Tülekednek a cégek az EU-elnökség arculatáért

Vágólapra másolva!
Cégekkel, civil szervezetekkel együttműködve szervez a kormányzat különböző, az EU-elnökség hivatalos programját kiegészítő rendezvényeket. Az [origo] úgy tudja, a kormányzat arra számított, hogy az együttműködésből 100-150 millió forintot kaszírozhat, a hatalmas érdeklődés miatt azonban ez a terv alig három hét alatt teljesült. Volt olyan szervezet is, amelyik kutyakiállítást akart szervezni, de ezt az ötletet, több másikkal együtt elutasította a felajánlásokat elbíráló bizottság.
Vágólapra másolva!

Negyvenezer Magyarországra látogató vendéget jósoltak tavalyi kalkulációikban, 2011 első fél évére a soros elnökség lehetséges turisztikai hozadékát latolgató szakértők. A féléves EU-elnökség nyerteseinek a szállodák, éttermek, taxisok, tolmácsok, valamint az elnökségi programoknak helyt adó települések tűntek. Az elnökségben azonban lehetőséget lát több hazai és nemzetközi vállalat, amelyek az alkalomnak szóló, rendkívüli figyelmet szeretnék kihasználni.

A Külügyminisztériumhoz és közigazgatási tárca kommunikációs államtitkárságához egy, az elnökségi félév kommunikációjában részt vállaló forrás szerint már múlt év közepétől érkeztek megkeresések: jelentkezéseikben a cégek vagy az elnökségi félév tematikájához kapcsolható, saját finanszírozású események (leginkább konferenciák) lebonyolítására, vagy egy-egy, az elnökség hivatalos naptárában is szereplő rendezvény, jellemzően kulturális program szponzorálására ajánlkoztak - túlnyomó részt sikerrel.

Az állam és a magáncégek ilyen együttműködése bevett gyakorlatnak számít az EU-elnökséget betöltő tagállamoknál, ezzel ugyanis rendszerint az állam és a vállalat is jól jár: a kormányzat azért, mert a bejelentkező programok révén, anyagi ráfordítás nélkül teheti változatosabbá a soros elnökség eseménykínálatát, vagy a szponzori támogatásokkal olcsóbbá azok megszervezését.

A cégek cserébe jogosulttá válnak az elnökségi logó és/vagy a soros elnökség kísérőprogramja cím használatára, amivel nemcsak saját vállalatuk vagy tervezett programjuk presztizsét növelhetik, de akár szervezési, hely- vagy területfoglalási segítséget, sőt, ha kérik, akár az esemény rangját emelő fővédnököt is kaphatnak az együttműködéssel. A megoldással járó promóciós lehetőségről nem is beszélve, hiszen a soros elnökség honlapja a hivatalos eseményekkel együtt a kísérő-rendezvényeket is ajánlja, népszerűsíti.

Egyesével világítják át a jelentkezőket

A még most is folyamatosan érkező ajánlatok elbírálására külön tárcaközi munkacsoport alakult a közigazgatási tárca kommunikációs államtitkársága, a Külügyminisztérium és a kísérő-rendezvényekért felelős intézmények (Hungarofest, Balassi Intézet) szakértőiből, amely szigorú ellenőrzési procedúra után, egyesével bírálja el a megkereséseket. A döntés előtt a testület teljes körű dokumentációt kér be a jelentkezőktől és azt is mérlegeli, hogy az adott cégnek van-e megfelelő háttere ahhoz, hogy elnökségi rendezvénytől elvárható színvonalon bonyolítsa le a vállalt eseményt.

Az elbírálás, az [origo]-nak nyilatkozó forrás szerint szigorúbb a korábbi soros elnök államok gyakorlatánál, amelyek között olyan is akadt, amely az elnökségi logó használatát különösebb feltételek teljesítése nélkül lehetővé tette, a logót egyszerűen le lehetett tölteni az elnökség honlapjáról. A bizottsághoz érkezett kezdeményezések legtöbbjében eddig valamely, az elnökség üzeneteire felfűzhető kísérőrendezvény szervezésére vagy támogatására ajánlkoztak a vállalatok, de akad olyan cég is, amely egy a tematikába illő programsorozat kommunikációs kampányát csatolná az elnökségéhez.

"Kutyaszépségversenyt nyilván nem támogatunk"

Csatlakozó programok szervezésére nem csak cégek, hanem civil szervezetek és szakmai kamarák is jelentkeztek. Az ajánlatoknak egyelőre csak töredékét, az egyértelműen komolytalan, vagy az elnökséghez semmilyen módon nem köthető kezdeményezéseket utasította el a bizottság. "Kutyaszépségversenyt nyilvánvalóan nem támogatunk elnökségi kísérőprogramként, de bármit, ami egy kicsit is kötődik a témához vagy célokhoz, azt igen" - illusztrálta az [origo]-nak a testület szerinte pozitív hozzáállását a testület egyik külső résztvevője, aki az elutasítottak példájaként egy színházi előadás szervezőjét hozta fel, egy ezzel rokon, de támogatott kezdeményezésére pedig egy rövidfilmfesztivált, amelyen az Unió tagállamainak alkotói mutatkoznak majd be.

Forrás: MTI/Beliczay László
A jutányosan számított Audi-flotta egyik darabja a Sándor-palota előtt

Bár az elnökséghez kapcsolódó diplomáciai programokat és a hozzájuk kötődő beszerzéseket hivatalos eljárások útján (túlnyomó részt közbeszerzésekkel) bonyolította az elnökség operatív előkészítéséért felelős kormánybiztosság, erre is érkeztek vállalati felajánlások. Ilyen volt például a győri Audi és a Porsche Hungária közös konstrukciója, amelyben a 700 millió forintos piaci ár helyett 69 millió forint plusz áfáért kínálta fel a cég azt a 200 járműből álló autóflottát, amely a Magyarországra érkező diplomatákat szállítja az elnökség idején. A Kékkúti Ásványvíz Zrt az elnökségi időszak teljes ásványvízigényét fedező, 180 ezer liter ásványvizet ajánlott fel kedvezményesen, a Magyar Telekom pedig tarifakedvezményt kínált az elnökségi munka segítésére.

"Nem várunk rövidtávú előnyöket"

"Vállalati imidzsépítésünk szempontjából fontos lehetőség" - egyebek mellett ezzel magyarázta az [origo] megkeresésére a Richter Gedeon Nyrt kommunikációs vezetője, hogy miért jelentkeztek be kísérő-rendezvényekkel és esemény-szponzorációval is az elnökségi logó használatára. Beke Zsuzsa szerint egy a Richterhez hasonló méretű, ráadásul hazai vezetésű vállalatnak kötelessége is támogatnia a kormányt egy ilyen kiemelt jelentőségű feladat ellátásában, mint a soros elnökség. 5-10 millió forintnál többet ugyanakkor nem költ szponzorálásra a társaság - tette hozzá.

Nagyjából hasonló összeggel készül támogatni az elnökségi programokat a német tulajdonú E-On Hungária Zrt. is. A szponzoráció konkrét módját a cégnél még nem véglegesítették, de valószínűleg a Liszt év eseményeinek egyik támogatója lesz a cég, illetve az Önkéntesség évébe illeszkedő vállalati programokat szervez majd. "Mint Magyarországon működő nagyvállalat, hozzá akartunk járulni a magyar elnökség sikeréhez. A támogatástól nyilvánvalóan nem várunk azonnali vagy rövid távú előnyöket, a befektetés inkább hosszabb távon, az imidzsépítésben térülhet meg" - mondta az [origo]-nak a cég motivációjáról Kutas István szóvivő, aki megjegyezte, hogy a szponzorációs büdzsé alakulására az energiaszektorra kivetett különadó is hatással volt. Egy multinacionális hátterű kereskedelmi cég, információink szerint múlt év őszén szintén elküldte a kormányzatnak támogatási ajánlatát, az ágazatát is érintő különadók hatására végül visszavonta azt.

Bár a bírálóbizottságban részt vevő forrás többször is kijelentette, hogy a vállalati szponzoráció nem egyfajta "házilag barkácsolt eszköz annak áthidalására, hogy nincs elég pénz az elnökségre", a kormány információink szerint nagyjából úgy kalkulált, hogy a soros elnökség lakossági kommunikációra szánt büdzséjének tíz százaléka, megközelítőleg 100-150 millió forint folyhat vissza az együttműködésekkel. Az [origo] információi szerint ez a célkitűzés már január harmadik hetére teljesült, miközben nagyon sok cégnél még csak "most ébredtek" és most, vagy ezután küldik el a kormánynak megkereséseiket.