Méterben írná elő a követési távolságot Pintér

Vágólapra másolva!
A nem egyértelmű szabályok és a hatékonyabb ellenőrzés érdekében a belügyminiszter méterben kellene meghatározni a járművek közötti követési távolságot.
Vágólapra másolva!

Méterben kellene előírni a követési távolságot Pintér Sándor belügyminiszter szerint, hogy hatékonyabban lehessen ellenőrizni az erre vonatkozó közlekedési szabály megtartását. A tárcavezető a fideszes Gyopáros Alpár fideszes képviselő kérdésére adott - a parlamenti honlapon elérhető - válaszában fejtette ki erről álláspontját.

A kormánypárti képviselő arról érdeklődött, milyen módon volna lehetséges, hogy a gyorsforgalmi utakon és autópályákon közlekedő tehergépjárművek betartsák a KRESZ módosítása révén 2011. január elseje óta hatályos előzési tilalmat és a megfelelő követési távolságot. Szerinte ugyanis - bár eleinte az érintettek betartották azt a szabályt, hogy az autópályákon és az autóutakon reggel 6 és este 22 óra között tilos a nehéz tehergépkocsikkal előzni, illetve összefüggő sorban haladni -, azóta a sofőrök nagy része visszatért "a megszokott rutinjához".

"A korlátozás hatálya alá tartozó járművek követési távolságára vonatkozó szabály járművezetők által történő megtartása, valamint a hatóságok által történő ellenőrzése a szabályozás nem egyértelműsége miatt kétséges" - írta válaszában Pintér Sándor, aki szerint a követési távolsággal kapcsolatosan megfogalmazott jogszabályi követelmény a gyakorlatban nem alkalmazható, mivel egy ismeretlen sebességű és hosszúságú jármű besorolásának biztosítását írja elő.

A megállítás lenne a leghatékonyabb megoldás

Közölte, megítélése szerint a követési távolságra vonatkozó közlekedési szabály megtartásának hatékonyabb ellenőrizhetősége érdekében annak pontosítása lenne szükséges, vagyis a követési távolságot méterben kellene előírni. A hatékonyabb eljárásra pedig a közlekedési szabály megszegésének objektív felelősség hatálya alá történő bevonása adna lehetőséget - fűzte hozzá a belügyminiszter.

Az előzési tilalom és a hozzá kapcsolódó követési távolság megtartásának ellenőrzéséről, valamint megsértésük szankcionálásáról Pintér Sándor azt írta, mivel a nem uniós országokkal Magyarországnak nincs szabálysértési jogsegély-egyezménye, az unión kívüli hatósági jelzésű gépjárművet vezető jogsértő járművezetőkkel szemben kizárólag a járművek megállításával lehet eredményesen fellépni. Közölte ugyanakkor, hogy a forgalom intenzitása és a nagy sebesség, valamint a pihenőhelyek egymástól való nagy távolsága miatt a megállítás autóúton vagy autópályán rendkívül balesetveszélyes, ezért biztonságos és nagy számban történő végrehajtása nagy rendőri létszámot, továbbá a jogsértő által vezetett jármű "kivezetése" jelentős futásteljesítményt igényel (jogsértőnként 50-60 km).

A Fidesz szakpolitikusai, az illetékes minisztériumok és a társadalmi szereplők májusban arról döntöttek, hogy a KRESZ módosítása és a közlekedési szabálysértésekért járó büntetések "életszerűvé szabása" érdekében munkacsoportot alakítanak.