Feljelentést tett a rendőrfőkapitány a motoros rendőr halála miatt

Vágólapra másolva!
Katonai bűncselekmények gyanúja miatt feljelentést tett pénteken az országos rendőfőkapitány az augusztusban halálos balesetet szenvedett motoros rendőr ügyében. A feljelentést a rendőrségi közlemény szerint az előzmények feltárására indított belső fegyelmi vizsgálat alapozta meg.
Vágólapra másolva!

Hatala József országos rendőrfőkapitány pénteken katonai bűncselekmények gyanúja miatt feljelentést tett a Budapesti Katonai Ügyészségen az augusztusban elhunyt motoros rendőr balesetének előzményeit kutató fegyelmi vizsgálat megállapításai nyomán - közölte péntek délelőtt honlapján a rendőrség.

Az ORFK pénteken kiadott közleménye szerint a fegyelmi vizsgálat "olyan megállapításokra jutott, melynek alapján nem zárható ki a fegyelmin kívül büntetőjogi felelősség is". "A rendőrség hatáskörébe tartozó nem büntetőjogi, hanem fegyelmi vizsgálat és eljárás jelenleg is tart. Annak befejezése a jövő héten várható" - áll a közleményben.

A Komárom-Esztergom Megyei Rendőr-főkapitányság állományába tartozó, szolgálatban lévő motoros rendőr augusztus 16-án szenvedett halálos balesetet az M1-es autópályán Tatabányánál. Balaskó László, a tatabányai mentők mentésvezetője az eset után azt mondta, a rendőr a motorral megcsúszott az úttesten, feltehetően a kezdődő felhőszakadás miatt. Telegdi Zsolt főtörzsőrmestert augusztus 27-én temették el.

Az ORFK két nappal a halálos baleset után közölte, hogy az eset kivizsgálásakor a motor műszaki állapotát is megvizsgálják, mert "az elsődleges adatok alapján a baleset kialakulásában műszaki hiba is közrejátszhatott". Hozzátették, a vizsgálat befejezése után "a rendőrség megteszi a szükséges intézkedéseket, beleértve a parancsnoki felelősség megállapítását is".

A Független Rendőr Szakszervezet (FRSZ) két nappal a baleset utén kiadott közleménye szerint a szolgálati motor nem sokkal a baleset előtt a szervízben volt, és onnan "szemmel láthatóan kopott" gumikkal került vissza a szolgálatba. Az FRSZ a tudomására jutott információkra hivatkozva azt írta, az elhunyt rendőr szólt a gumik állapota miatt, és "azok balesetveszélyes állapotát írásban is jelezték a szolgálati elöljárók irányában és kérték az abroncsok cseréjét", ez azonban a balesetig nem történt meg. Az FRSZ szerint mivel a baleset napján számítottak nagy esőzésekre, felmerült, hogy a motoros szolgálatot mellőzik, de végül másként döntöttek. A szervezet független vizsgálatot kért a baleset körülményeinek tisztázására.

A 24 Óra című megyei lap névtelen, de megbízhatónak nevezett forrásaira hivatkozva a baleset másnapján azt írta: a tatai rendőr a halála napján jelentette elöljárójának, hogy motorjának állapota és a kopott gumik miatt a parancs ellenére nem tud elmenni Budapestre. Ekkor azt az utasítást kapta, hogy menjenek be Tatabányára, és onnan autóval utazzanak a fővárosba. Járőrtársával az autópályán elindult a megyeszékhelyre, de a hirtelen kitörő viharban halálos balesetet szenvedett.

Az [origo] megkeresésére az ORFK szóvivője, Makula György pénteken azt mondta: amíg a fegyelmi vizsgálat le nem zárul, nem tud bővebb tájékoztatást adni, így azt sem közölheti, hogy ki vagy kik ellen irányul a főkapitányi feljelentés. Megkerestük a Komárom-Esztergom Megyei Rendőrfőkapitányságot is, mivel az elhunyt rendőr ennek a kapitányságnak az állományába tartozott. Azt szerettük volna megtudni, hogy a megyei kapitányság munkatársait érinti-e a főkapitányi feljelentés, de Léber Gabriella szóvivő közölte, hogy nem adhat tájékoztatást ebben az ügyben, mivel azt az ORFK saját hatáskörébe vonta, így neki nincs nyilatkozattételi joga.

Elöljárót is érinthet a feljelentés

A feljelentésben három különböző katonai bűncselekmény szerepel: ellenőrzés elmulasztásának bűntette, jelentési kötelezettség megszegésének bűntette és szolgálatban kötelességszegés vétsége - mondta az [origo]-nak péntek délután a Budapesti Katonai Ügyészség szóvivője, Balogh Zoltán. A szóvivő szerint az ügyészségre pénteken megérkezett a feljelentés, és három napjuk van arra, hogy eldöntsék: indítanak-e nyomozást az ügyben. A feljelentésben több személy szerepel, de a személyi kört az esetleg elinduló nyomozás feladata lesz tisztázni - tette hozzá.

Az ellenőrzés elmulasztását a Büntető Törvénykönyv (Btk.) az elöljárói bűncselekmények között sorolja fel. Az követi el a Btk. szerint az ellenőrzés elmulasztása öt évig terjedő szabadságvesztéssel sújtható bűntettét, "aki elöljárói kötelességét azáltal szegi meg, hogy az alárendeltjét szolgálatának teljesítésében nem ellenőrzi", és ez "a szolgálatra vagy fegyelemre különösen nagy hátránnyal jár".

A jelentési kötelezettség megszegése lehet a Btk. szerint, ha valaki fontos szolgálati ügyben kellő időben nem tesz jelentést, de az is, ha valótlan jelentést tesz. Ezért a bűntettért három évig terjedő szabadságvesztés szabható ki. A szolgálatban kötelességszegés vétségért egy év szabadságvesztést lehet kiszabni.

Magyar György ügyvéd - aki az elhunyt rendőr családjának jogi képviselője - az [origo]-nak pénteken azt mondta: a haláleset után indult közigazgatási eljárás során elrendelt igazságügyi gépjármű-szakértői vizsgálat több hibát is feltárt. A most lezárult vizsgálat szerinte megállapította, hogy a rendőr nem lépte túl a megengedett sebességet, motorjának gumijai viszont rendkívül kopottak voltak, alacsony volt bennük a levegőnyomás, és a méretük sem volt megfelelő erre a járműtípusra, ezen felül nem volt használatra alkalmas sem a rendőr bukósisakja, sem a ruházata.

Magyar György szerint ez a vizsgálat nem teljes körű, ezért a család megbízásából felkérnek egy újabb szakértőt annak megállapítására: a műszaki hiányosságok egyértelmű összefüggésben állnak-e a baleset okával. Nem vitás, hogy szolgálati baleset történt, mert a rendőr szolgálati parancsra indult el - mondta az ügyvéd, hozzátéve, hogy a család szeretne valamilyen jóvátételt. Az ügyvéd a rendőrségen belüli fegyelmi vizsgálatról és a főkapitányi feljelentésről azt mondta: ez nem tartozik az ő kompetenciájába.