Milyen súrlódások voltak eddig a kormány és az Alkotmánybíróság között?

Lázár János, a Fidesz parlamenti frakcióvezetője és személyi titkára, Balczó Barnabás elhagyják az Alkotmánybíróság (Ab) épületét
Vágólapra másolva!
Hivatalba lépése óta négy alkalommal fordult elő, hogy az Alkotmánybíróság olyan törvényt semmisített meg, amely már az Orbán-kormány idején született. Több nagy jelentőségű ügy is a testület asztalára került, de ezekben még nem született döntés, miközbe a kétharmados kormánytöbbség közben azon dolgozik, hogy szűkítsék az alkotmánybírák mozgásterét.
Vágólapra másolva!

Valószínűleg nem érte meglepetésként a kormányt, hogy az Alkotmánybíróság (Ab) kedden alkotmányellenesnek minősítette és megsemmisítette a köztisztviselők indoklás nélküli elbocsátását lehetővé tevő rendelkezést (a részletekről itt olvashat). A testület ugyanis alig két hónapja hozott hasonló döntést a központi közigazgatásban dolgozó kormánytisztviselők jogállásáról szóló törvénnyel kapcsolatban.

Az Ab előtt jelenleg is több, a második Orbán-kormány idején elfogadott jogszabály van. Legnagyobb politikai jelentősége ezek közül a magánnyugdíjpénztárak átszervezéséről szóló törvénynek, illetve a médiacsomag különböző elemeinek (az alapvető szabályokat rögzítő médiaalkotmány, illetve a nemzetközi tiltakozást is kiváltó médiatörvény) megítélésének lehet. Mindkét jogszabály ellen számos beadvány érkezett a testülethez, de az Ab egyelőre még nem vette napirendre ezeket.

A kétharmados parlamenti többséggel rendelkező Fidesz- KDNP szövetség törvényhozói tevékenységét csak a köztársasági elnök, illetve az Ab korlátozhatja. A kormánypártok ugyanakkor már tavaly júniusban átszervezték az alkotmánybírók jelölésének rendjét. A jelölőbizottságban korábban minden pártnak egy szavazata volt, a nyáron elfogadott módosítás szerint viszont a tagokat a parlamenti mandátumuknak megfelelő arányban adják a frakciók, így a kormánypártoknak a jelölőbizottságban is kétharmados többségük lett.

Az akkor még hivatalban lévő Sólyom László köztársasági elnök (az Ab első elnöke) nem írta alá a törvénymódosítást, hanem megfontolásra visszaküldte a parlamentnek. Az országgyűlés azonban ismét elfogadta azt. Ezek után a kormánypártok Bihari Mihály korábbi alkotmánybírót, a testület korábbi elnökét, illetve Stumpf Istvánt, az első Orbán-kormány kancelláriaminiszterét jelölte az Ab két üres bírói posztjára, majd kétharmados többségükkel élve meg is választották őket.

Eddig a legnagyobb feszültséget a kormánytöbbség által július 22-én elfogadott, a nagy összegű végkielégítésekre kivetett 98 százalékos különadó váltotta ki, amelyet október 26-án semmisített meg az Ab. A testület azért találta egyhangúan alkotmányellenesnek, mert a törvény visszaható hatályú, és nemcsak a jó erkölcsbe ütköző módon szerzett jövedelmekre vonatkozik, hanem olyanokra is, amelyek törvényi előírás alapján, alanyi jogon járnak.

A kormánypártok erre úgy reagáltak, hogy bejelentették: alkotmánymódosítással korlátozzák az Ab jogkörét, hogy a testület ne semmisíthessen meg költségvetést, adókat vagy járulékokat érintő törvényeket, majd újra kivetik a különadót. Ez a bejelentés kemény vitákat váltott ki, és emiatt tüntettek először jelentősebb tömegek a kormány ellen. Bár az Alkotmánybíróság jogköreit szűkítő javaslatról a kormánypártokon belül is vita volt, november 16-án a parlament - név szerinti szavazással - elfogadta az alkotmánymódosítást.

Bár a korlátozás hivatalos indoka a különadó volt, kormányzati politikusok a vita során nyilvánosan is elismerték, valójában arról volt szó, hogy így előzzék meg az alkotmánybírósági kifogásokat más fontos gazdasági törvények esetében. Erre utal, hogy a korlátozást a készülő alaptörvény tervezetében is fenntartották, és később is csak annyit finomítottak rajta, hogy addig érvényes, amíg az államadósság nem csökken a GDP 50 százaléka alá.

A kormánypártok és az Ab konfliktusának egyik érdekes epizódja volt, hogy a szavazás előtti napon Lázár János Fidesz-frakcióvezető, az alkotmánymódosítás beterjesztője személyesen látogatott el az Ab székházába, az [origo] fotósa az épületből kilépve fényképezte le. Azt sem az Ab, sem Lázár nem közölte, hogy miről volt szó a találkozón. A frakcióvezető utóbb csak annyit mondott: "Egy kiváló teát kaptam kiváló tejjel az Alkotmánybíróság elnökétől."

A 98 százalékos különadóhoz képest alig keltett feltűnést, amikor ugyancsak októberben az Ab megsemmisítette a versenytörvény egyik, szintén nyáron módosított rendelkezését, amely alapján idő előtt megszűnt volna a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) elnökhelyetteseinek megbízatása. A törvényt még Sólyom László küldte el a testületnek. A döntés után azért sem alakult ki komolyabb politikai feszültség, mert a GVH két elnökhelyettese önként lemondott.