Cser-Palkovics nekiment Tarlósnak egy buszsáv miatt

Vágólapra másolva!
"Ha Budapest nem akar, vagy nem tud fővárosként működni, készen állok rá, hogy parlamenti képviselőként alkotmány-módosítási javaslatot nyújtsak be" - írta Tarlós István főpolgármesternek címzett levelében Cser-Palkovics András, Székesfehérvár fideszes polgármestere. Számára az kérdőjelezi meg, hogy Budapest igényt tart-e a fővárosi címre, hogy egy buszsáv miatt egysávosra szűkítették a városba bevezető Budaörsi utat.
Vágólapra másolva!

Cser-Palkovics András, Székesfehérvár polgármestere a Facebookon tette közzé Tarlós István főpolgármesternek írt nyílt levelét, amelyben felháborodásának ad hangot a Budaörsi út megváltozott forgalmi rendje miatt. A politikus szerint a változás miatt a korábban is zsúfolt útvonal szinte járhatatlanná vált.

"Székesfehérvárról Budapestre rendszeresen járó vidéki polgárként felháborodva értesültem róla, majd személyesen is szomorúan tapasztaltam, hogy az Ön által irányított önkormányzat illetékes döntéshozói az elmúlt napokban buszsáv kialakítására hivatkozva egysávosra szűkítették a városba nyugati irányból bevezető legfontosabb közlekedési folyosót, a Budaörsi utat" - olvasható a nyílt levelében, amelyre először az Index hírportál hívta fel a figyelmet. A levélben többek között az áll, hogy "a lépés eredményét naponta több tízezren érzik a bőrükön: a korábban is zsúfolt útvonal szinte járhatatlanná vált, a csúcsforgalmi időszakban a dugó a korábbi többszörösére növekedett, a sor vége egy átlagos, esőmentes reggelen is Budaörs közepéig nyúlik."

Cser-Palkovics András szerint az eredmény önmagában is felveti a kérdést, hogy milyen szerepet játszik a "józan ész a közlekedési, forgalomszervezési döntésekben", de állítása szerint inkább "az a stílus és szemlélet" háborította fel, amellyel a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) és a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) képviselői a lépést kommentálták. Cser-Palkovics szerint azzal indokolták döntésüket, hogy "a buszsáv lényege, hogy kiszorítsa a beáramló forgalmat a Hegyalja útról", valamint "Budapest nem azért építi az útjait, hogy azokon külsős autósok várakozzanak". "Szavaikban és a mögöttes jelentéstartalomban jól kitapintható az a lenéző, fővárossovén szemlélet, amellyel Budapest vezető közlekedési szakemberei a vidéki Magyarországra tekintenek" - fogalmazott a polgármester. Levele szerint az emberek "nem szórakozni" és fővárosiakat "bosszantani" járnak Budapestre, hanem "a megélhetésüket keresik, a családjukat akarják eltartani, és ezért napi többórás utazást is vállalnak".

Cser-Palkovics András leszögezte, hogy ez a helyzet nem Tarlós István hibájából állt elő, hanem az "az elmúlt húsz év eredménye". Ugyanakkor felhívta a főpolgármester figyelmét, hogy az azonban már ő hibája lesz, ha "Budapest nem óhajt az ország fővárosa lenni". Cser-Palkovics András levelének végén arról írt, hogy el kell dönteniük, Budapest igényt tart-e a fővárosi címre. "Ha Budapest nem akar, vagy nem tud fővárosként működni, készen állok rá, hogy parlamenti képviselőként alkotmány-módosítási javaslatot nyújtsak be" - írta Székesfehérvár polgármestere, aki emlékeztetett: "a középkorban Szent István egyszer már kijelölte Magyarország fővárosát. Nem Buda volt az. Nyilván akkor is csak egy sáv vezetett be a városba..."

A BKK az elmúlt napokban festett fel buszsávot az M1-M7 autópálya közös bevezető szakaszán a Nagyszőlős úti csomópontban. A kivitelezés egy EU-projekt keretében zajlott, amelyet még 2008-ban szavazott meg a Fővárosi Közgyűlés. A felfestés miatt jelenleg a Budapest felé vezető oldalon az eddigi kettő helyett a járművek csak egy sávban haladhatnak. Emiatt az elmúlt napokban jelentős torlódások alakultak ki, és sokan támadták a módosítást.

Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója azt közölte szerdán, hogy a BKK folyamatosan figyelemmel kíséri a Budaörsi úton nemrég kialakított buszsáv hatásait, és ha szükséges korrekciókat fog végrehajtani. Szerinte a Budaörsi úton és a Hegyalja úton további forgalomtechnikai intézkedések lesznek (lámpahangolások, buszsáv kialakítások), ezek elkészülte után lehet a projektet értékelni.
A projekt célja Vitézy szerint az volt, hogy a belvárosból a dugót oda helyezzék, ahol kevesebb embert zavar, és a közösségi közlekedést előnyben tudják részesíteni. Erre sem a Budaörsi úton, sem a Hegyalja úton nincs lehetőség, emiatt több buszjárat is a dugóban kénytelen araszolni.