Németország
21:002024. június 14.
Skócia
Magyarország
15:002024. június 15.
Svájc

Felsorolta a kormány, mi kell a tisztviselők kirúgásához

Vágólapra másolva!
Benyújtotta a kormány azt a törvényjavaslatot, amely a kormány- és köztisztviselők elbocsátásának szabályozását tartalmazza. Erre azért kényszerült, mert az Alkotmánybíróság alkotmányellenesnek minősítette az indoklás nélküli elbocsátást.
Vágólapra másolva!

Mivel az Alkotmánybíróság (Ab) szerint alkotmányellenes a kormánytisztviselők és köztisztviselők indoklás nélküli elbocsátása, ezért a kormány kidolgozta a felmentési okokat. Az erről szóló törvénymódosító javaslatot Navracsics Tibor igazságügyi és közigazgatási miniszter nyújtotta be az Országgyűlésnek. (Pdf formátumban itt érhető el a dokumentum.)

A felmentési okok szabályozásával, illetve a javaslatban említett Kormánytisztviselői Döntőbizottság 2012. január 1-i felállásával "a kormánytisztviselők, valamint a köztisztviselők az alkotmánynak megfelelően hatékony jogvédelmet kapnak" - állt a törvény indoklásában.

A törvényjavaslat szerint felmenthető lesz egy kormánytisztviselő, ha az adott szervben a költségvetési fejezetet irányító döntése alapján "létszámcsökkentést kell végrehajtani, és emiatt a kormánytisztviselő további foglalkoztatására nincs lehetőség". Akkor is felmenthető lesz valaki, ha megszűnik az intézmény adott tevékenysége, amelyben foglalkoztatták, vagy ha átszervezés miatt fölöslegessé válik munkaköre, illetve, ha nyugdíjasnak minősül.

A kormánytisztviselői jogviszonyt akkor kell felmentéssel megszüntetni a javaslat szerint, ha az adott személy hivatalára méltatlanná válik, munkavégzése nem megfelelő, egészségügyi okok miatt a feladatra alkalmatlan vagy ha vezetőjének bizalmát elveszti. Fel kell menteni akkor is, ha a kormánytisztviselő kéri a munkakörében, illetve a munkavégzés helyében beállt változás miatt (amit a jogszabályterv külön részletez). Felmentendő akkor is a tisztviselő, ha nyugdíjba vonul.

A méltatlanságot így határozza meg a törvényjavaslat: az adott személy munkavégzésével, vagy akár azon kívül, olyan magatartást tanúsít, amellyel a beosztás tekintélyét, a munkáltató hírnevét, "illetve a jó közigazgatásba vetett társadalmi bizalmat" rombolja. "Ilyen magatartásnak kell tekinteni különösen azt, amely a pártatlanság, a befolyástól való mentesség, a hivatásetikai normák sérelmét eredményezi" - fogalmaz a tervezet.

Bizalomvesztésnek az minősül a tervezet szerint, ha a kormánytisztviselő a meghatározott kötelezettségeinek nem tesz eleget. "A bizalomvesztés indoka kizárólag a kormánytisztviselő magatartásában, illetve munkavégzésében megnyilvánuló és bizonyítható tény lehet" - olvasható a törvénytervezetben.

A törvényjavaslat létrehozná a Kormánytisztviselői Döntőbizottságot, amely az elbocsátások miatti jogviták rendezésére szolgálna, de ennek döntései megtámadhatók lennének a bíróságon.

A javaslat azt is szabályozná, hogy bizonyos feltételek együttes fennállása esetén a munkáltató egyoldalúan módosíthatja a tisztviselő munkakörét és munkavégzésének helyét. Ilyen feltétel, hogy az új munkakörnek meg kell felelnie a foglalkoztatott végzettségének, de az is, hogy a tisztviselő tömegközlekedési eszközzel két óránál többet ne utazzon a munkába és vissza (10 éven aluli gyereket nevelőknél másfél óra).

Feltétel az is, hogy a tisztviselő beosztására, korára, egészségi állapotára vagy egyéb körülményére tekintettel aránytalan sérelem nem érheti. Az utolsó feltétel, hogy az új munkakör az államigazgatási szervnél, vagy az irányítása alá tartozó szervnél van.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!

Mindent egy helyen az Eb-ről