A magyar ipar és az Alstom közötti együttműködési lehetőségeket tekintette át keddi budapesti tárgyalásán Orbán Viktor miniszterelnök a francia cég vezetőivel - közölte a kormányfő sajtófőnöke. A megbeszélésen az Alstom-csoport delegációját Patrick Kron elnök-vezérigazgató vezette, magyar részről pedig a miniszterelnök mellett jelen volt Németh Lászlóné nemzeti fejlesztési miniszter, Matolcsy György nemzetgazdasági miniszter és Tarlós István főpolgármester - írta közleményében Havasi Bertalan.
A francia Alstom kedden ünnepélyes keretek között adja át Budapestnek az első szériagyártású Alstom Metropolis típusú metrószerelvényt a 2-es vonal Puskás Ferenc Stadion állomásán. A céggel 2006. május 30-án kötöttek szerződést a 2-es és a 4-es metróvonal kocsijainak gyártására. E szerint az Alstom 22 szerelvényt gyárt a 2-es vonalra 150 millió euróért és 15+7 automata szerelvényt a 4-esre 114 millió euróért.
A metrókocsik fékein vitáztak
Az Alstom szerint a fékrendszere Európában széles körben alkalmazott, ezért mentesítést kért a magyar jogszabály alól. A Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) 2010. július 30-án azt közölte, nem adja meg a végleges típusengedélyt. A végleges típusengedély megszerzésével kapcsolatos csúszások miatt a Fővárosi Közgyűlés 2010 júniusában úgy döntött, ha az Alstom nem szerzi be július végéig a megrendelt új metrókocsik engedélyeit, felbontják a szerződést.
Miután az NKH másodfokon, jogerősen is elutasította a Metropolis szerelvények végleges típusengedélyének kiadását, a BKV 2010. október 20-án felmondta az Alstommal kötött szerződést, az ügyben egy francia bíróság is a BKV-nak adott igazat.
A döntés után Tarlós István és Patrick Kron, az Alstom-csoport elnök-vezérigazgatója tárgyalásokat kezdett az ügy megoldása érdekében, és 2011 júliusában megállapodtak. A szerződés végül augusztus 15-én lépett újra hatályba, az Alstom novemberben megkapta a derogációt (mentességet a magyar jogszabályok alól) az általa használt fékrendszerrel kapcsolatban, majd március 24-ig a szerelvény lefutotta az NKH által előírt tartampróbát. Ez után a hatóság június 4-én úgy döntött, megadja a végleges típusengedélyt az Alstom Metropolis szerelvénynek.