A kényelemmel győzné le a metrót a budapesti hajójárat

BKV, hajó, hajójárat, Duna
Vágólapra másolva!
Legfeljebb szárnyashajóval vernék meg gyorsaságban a metrót a dunai hajósok, de kényelemben a régi vízibuszok felülmúlják a zsúfolt metrókocsikat. Júliustól tervezi a BKV, hogy beindítja a tömegközlekedési hajójáratot. Végigjártuk az útvonalat.
Vágólapra másolva!

Rántotthús-szag terjeng a Petőfi híd pesti lábánál a BKV turisztikai hajójáratának egyik vízibuszán, amelyet júliustól átalakított útvonalon és sűrűbb indulással nagyobb szerephez juttatnának a fővárosi tömegközlekedésben. Éppen egy vértesszőlősi iskoláscsoport tagjai uzsonnáznak pénteken késő délelőtt. Jutalomúton vannak - mondja egyik kísérőjük.

Kéttucatnyi létszámukkal ők adják a 30-40 éves, belülről felújított vízibusz utasainak zömét, rajtuk kívül csak egy anyuka két gyerekkel és egy, a városi panorámát bőszen fényképező, turistának tűnő férfi ült fel a körülbelül 100 főt befogadni képes hajóra. Az utasok száma jó darabig nem változik, nincs felszálló sem a Petőfi térnél a belvárosban, sem a Batthyány térnél a budai oldalon. "Ide jönnek?" - kiált ki egy rakparton gyülekező turistacsoportnak a matróz a belvárosi megállóban, de azok elutasítóan rázzák a fejüket. A hajó épphogy megcsikorgatja a kikötőpontont, és már indul is tovább.

Esőben alig akad utas

Legközelebb a Jászai Mari téren száll be öt felnőtt és két gyerek, de ekkor leszáll az iskoláscsoport, és szinte kiürül a hajó. Innen egészen a pünkösdfürdői végállomásig - ahova a Boráros térről 2 óra 12 perces utazást követően érünk fel - nincs beszálló. Van olyan megállóhely, ahol a hajó csak odaúszik a ponton mellé, de mivel a parton láthatóan senki nem vár beszállásra, ki sem köt. A matróz időnként azért becsületből kiszól a köveken sütkérezőknek, nem a hajót várják-e, de hiába.

Fotó: Mudra László [origo]
Fotó: Mudra László [origo]

További képekért kattintson a fotóra!

Hétköznap inkább iskolák, óvodák jönnek, a hétvégén van nagyobb mozgás - mondta az [origo]-nak Kővári Ferenc, a turisztikai járatot üzemeltető Rudas és Társa Bt. egyik tulajdonosa. A cégvezető - aki társaságával és a régi hajókkal maga is pályázik a BKV új, tömegközlekedési célú hajójáratának üzemeltetésére - pontos adatokat még nem tudott mondani az utasszámról.

Az [origo] által megkérdezett hajósok azonban úgy becsülték, a hétvégi forgalom a háromszorosa is lehet a hétköznapinak - hajónként jó időben körülbelül 100 fő -, viszont esős időben alig jön utas, jó, ha egy nap öt-hat ember száll fel olyankor egy hajóra.

Nagy erőkkel dolgoznak

Itt is lesz egy új állomás, már kész vannak a padok, az esőbeállót csinálják - mutat az Árpád híd pesti hídfőjétől északra szorgoskodó munkásokra a hajóvezető. Sok hajóállomáson új a pontonra vezető híd, a kitámasztóvasak, a parton magas oszlopok, rajtuk térfigyelő kamerákkal - láthatóan nagy erővel dolgoznak, hogy a júliusra tervezett indulásra elkészüljenek az állomások felújításával, illetve építésével. Öt eddig is működő állomást - Meder utca, Jászai Mari tér, Batthyány tér, Petőfi tér, Boráros tér - újítanak fel, és három újat - Újpest, Árpád híd, Haller utca - építenek.

Az Árpád híd és a Haller utca között tervezett járatok menetidejét többek között a metróéval vetették össze, aminél a becslések szerint bizonyos esetekben akár még gyorsabb is lehet, de ebben maguk a hajósok nem hisznek. "Szárnyashajóval lenne reális" - nevet az egyik hajóvezető. Kővári Ferenc inkább a kényelmi előnyt hangsúlyozza: "Lehet, hogy ami metróval 30 perc, az hajóval 40, de nem mindegy, hogy a zsúfolt metrón vagy a szellős hajón utazunk" - mondta az [origo]-nak. A belülről felújított hajón kényelmes székeken, asztalok mellett lehet ülni, a lehúzott ablakokon friss levegő árad be, bár néha egy kis dízelfüst is érkezik a tat felől.

Fotó: Mudra László [origo]
Fotó: Mudra László [origo]

További képekért kattintson a fotóra!

A cégvezető biztos benne, hogy a hajójárat versenyképes lesz a tömegközlekedéssel, de szerinte csak akkor, ha a BKV-jeggyel, bérlettel is fel lehet rá ülni. A BKK terveiben a megjelent értesülések szerint egyelőre az szerepel, hogy napijeggyel és bérlettel lehet majd felülni a hajókra, a sima BKV-jegyes utazás egyelőre kérdéses. Kővári Ferenc szerint, ha lenne elég utas, akkor BKV-jegy-áron is kifizetődő lenne üzemeltetni a járatot.

Ez még nem az a járat

Utas pedig szerintük lenne. A cégvezető és a hajósok is jelezték, rendszeresen találkoznak olyan utasokkal, akik a sajtóban megjelenő előzetes információk alapján már most bérlettel szeretnének felülni a kishajókra. Nekik kénytelenek elmagyarázni, hogy ez még nem az a járat. Van, aki marad, és kifizeti a magasabb árat, de van, aki csalódottan távozik - mesélték a hajósok. A kishajókon jelenleg egy felnőttnek ezer, egy gyereknek ötszáz forint az utazás - a Boráros tér és Pünkösdfürdő között -, de rövidebb távra lehet olcsóbb szakaszjegyet venni 600/300, illetve átkelőjegyet 250/150 forintért.

"A belvárosban dolgoztam, a Rómain laktam, akár még jól is jöhetett volna annak idején" - mondta az [origo]-na a Római parton egy nyugdíjas nő, amikor arról kérdeztük, használná-e a tervezett járatot. "De meg sem fordult a fejemben, hogy hajóval járjak, amikor a buszmegálló ott volt a ház előtt."

A közelmúltban épült társasházak lakóinak viszont pont a hajóállomás az, ami szinte a kapujuk előtt van. "Szoktunk vele járni, rendesen tömegközlekedni is" - mondta egy lépteit szaporázó fiatal anyuka a parton. Egy idősebb férfinak is tetszik az ötlet. "Járt már Hamburgban? Nem? Akkor megmondom magának, hogyan kellene csinálni: tízpercenként induljanak a hajók, és legyen olcsó a jegy."

Gyorsabb hajók nélkül gyorsítanának

A tömegközlekedési hajójárat júliusi indulásáról és a tervekről szerettük volna megkérdezni a BKK-t is, de kérdéseinkre későbbre ígértek tájékoztatást. Az Index a héten azt írta, július 1-jétől meghosszabbított útvonalon - a Rákóczi híd és Újpest között, de az óbudai megállók kihagyásával fognak közlekedni a hajók. A járatok csúcsidőben húszpercenként indulnak majd, és a tervek szerint a jelenleg több mint kétórás menetidővel szemben egy óra alatt teszik meg az utat. A gyorsabb menetidőt a BKK a jelenlegi hajókkal szeretné produkálni, új hajók beállítását egyelőre nem tervezik.

A várhatóan július elején elinduló tömegközlekedési hajójáraton évi félmilliós utasszámmal számol a BKK az Index értesülései szerint.