Vidéki nyomulás hozta meg a budapesti fideszesek étvágyát

Vágólapra másolva!
Visszavágnak a budapesti kormánypárti képviselők azoknak a vidéki fideszeseknek, akik a főváros rovására akartak többletpénzt szerezni a vidéki tömegközlekedés számára. Hétfő este harminc fővárosi fideszes és KDNP-s arra tett javaslatot, hogy ne csak a vidéki, hanem a fővárosi tömegközlekedés állami támogatása is növekedjen. Tarlós István főpolgármester a fővárosi fideszes parlamenti képviselők segítségét kérte az ügyben.
Vágólapra másolva!

A fővárosi tömegközlekedésnek nyújtott állami támogatás növelésére tett javaslatot egy, hétfőn benyújtott módosító indítványban harminc fővárosi fideszes és KDNP-s képviselő. A benyújtók között található Bagdy Gábor és György István főpolgármester-helyettes, illetve Láng Zsolt II. kerületi, Pokorni Zoltán XII. kerületi, Papcsák Ferenc XIV. kerületi, Riz Levente XVII. kerületi polgármester.

A budapesti kormánypárti képviselők ahhoz a javaslathoz nyújtottak be módosítást, amelyet vidéki fideszes képviselők terjesztettek be még csütörtökön. A többek között Kósa Lajos debreceni polgármester által benyújtott javaslat megemelné annak a támogatásnak a mértékét, amelyet az állam fizet a nyugdíjas- és diákbérletek után a helyi tömegközlekedést működtető cégeknek. Az indítvány azonban változatlan szinten hagyná a budapesti bérlettámogatást.

"Mi nem Budapesttel foglalkozunk, hanem a többi településsel" - mondta az [origo]-nak korábban Szalay Ferenc szolnoki polgármester, a javaslat egyik benyújtója. Szalay szerint jelenleg a BKV kapja a városi tömegközlekedés támogatására szánt pénzek több mint 90 százalékát, és ezen az arányon szeretnének változtatni. "A BKV legyen szíves egy kicsit hatékonyabban gazdálkodni" - mondta Szalay, aki szerint a vidéki tömegközlekedés vesztesége évente több százmillióba került az önkormányzatoknak.

A vidéki fideszes képviselők hétfőn a jövő évi költségvetéshez is benyújtottak egy hasonló tartalmú módosító indítványt. Eszerint 5 milliárd forintot csípnének le abból a 32 milliárdos keretből, amelyet a fővárosi tömegközlekedés támogatására szánt a kormány.

Ezután terjesztették be javaslatukat a fővárosi kormánypárti képviselők hétfőn. A javaslat szerint Budapesten is szükség lenne a bérlettámogatás mértéknek növelésére. A javaslat indoklásában az olvasható: "A 2010 őszén megválasztott új budapesti városvezetés 15 év után először nem hajtott végre jegy- és bérletáremelést, éppen a versenyképesség megőrzése érdekében, és a jövőben sem szeretné a társaság pénzügyi helyzetének javítására ezt a módot választani, illetve preferálni. Ezért elengedhetetlen a kérdés rendezése Budapesten is".

Mielőtt a fővárosi képviselők benyújtották a javaslatukat, Tarlós István főpolgármester hétfő délután a fővárosi kerületekből álló Budapesti Önkormányzati Szövetségétől (BÖSZ) kért segítséget levélben. Tarlós a levélben azt írta, hogy a vidéki fideszesek javaslatával "Budapest brutálisan rosszul járna, míg például Debrecen olyan mértékben lenne szufficites, hogy csökkentenie kellene a bérletárakat". Tarlós szeptember végén az [origo]-nak adott interjújában az önkormányzati törvényről azt mondta, méltóságon alulinak érzi, hogy folyósokon lobbizzon, különböző helyeken kilincseljen.