MÁV: Emberi mulasztás is közrejátszott az e heti vészhelyzetben

Vágólapra másolva!
Emberi és műszaki hibák együttesen vezettek oda, hogy május 16-án a turai vasútállomásról a sebesvonat egy olyan vágányra futott ki, amelyet egy szemből érkező InterCity már elfoglalt - közölte pénteken a MÁV. 1630 méterrel az ütközés előtt sikerült megállítani a vonatokat.
Vágólapra másolva!

A Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete szerint két súlyos vonatbalesetet előztek meg szinte az utolsó pillanatokban a hét első felében, az esetekről a pénteki Magyar Nemzet számolt be. Mint írták, május 16-án a Tura és Aszód közti fővonalon két vonat haladt egymással szemben legalább 120 kilométeres sebességgel.

A MÁV pénteken közölte, hogy hétfőn este 18 óra 20 perckor feltehetően emberi és műszaki hibák együttesen vezettek oda, hogy Tura vasútállomásáról egy sebesvonat rossz vágányra futtott ki Aszód felé, egy olyanra, melyet egy szemből érkező InterCity már elfoglalt.

A vasúttársaság közleménye szerint ezen a napon Aszód és Tura között a vasúti vonalon meghibásodott egy biztosítóberendezés, melyet a dolgozók észleltek, és azonnal megkezdték a helyreállítást. Egyúttal életbe léptették az ilyenkor szokásos biztonsági előírásokat, mivel a biztosítóberendezés hibája maitt nem működött a két állomás közti jelzőberendezés.

A MÁV közlemény szerint Turán a forgalomirányító a sebesvonat elengédése után észlelte, hogy tévedett, és a vonat rossz vágányra ment ki, ezért azonnal értesítette az üzemirányítót, aki intézkedett a vonatok megállításáról. "A két vonat mintegy 1630 méterre állt meg egymástól" - írja a közlemény.

A vasúttársaság közölte azt is, hogy a Közlekedésbiztonsági Szervezet (KBSZ) bevonásával vizsgálat indult az esemény körülményeinek tisztázására, és a felelősség megállapítására. Ezt követően történhet felelősségre vonás.

A MÁV közleménye szerint a biztosítóberendezések több okból is elromolhatnak, ilyen a kábellopás vagy a rongálás, de ez előfordulhat az időjárással vagy más egyéb okokkal összefüggő zárlat, áramellátási zavar következtében is. "Ezek hibáját általában néhány óra, de egy napon belül helyreállítják" - írják. A biztosítóberendezések szavatolják a biztonságos vonatközlekedést, általuk előzhető meg az összeütközés vagy a kisiklás.

A Magyar Nemzet pénteken arról is írt, hogy május 18-án Újfehértón a Debrecen felé közlekedő, a Floyd magán-vasúttársaság által üzemeltetett tehervonat indult el felhatalmazás nélkül. A szerelvény keresztezte a Debrecen felől bejáró gyorsvonat útját. A balesetet - a lap szerint - itt a biztosítóberendezés akadályozta meg.