Heteken belül megegyezhet a főváros az Alstommal

Patrick Kron az Alstom elnök-vezérigazgatója és Tarlós István főpolgármester (j) kezet fog a Budapestre szállítandó új metrószerelvényekről szóló tárgyalások utáni közös sajtótájékoztatón a Városházán
Vágólapra másolva!
Nagyon közel került a megoldáshoz Budapest vezetése és az Alstom - jelentette be Tarlós István főpolgármester kedden, miután több órán át tárgyalt a francia cégcsoport elnök-vezérigazgatójával az új metrószerelvényekről. Az Alstom vezetője szerint néhány hét múlva lezárhatják a megbeszéléseket.
Vágólapra másolva!

Tarlós István szerint kimerítő, de konstruktív volt keddi egyeztetése Patrick Kronnal, az Alstom elnök-vezérigazgatójával. A főpolgármester közölte, nagyon közel került a megoldáshoz Budapest és a francia cégcsoport a metrókocsik ügyében.

Az Alstom vezetője azt mondta, sokat haladtak előre, és az órákig tartó megbeszélésen kiderült, hogy mindkét fél gyakorlati megoldást szeretne a problémákra. Patrick Kron néhány hét múlva visszatér Budapestre, és lezárhatják a tárgyalásokat.

A keddi megbeszélés előtt másfél héttel a versailles-i bíróság 35 milliárd forintot ítélt meg jogerősen a BKV-nak, amiért nem készültek el időben a Budapestre tervezett új metrószerelvények. A metrókocsikat gyártó Alstom közölte, tudomásul veszi a döntést, bár továbbra sem tartja jogszerűnek a BKV minden lépését.

Az Alstom 2006-ban kötött szerződést a BKV-val a 2-es és a 4-es metró vonalára szánt metrószerelvények gyártására. A francia cég már legyártott 22, a 2-es metró vonalára szánt szerelvényt, a BKV pedig már átutalta a vételár felét, mintegy 30 milliárd forintot.

A metrókocsik azonban nem kapták meg a Nemzeti Közlekedési Hatóságtól (NKH) a végleges típusengedélyt, így nem futhatnak a magyar metróvonalakon. Ez tavaly július végén derült ki, az NKH azt kifogásolta, hogy a metrókocsik fékrendszere és biztonsági szintje nem felel meg a magyar előírásoknak.

A BKV az önkormányzati választások után, tavaly októberben felmondta a metrókocsik gyártására kötött szerződést, és megpróbálta lehívni a felmondás esetére a közlekedési társaságnak járó, 130 millió eurós (mintegy 35 milliárd forintos) bankgaranciát. Az Alstom szerint azonban a szerződés felmondása jogtalan volt, ezért a francia bíróságtól azt kérte, hogy fagyassza be a bankgaranciát. Ennek a nanterre-i bíróság decemberben helyt adott, de másodfokon a versailles-i bíróság a BKV-nak adott igazat.