Pisilni még el lehet menni."