Hatszázmillióért vásárolt Skodákkal takarékoskodik az állam

Új Skoda Superb típusú személyautók állnak a Központi Szolgáltatási Főigazgatóság garázsában, kormányzati autó
Vágólapra másolva!
Átlagosan egymillió forint alatti áron adott túl az állam azokon az Audi A6-os és más, felső kategóriás autókon, amelyek helyett takarékoskodásra hivatkozva új Skoda Superbeket kaptak az állami vezetők. A lecserélt kocsik helyett 97 Skodát vettek. Orbán Viktor, Pintér Sándor és Szijjártó Péter nem kapott új autót.
Vágólapra másolva!

Új Skoda Superbekre cserélte le az állami vezetők autóit az elmúlt hónapokban a Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóság (KEF). Tavaly nyáron Orbán Viktor a takarékoskodásra hivatkozva leállította az állami beszerzéseket és az autók cseréjét is, az állami autókat üzemeltető KEF szerint épp azért volt szükség az új autókra, mert a régiek nagyon rossz állapotban voltak, és sokba került a szervízelésük. A takarékoskodással indokolták azt is, hogy a korábban használt Audi A6-osok helyett a Skoda olcsóbb felső kategóriás autóit fogják megvásárolni (az [origo] autó rovata korábban többször is foglalkozott ezzel a típussal, erről bővebben itt olvashat).

Az állam 97 darab új Skoda Superbet vásárolt összesen 600 millió forintért - válaszolta a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium (KIM) az [origo] kérdésére. A minisztérium szerint az autókat 29 százalékkal olcsóbban kapta meg az állam, mint amennyiért az üzletekben árulják őket. A miniszterek az autó Ambition 2,0 TSI DSG felszereltségű változatát kapták, ennek 8 850 000 forint a katalógusára. Ebből a kivitelből nyolc darabot vásárolt a KEF, a minisztérium listája alapján rangja szerint ilyen autót kapott az Audi A6-os helyett Navracsics Tibor és Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes, Matolcsy György nemzetgazdasági, Fellegi Tamás nemzeti fejlesztési és Réthelyi Miklós nemzeti erőforrás miniszter is, de a listából nem derül ki, hogy a maradék három, miniszteri felszereltségű autó kinek jutott.

Pintér Sándor nem új Skodával jár

Az államtitkároknak 39 darab Ambition 2,0 CR TDi DSG kivitelt vásároltak, ami a szalonban 8 376 750 forintba kerül, a helyettes államtitkárok pedig az autó Comfort 1,8 TSI típusának kombi kivitelét kapták, amelyet 7 180 500 forintért árulnak. Az új autókból legtöbbet, 22-t a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium kapta meg. A Miniszterelnökségen lecserélték Varga Mihály államtitkár autóját, új Skodát kapott Barsiné Pataky Etelka kormánybiztos, Fericsán Anita helyettes államtitkár és a sajtóiroda vezetője, Havasi Bertalan is. A Honvédelmi Minisztérium és a Külügyminisztérium autóit nem a KEF üzemelteti, de ezek a minisztériumok is kaptak kilencet az új autókból.

Forrás: MTI/Máthé Zoltán
Új állami Skodák a KEF garázsában

Nem minden állami vezetőnek jutott új autó, mert a KIM szerint nem futott a keretből, ezért akik "még jobb állapotú" autót használtak, azok megtarthatták a régit. A KIM szerint összesen 16 ilyen állami vezető van, köztük Fazekas Sándor vidékfejlesztési miniszter és Ángyán József, a vidékfejlesztési minisztérium államtitkára, akik továbbra is az eddigi Lexus GS típusú autójukkal járnak. Nem cserélték le Felkai László belügyminisztériumi államtitkár és Vízkelety Mariann közigazgatási államtitkár Audi A6-osát és Farkas Imrének, a vidékfejlesztési minisztérium közigazgatási államtitkárának BMW 530-asát. A többi, régi autóját megtartó állami vezető helyettes államtitkár, és szinte kivétel nélkül Volkswagen Passatokat használnak.

Nem kapott új Skodát, és a régi autójukat megtartó állami vezetők között sem szerepel Pintér Sándor belügyminiszter, Orbán Viktor miniszterelnök és Szijjártó Péter miniszterelnöki szóvivő, akit államtitkári rangban foglalkoztatnak. Az [origo]-nak küldött válaszból nem derült ki, hogy ők milyen autót használnak.

Egymilliót sem kaptak egy használt Audiért

A lecserélt autókon már túl is adott az állam: 87 autót három csomagban összesen 80 741 970 forintért árverezték el. A kocsik többsége Audi A6-os és Volkswagen Passat volt, de 9 Saab 9-5-öst, 7 Ford Mondeót és több Skoda Superbet és Skoda Octaviát is lecseréltek. Korábban azt mondták, az autókat valószínűleg bontási áron próbálják majd meg értékesíteni.

A KIM válasza szerint mielőtt a kocsikat piacra dobták, egy igazságügyi szakértő megállapította a forgalmi értéküket: ez lett a kikiáltási áruk, majd típus és állapot alapján három részre osztották el őket. Az első csomagot 30,2 millió, a másodikat 26,19 millió, a harmadikat pedig 24,34 millió forintért adták el, de azt nem részletezték, hogy melyik csomagban hány és milyen típusú autó volt. Az autókat nyilvános árverésen, közjegyző jelenlétében adták el, az árverést az Autó Aukció Kft. bonyolította le szeptemberben két alkalommal.

Forrás: MTI/Kovács Tamás
Matolcsy György érkezik a lovasberényi kormányülésre új Skodájával

A minisztérium levele szerint az elárverezett autók átlagéletkora meghaladta a kilenc évet, de volt köztük 14 éves autó is. Az autókban átlagosan 305 821 kilométer volt, a legtöbbet futott kocsi 510 853 kilométert tett meg állami karrierje során.

Az autókért kapott átlagosan egymillió forint alatti összeg az interneten árult hasonló kategóriás kocsikért kért összeg alsó határa. A használt autókat hirdető internetes portálokon a 9 éves, 2002-es évjáratú Audi A6-os autókat felszereltségtől függően 1,5 és 3 millió forint közötti áron kínálják. Kilencéves, 2002-es évjáratú Volkswagen Passatot már 1,2 millió forintért is lehet kapni, de a több tucatnyi ilyen autó többségéért 1,5 és 2,5 millió forintot szeretne kapni a tulajdonosa. Az elárverezett állami autók között volt több Saab 9-5-ös is, ilyen típusból 17 darab eladó kilencéves autót találtunk, ezek közül hármat egymillió forint alatt árulnak, a többiért 1,3 és 1,95 millió forintot kérnek. Az összehasonlítást azonban nehezíti, hogy az autók állapota látatlanban nem összevethető.