Kipaterolták az omladozó Nyugati bizarr hódítóit

Nyugati pályaudvar üzlet éjjel-nappali
Vágólapra másolva!
Hatéves vita után csütörtökön sikerült kilakoltatnia a MÁV-nak a Nyugati pályaudvart elfoglaló bérlőket. Bezárt a belváros legnagyobb diszkója, és három kitartó boltos kivételével pakolnak az árusok is, akik siratják az üzletüket, és nem hisznek abban, hogy a MÁV betartja az ígéretét, és visszaállítja a romantikus vasszerkezet eredeti pompáját.
Vágólapra másolva!

"Elhajtották őket, mint szarról a legyet" - mondta egy, a Nyugati pályaudvaron dolgozó férfi, miután csütörtökön kiürítették azt a több mint ezer négyzetméteres területet, amelyet a MÁV szerint jogellenesen használtak a bérlők. A Nyugatiban a hét elején alig lézengtek az emberek, a régi üzletsorról pedig eltűntek az árusok.

A Nyugati pályaudvar mellett álló épületrészt nem sokkal a rendszerváltás után benépesítették a boltok. A területet két cég bérelte ki a MÁV-tól a kilencvenes évek elején, ők alakították ki az üzlethelyiségeket, amelyeket albérletbe adtak. A csütörtöki végrehajtáskor harmincegy különböző vállalkozás: éjjel-nappali bolt, szexshop, mobiltelefonos, büfé és egy nagy diszkó is volt az épületben. A MÁV szerint a bérlők az eredetileg bérelt 1121 négyzetméternek több mint kétszeresét, 2523 négyzetmétert foglaltak el önkényesen, és a pluszterületeket is albérletbe adták további társaságoknak.

Hat évig tartott a harc a területért

A MÁV évek óta próbálja kitenni a bérlőket az épületből. A vasúttársaság 2005-ben mondta fel az ingatlanokra kötött bérleti szerződéseket, de a felmondások egy részének jogszerűségét a bérlők a bíróság előtt megtámadták. A közlekedési cég jogerősen megnyerte a bérlőkkel szemben indított eljárásokat, a bíróság 2006-ban úgy döntött, hogy jogosan mondták fel bérleti szerződéseket, ezért a bérleti jogviszony meg is szűnt.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
Kattintson a képre a kiüresedett pályaudvar galériájáért!

A bírósági ítéletek szerint a két bérlő cég köteles lett volna kiüríteni és visszaadni a MÁV Zrt.-nek a területeket, ők azonban fellebbeztek a végrehajtás ellen, mostanáig ezért nem sikerült kiköltöztetni őket a területről. A bíróság azonban megint ellenük ítélt, így a MÁV csütörtökön a végrehajtási végzéssel, több tucat rendőrrel és MÁV-alkalmazottal vonult ki az épülethez, és lezárták a területet, a boltosokat pedig elküldték.

A terület bérlőjeként bemutatkozó férfi az [origo]-nak azt mondta, hogy ő egy ezer négyzetméteres építési területet bérelt ki a MÁV-tól 1991-ben. "Mindent mi építettünk ki, kétszázmillióból alakítottuk ki a helyiségeket" - mondta a középkorú férfi, akivel a pályaudvaron lévő irodájában találkoztunk. Az ezer négyzetméteres területből úgy lett időközben több mint kétezer négyzetméter, hogy az épületben újabb szinteket alakítottak ki, az így nyert területet pedig továbbadták.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
Így néz ki belülről az üzletsor. Kattintson a képre a galériáért!

"Itt legalább száz ember dolgozott, az ő megélhetésük most veszélybe került. Többször felajánlottam a MÁV-nak azt is, hogy legalább az albérlőket vegyék át, de ez sem történt meg. Pedig volt idő, amikor örömmel fogadták a bérleti díjat, mert annyira nem tudtak fizetni a vasutasoknak" - mondta. Hiába kérdeztük, sem a bérlők, sem a MÁV nem árulta el, hogy mennyi bérleti díjat fizetettek a területért, de a főbérlő átadott az [origo]-nak egy hosszabb írást, amelyben a MÁV-val való vitáját taglalja, és ebben azt írta, hogy nagyságrendileg évi százmillió forintos összegről van szó.

Bizarr hely volt

A harmincegy bérlőből keddre mindössze három maradt a területen, egy mobiltelefonbolt, egy zálogfiók és egy kulcsmásoló. Utóbbi üzletben azt mondták az [origo]-nak, hogy ők is csomagolnak, hamarosan ők is elmennek. A korábban itt működő nagy forgalmú diszkó, a Retropolis a hétvégén bezárt, ajtaján egy felirat áll, amely a Nagymező utcai Moulin Rouge-ba irányítja a szórakozni vágyókat.

"Tinédzserkorom meghatározó helyszíne" - mondta a diszkóról, illetve egyik elődjéről az [origo]-nak egy egykori törzsvendég. Megkérdeztünk több embert, akik jártak a Retropolisban vagy elődjében, a Bank Dance Hallban vagy a Retróban, de nem mindenkinek voltak kellemes emlékei: "borzasztó üvöltő tuctuc zene, kék fények, és iszonyatosan buta arcú, kikent emberek" - mondta egy másik egykori bulizó.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
Bizarr hely volt. A képre kattintva galéria nyílik!

Egy másik fiatalember szerint a Bank meglehetősen bizarr hely volt, ahol "sok tinédzser pörgött, köztük olyanok is, akik kinézetre 14-16 év körüliek lehettek, sokan közülük szinte öntudatlan állapotban. Kint a hely mellett rendszeresen hánytak a srácok. A légkör béna, üvöltő zene, amolyan húspiac jellege volt."

Az eredeti pompát ígérik a boltok helyett

A pályaudvaron dolgozók a hét elején azt pletykálták, a kiürített üzletsor helyére egy CBA fog beköltözni. A MÁV arra a kérdésünkre, hogy mit kezdenek a kiürült területtel, azt válaszolta, hogy a cég ingatlangazdálkodási igazgatósága pontosan felméri a birtokba vett területek műszaki állapotát, és azt követően határozza meg a hasznosítási lehetőségeket. A kiürítésről szóló közleményükben azt írták, hogy az épületet a műemléki jellegéhez hűen akarják helyreállítani.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
Képek a romantikus vasszerkezet mögött

A Nyugati pályaudvar és az Eiffel-csarnok épülete műemlékvédelem alatt áll, a magyar állam tulajdona, vagyonkezelője pedig a MÁV, így a vasúttársaság jogosult a területet használni és hasznosítani, például bérbe, albérletbe vagy használatba adni harmadik személynek, de ők felelnek az épület rendeltetésszerű használatáért, épségéért, állagának megóvásáért. Tavaly júliusban a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal azt állapította meg, hogy a bérlők megrongálták az épületet. A MÁV akkor erre hivatkozva is megpróbált fellépni, és kirakni a bérlőket.

Az egyik, még működő büfé munkatársa kedden délelőtt nevetségesnek nevezte, hogy a MÁV azért zavarta volna el a bérlőket, mert kárt tettek a műemlék épületben. Szerinte a vasúttársaság sem tesz semmit a műemlékvédelem alatt álló épület megóvásáért. A 12 éve a pályaudvaron dolgozó férfi az [origo]-nak azt mutatta, hogy a jegypénztár és a pályaudvar külső része is rossz állapotban van. "Nézze meg, hogy néz itt ki minden! Állandóan beázik a tető, a padlót évek óta nem tudják megcsinálni, de még a tujákat sem öntözi senki, a takarításról pedig ne is beszéljünk!" - mondta felháborodva a pályaudvar Eiffel-tér felőli oldalán lévő jegypénztárnál.

Romantikus vasszerkezet

A mai épület közelében eredetileg álló első pályaudvart Pesti indóháznak nevezték. 1846-tól innen indult a Pest és Vác közötti vasút, Magyarország első vasútvonala. Az idők során az indóház a növekvő vasúthálózat évről évre élénkülő áru- és személyforgalmát egyre kevésbé volt képes kiszolgálni, továbbá időközben elkészültek a Nagykörút rendezési tervei, amelynek útjában állt a pályaudvar. A tulajdonos Osztrák Államvasút Társaság (későbbi neve Osztrák-Magyar Államvasút Társaság) elhatározta az indóház lebontását és egy új felépítését.

Budapest városvezetése az 1870-es évek elején pályázatot írt ki egy új pályaudvar felépítésére, amelyet August De Serres és Gustave Eiffel francia cége nyert meg. Az új csarnok kissé északabbra került a régitől, amelyet keresztülvágott a Nagykörút. Az új pályaudvart három évig épült, és 1877. október 28-án nyílt meg. A pályaudvar vasszerkezete, illetve a körút felé néző üvegfala a legmodernebb francia romantikus városépítészeti trendet követte, és Európa egyik legkorszerűbb pályaudvarának számított akkoriban.

Az épületet eredetileg Budapest pályaudvarnak hívták, 1891-ben kapta a Nyugati nevet.