Jelentősen megemelné a vidéki tömegközlekedéshez nyújtott állami támogatást hat fideszes polgármester-képviselő. Kósa Lajos debreceni, Borkai Zsolt győri, Cser-Palkovics András székesfehérvári, Szalay Ferenc szolnoki, Székyné Sztrémi Melinda salgótarjáni és Habis László egri polgármester csütörtökön benyújtott javaslatukkal még a jövő évi költségvetés tervezet benyújtása előtt megnyitotta a vitát a kiadásokról.
A csütörtökön benyújtott javaslat az úgynevezett fogyasztói árkiegészítésről szóló törvényt módosítaná, amelyet az állam a nyugdíjas- és diákbérletek után fizet az állam a helyi tömegközlekedést működtető cégeknek. A bérletek támogatása az indoklás szerint 2006 óta változatlan, miközben "a vidéki közösségi közlekedési rendszerek elérték a működőképességük határát".
A javaslat szerint a megyei jogú városokban például az autóbuszbérletek után havi 2030 forint helyett 2984 forintot, a kombinált, vagyis buszra, trolira és villamosra is érvényes bérletek után havi 2520 forint helyett 3528 forintot fizetne az állam (utóbbi csak Debrecent és Szegedet érinti). A polgármesterek ugyanakkor változatlan szinten hagynák a budapesti, havi 3580 forintos bérlettámogatást.
A javaslat így változtatná meg a kedvezményes bérletek után fizetett támogatásokat (forintban, havonta, eladott bérletenként):
jelenlegi támogatás | a polgármesterek javaslata | |
Megyei jogú városokban: | ||
kizárólag autóbuszra | 2030 | 2984 |
kizárólag villamosra | 1330 | 1862 |
kizárólag trolibuszra | 1330 | 1862 |
villamosra és trolibuszra | 1380 | 1932 |
kombinált (busz, troli, villamos) | 2520 | 3528 |
Egyéb települések (autóbuszra) | 1710 | 2052 |
"Mi nem Budapesttel foglalkozunk, hanem a többi településsel" - mondta az [origo] érdeklődésére Szalay Ferenc. Szolnok polgármestere szerint ma a BKV kapja a városi tömegközlekedés támogatására szánt pénzek több mint 90 százalékát, és ezen az arányon szeretnének változtatni. "A BKV legyen szíves egy kicsit hatékonyabban gazdálkodni" - mondta Szalay, aki szerint a vidéki tömegközlekedés vesztesége évente több százmillióba került az önkormányzatoknak.
Tárgyalási alap a kormánnyal
A polgármesterek javaslata ellentmond a kormány szándékainak: a 2012-es költségvetés tervezete szerint ugyanis a kormány jövőre legalább 16 milliárd forintot szeretne megtakarítani az utazási kedvezmények szűkítésével. A költségvetés melléklete szerint az idei 109 milliárd forinttal szemben jövőre csak 93 milliárd forint árkiegészítést ad az állam a közlekedési társaságoknak a kedvezményesen utazó személyek után.
"Mi is látjuk, hogy nem egyszerű az ország helyzete, de igazságosabban szeretnénk elosztani a forrásokat" - mondta a polgármester, aki szerint a javaslat nem kapcsolódik közvetlenül a közlekedési kedvezmények átalakításához, hiszen nem arról szól, hogy kik és milyen feltételek mellett jogosultak kedvezményes utazásra, csak arról, hogy ez után mennyi pénzt kapjanak a szolgáltató cégek.
Szalay Ferenc úgy számol, az ő javaslatuk 8-9 milliárd forintra emelné a vidéki közlekedési társaságok jelenleg 4-4,5 milliárdos támogatását. A polgármester szerint a javaslatot már megküldték a Nemzetgazdasági Minisztériumnak (NGM), és várják a kormány véleményét. Szalay úgy fogalmazott: a törvényjavaslat az ő tárgyalási pozíciójuk, de tudják, hogy ez még alakulhat a költségvetés vitája során.