Újabb cégfoglalás Pécsett - most a közlekedési céget vette vissza az önkormányzat

Vágólapra másolva!
Visszavette a városi tömegközlekedési cég többségi tulajdonát a pécsi önkormányzat. Páva Zsolt, a város fideszes polgármestere az eélmúlt évek botrányaival és a vállalat több százmillió forintos adótartozásával indokolta a lépést. A Mecsekbusz ügyvezetője "második vízműügyet" emleget.  Két éve - szintén botrányos körülmények között - a vízművet foglalta vissza az önkormányzat.
Vágólapra másolva!

Biztonsági őrökkel záratta le csütörtök délután Pécsi Közlekedési Zrt (PK) épületét a baranyai megyeszékhely önkormányzata.

A cég közgyűlésén Keczer László vezérigazgatót és a társaság teljes vezetését leváltották. A vállalat élére a korábbi forgalmi és kereskedelmi igazgató, Bata László került, a város közben jogi úton visszaszerezte kétharmados többségét a vállalatban - jelentette be Páva Zsolt polgármestere, a történtek után tartott, Szabó Iván ügyvéddel közös sajtótájékoztatóján.

Páva Zsolt magyarázata szerint a lépésre a városi vagyonkezelő, a Pécs Holding Zrt. és a Mecsekbusz Kft. tulajdonában lévő PK-nál uralkodó rossz viszonyok, a cég adósságai miatt kialakult "kritikus helyzet" miatt volt szükség. Anélkül szerinte heteken belül összeomlott volna a tömegközlekedés a városban.

"Szakemberek folyamatosan jelezték felénk, hogy a buszok karbantartása nem kielégítő, a járművek koszosak, sok a járatkimaradás és a cégnél rossz hangulat uralkodik. Kiderült, az is, hogy a PK-nak nemcsak a Nemzeti Adó- és Vámhivatallal szemben áll fenn 700 millió forintos tartozása, hanem 100 millió forint üzemanyagköltséggel a Pannon Volán Zrt.-nek is adós" - mondta.

A város a polgármester tájékoztatása szerint kiszámította és a tulajdonátvétel összegéből levonta, hogy mekkora károkat okozott korábbi partnere, így mindössze 382 ezer forintot utalt át csütörtök reggel a Mecsekbusznak a cég 560 millió forint névértékű részvényeiért. A Pécs Holding ezzel kétharmados tulajdonra tett szert a PK-ban.

Szabó Iván, a város jogi képviselője azt mondta: a NAV bírságot a Mecsekbuszra hárítják. Pécs a buszeladásokról és a járművek bérléséről szóló korábbi megállapodások semmisségének kimondását kérő keresetet is benyújtott a megyei bíróságon, így várhatóan a buszok is újra pécsi tulajdonba kerülnek.

A Mecsekbusz Kft. 2008-ban lett a helyi járatú autóbusz-közlekedést fenntartó önkormányzati társaság, a Pécsi Közlekedési (PK) Zrt. kisebbségi tulajdonosa, majd a vállalat irányítását biztosító menedzsmentjogok birtokosa is. A PK Zrt. néhány hónap múlva a vagyonkezelő és a városi közgyűlés megkerülésével 2,2 milliárd forint plusz áfáért eladta mintegy 150 buszból álló járműparkját a PK Zrt. és az LL Bus Kft. által létrehozott PK Busrent Kft.-nek, amellyel megállapodott, hogy a járműveket egyenként havi 1,2 millió forintért visszabérli, és 10 évre egy összegben 2 milliárd forint plusz áfa rendelkezésre állási díjat is fizet.

Páva Zsolt büntetőfeljelentést tett az ügyben, a nyomozást követően pedig az ügyészség jelentős vagyoni hátrányt okozó hűtlen kezelés bűntette miatt vádat emelt Keczer László vezérigazgató ellen. A per a vádlott betegsége miatt még nem kezdődhetett meg.

A Mecsekbusz tavaly szeptemberben "az együttműködés ellehetetlenülésére, hiányára, a bizalmi légkör megbomlására" hivatkozva felmondta a városi vagyonkezelővel kötött szindikátusi szerződést. Páva Zsolt akkori értékelése szerint ez válasz volt egy korábbi sajtónyilatkozatára, melyben jelezte: a céggel kötött szerződés felbontását sem tartja kizártnak a város részéről, ha nem oszlatják el az önkormányzatnak az új buszok beszerzésével kapcsolatos kételyeit. A Mecsekbusz Kft. ugyanis azt vállalta, hogy új járművek vásárlásával a buszok átlagéletkorát a következő években tíz év alá csökkenti, az első buszok pedig már 2010-ben megjelennek Pécsen.

A Mecsekbusz ügyvezetője, Jahn Péter jogszerűtlennek nevezte a történteket, szerinte "lett egy második vízműügy Pécsen", A PK anyagi gondjai szerinte abból adódnak, hogy az önkormányzat másfél milliárd forinttal tartozik a cégnek és ezt még nem fizette meg.