Magyarországon vásárolt hét és fél millió forintos darabáron Mercedes márkájú kisbuszokat a Külügyminisztérium az algíri, a nairobi, a bejrúti és az ankarai magyar nagykövetségére - derült ki a kormányzati honlapra november 7-én feltöltött szerződéslistából. Az új kisbuszokra azért volt szükség - írta az [origo] kérdésre a külügyminisztérium szóvivője, Kaleta Gábor -, mert a most használt kocsik többsége már öt évnél öregebb. Igaz, ezt nem kimondottan a most új kocsikhoz jutó követségek autóira írta, hanem általában a Külügyminisztérium használatában lévő autókra.
Hiába kérdeztük, a minisztérium nem válaszolt arra, hogy miért itt Magyarországon vásárolták meg az autókat a messze lévő követségekre, csak annyit írtak, hogy az általános gyakorlat szerint egy külképviseletre a minisztérium döntése szerint vagy helyben, vagy Magyarországon vesznek új autókat. A mostani autókat pedig azért a Mercedeseket forgalmazó Pappas Autó Magyarországtól vették, mert "a nyertes szállító Mercedes-Benz, mint az közismert, magyarországi összeszerelő üzemmel is rendelkezik, így más szállítókhoz képest talán könnyebben érvényesít kedvezményeket a kormányzati és magánvásárlók számára".
Arra is kíváncsiak voltunk, hogy az új autókat hogyan és mennyiért fogják eljuttatni a Budapesttől több száz vagy ezer kilométerre lévő követségekre. A Külügyminisztérium erre azt válaszolta, hogy az autók keréken fognak eljutni a követségekre, de ez plusz költséget nem jelent nekik, mivel a Malév megszűnése óta a diplomáciai futárok úgyis többet szállítanak a szárazföldön. Az algíri és az ankarai nagykövetségre - a diplomáciai postát szállítva - már meg is érkeztek az autók, a Libanonba szánt kocsit viszont a közel-keleti biztonsági helyzet miatt még nem indították el. A Nairobiba vásárolt kocsit pedig "a nyári olimpiai játékok miatt megnövekedett feladatok kezelése miatt" Magyarország londoni követségén használják, végső állomáshelyéről még nem döntöttek.
Kik azok a diplomáciai futárok?
Az elektronikus távközlési eszközök elterjedése előtt a diplomáciai futárszolgálat volt az egyetlen kommunikációs forma a nagykövetségek között. A témával foglalkozó egyetemi jegyzet szerint a diplomáciai futár a leglassabb, de egyben a legbiztonságosabb módja annak, hogy valamit eljuttassanak a követségre. A futár ugyanis diplomáciai védelem alatt áll, csomagját sehol nem bonthatják fel, csak abban az esetben, ha arra a küldő ország is rábólint. A csomagokat csak biztonsági okokból lehet átvilágítani - bár ennek jogszerűségéről is hosszú idő óta vitatkoznak a nemzetközi jogászok.
Az internet elterjedésével a diplomáciai futárok jelentősége csökkent, de még mindig van néhány terület, ahol szükség van a több százéves szolgáltatásra. A futárok manapság jellemzően olyan különleges védettséget élvező okiratokat vagy eszközöket szállítanak, amelyeket nem lehet rábízni még egy szövetséges ország postájára sem, és elektronikusan sem lehetséges továbbítani őket. Ilyen iratok például a biankó útlevelek vagy a vízumbélyegek, amelyeknek Magyarország Európai Uniós és schengeni tagsága miatt komoly értékük van a feketepiacon. De diplomáciai futárposta keretében szállítják a nagykövetségeken működő rejtjelező készülékeket vagy más nemzetbiztonsági szempontból érzékeny informatikai eszközöket is.
Kaleta Gábor, a Külügyminisztérium szóvivője szerint manapság elég ritka, hogy a hagyományos levelet is a diplomáciai futárok szállítsák. Ilyen elsősorban protokolláris okokból fordul elő, például akkor, amikor a köztársasági elnök vagy egy másik közjogi méltóság nyomtatott formában is szeretne gratulálni valakinek.
A Malévval a futárposta is elszállt
A légi közlekedés fejlődésével a szárazföldi futárok feladatát nagyrészt átvette a nemzeti légitársaság. Amíg működött a Malév, a külügyi irányítás a repülőgépek kapitányait bízta meg, hogy vigyék el a diplomáciai küldeményeket a távoli országokba. A kapitányi posta egészen a Malév megszűnéséig gazdaságosan és biztonságosan működött. A külügyes alkalmazott elvitte Ferihegyre a küldeményt, átadta a gép ajtajában a kapitánynak, majd a célállomáson a helyi nagykövetség egyik diplomatája a reptéren várta a gépet, ahol megkapta a kapitánytól a bizalmas iratokat, eszközöket tartalmazó csomagot - mondta el Balázs Péter volt külügyminiszter. A Malév-kapitányra nyugodtan rá lehetett bízni a küldeményt, hiszen pilótaként megfelelt a szigorú nemzetbiztonsági előírásoknak, a magyar repülőgép fedélzete pedig diplomáciai védettséget jelentett a csomag számára.
A Malév megszűnésével azonban ez a praktikus és mindenkinek kényelmes lehetőség is odaveszett. Mivel más légitársaságok nem felelnek meg a biztonsági követelményeknek, a magyar Külügyminisztérium kénytelen újra visszatérni a szárazföldre. A 24 órás személyi őrizetet igénylő küldeményeket Európában közúton juttatják el, míg a távolabbi helyekre - a korábbiakhoz hasonlóan - egy diplomata viszi magával a menetrend szerinti járatokon, amikor éppen az adott követség és Magyarország között ingázik. Kaleta Gábor, aki Los Angeles-i konzulként is dolgozott, elmondta, hogy pályafutása során előfordult olyan eset is, hogy maga sem tudta, milyen informatikai eszközt visz ki Amerikába. Az általa szállított csomagot csak oda kellett adnia a helyi rendszergazdának, aki valószínűleg beépítette az ottani hálózatba.