Pokorni: Az oktatás államosítása csak szűk körben jó megoldás

Hoffmann Rózsa, oktatási államtitkár, Pokorni Zoltán
Vágólapra másolva!
Egyes kérdésekben sikerült megegyeznie Hoffmann Rózsával, például az egésznapos iskola támogatásában vagy a korai óvodáztatás bevezetésében - mondta Pokorni Zoltán a Magyar Nemzetnek. A politikus szerint az államnak nagyobb szerepet kell játszania az iskolák fenntartásában, de a teljes államosítást csak szűk körben tartja jó megoldásnak.
Vágólapra másolva!

Pokorni Zoltán még nem látta az e hónapban végleges változatában elkészülő új közoktatási, illetve új felsőoktatási törvénytervezeteket, de többször egyeztetett róla Hoffmann Rózsa (KDNP) oktatási államtitkárral - a fideszes politikus erről a Magyar Nemzetnek adott interjújában beszélt.

Mint mondta, néhány lényeges kérdésben sikerült megállapodniuk, ilyen például az egésznapos iskola támogatása vagy a korai óvodáztatás bevezetése. A vitás pontok között említette azonban az óvoda-iskola közötti átmenet kérdését. Szerinte nem szabad mindenkit ugyanabban az életkorban iskolába küldeni, mivel a gyerekek között nagy a mentális különbség.

A parlament oktatási bizottságának elnöke hangsúlyozta, hogy a magyar iskolaügy számára fontosabb, mint egy-egy fontos posztot betöltő személy rokonszenve. "Kritizáltam Hiller Istvánt, Magyar Bálintot és Hoffmann Rózsa politikájával szemben is kifogásokat fogalmazok meg, ha ez szükséges"- jelentette ki. Szerinte korábban lehetett pusztán ideológiák mentén, benyomásokra alapozni az oktatáspolitikát, ő azonban úgy véli, hogy az ideológiák néha rossz tanácsadók.

Pokorni szerint az államnak nagyobb szerepet kell vállalnia az óvodák, iskolák fenntartásában, de a teljes államosítást csak szűk intézményi körben tartja jó megoldásnak. Erre példaként a kollégiumot, és a sajátos nevelési igényű gyerekek fejlesztését, ellátását említette.
Szerinte lehetne a jelenlegi finanszírozási rendszert is másként üzemeltetni, hogy ne csak a költségek 45 százalékát fedezze a állami támogatás. A legjobb megoldásnak azonban azt tartaná, ha az állami támogatások feladatokhoz kötődnének és az ezek ellátásához szükséges pedagógusbéreket a költségvetés állhatná.

Elmondta azt is, hogy a 2013-ban életbe lépő, az oktatási államtitkárság által kidolgozott életpálya-modell jelen formájában nem tudja orvosolni a helyzetet. Szerinte önmagában a pénz nem elég, ha nem kötik elvárásokhoz. Szerinte a Medgyessy-kormány 50 százalékos béremelése nem vezetett eredményre, mert nem lett vonzóbb a pálya, és nem javult az iskolák teljesítménye. "Ahhoz, hogy a korosztály legjobbjai jöjjenek a pályára, már a képzés elejétől jelentős ösztöndíjat kell nekik adni" - mondta Pokorni Zoltán a Magyar Nemzetnek.