Budapesten maradtak a visszatartott repülő gyanúsnak talált utasai

Vágólapra másolva!
Nem szálltak vissza a gyanúsnak tartott utasok arra a repülőgépre, amely biztonsági kockázat miatt 5 órán át vesztegelt vasárnap Ferihegyen. A Hollandiába tartó géphez az után hívtak tűzszerészeket, hogy négy utas "nem megfelelő tartalmú" beszélgetése felkeltette az utasok figyelmét - közölte a légitársaság. A rendőrség által elvezetett utasokat a Wizzair kommunikációs igazgatója szerint visszatartották kihallgatásra, a rendőrség azonban nem hajlandó elárulni, hogy mi történt velük.
Vágólapra másolva!

Nem jutottak vissza a gyanúsnak tartott utasok arra a vasárnap este Budapestről Eindhovenbe tartó repülőgépre, amelyet biztonsági vizsgálat tartott vissza a Ferihegyi reptéren - közölte hétfőn a WizzAir kommunikációs igazgatója. Dankovics Attila az [origo]-nak azt mondta, hogy a négy gyanúsnak ítélt utast a rendőrség vezette el a repülőről, és tudomása szerint "visszatartották őket kihallgatásra", a járat pedig végül nélkülük hagyta el a Ferihegyi repülőteret.

Vasárnap a légitársaság gépe több mint 5 órát vesztegelt a reptéren, miután a rendőrség szerint a "légi közlekedés védelmét veszélyeztető" körülmény merült fel. A gépet kiürítették, az utasokat és a csomagokat tűzszerészek segítségével vizsgálták át, de a rendőrök vasárnapi tájékoztatása szerint az átvizsgálás végül "negatív eredménnyel zárult" (a gép átvizsgálásáról vasárnap esti cikkünkben részletesen is olvashat).

Dankovics Attila az [origo]-nak azt mondta, hogy a gép kapitánya négy gyanúsan viselkedő utas miatt kérte a biztonsági szolgálat közbelépését. A kommunikációs igazgató szerint az utasok "nem megfelelő tartalmú beszélgetéseket folytattak", ami egy-két utasnak felkeltette a figyelmét, és jelentették azt a kapitánynak.

Az utasok a gép személyzete szerint is gyanúsan, "nem átlagos módon" viselkedtek - tette hozzá, de hogy pontosan mi volt gyanúsa viselkedésükben, azt nem árulta el. "Nem szeretnék benyomásokat tolmácsolni, de a személyzet úgy ítélte meg, hogy a gyanús személyek nem úgy viselkedik, mint egy teljesen normális utas" - fogalmazott.

A légitársaság kommunikációs igazgatója szerint az először gyanúsnak talált 3 utas mellett egy negyediket is elvittek a rendőrök, ezeknek az embereknek a csomagjait is eltávolították a gépről. A tűzszerészek minden egyes feladott csomagot és kézipoggyászt újra átvizsgáltak, és az összes utasnak újra át kellett haladnia az ellenőrző kapukon.

A rendőrség hallgat

Hogy mi történt a repülőgépről elvezetett gyanús utasokkal, azt egyelőre nem lehet tudni, a rendőrség ugyanis nem kommentálja a róluk szóló értesüléseket. Az [origo] megkereste Horváth Katalin Fannit, a Repülőtéri Rendőr Igazgatóság szóvivőjét, ő azonban sem megerősíteni, sem cáfolni nem akarta a kihallgatás tényét, és arról sem volt hajlandó nyilatkozni, hogy őrizetbe vették-e vagy elengedték-e a gyanús utasokat.

A szóvivő hétfőn délben azt közölte, hogy továbbra is tart a nyomozás és az adatgyűjtés az ügyben, és csak akkor adnak tájékoztatást, ha az már nem veszélyezteti az eljárás érdekeit. Emiatt nem válaszolt arra a kérdésre sem, hogy számíthatnak-e bármilyen büntetésre a gyanús utasok akkor is, ha nem jelentettek veszélyt a gépre, és csak néhány rossz szót beszéltek egymással.

Ez volt az első eset

Dankovics Attila az [origo]-nak azt mondta, hogy a vasárnapihoz hasonló helyzetekben a gép kapitányának nem csak joga, de kötelessége is lépéseket tenni az utasok biztonsága érdekében. Az [origo]-nak a rendőrség is megerősítette, hogy a gép kapitánya saját hatáskörben döntött úgy, hogy rendőri intézkedést kér. A kommunikációs igazgató szerint viszonylag ritkán fordul elő ilyen biztonsági helyzet: a Wizzair járatain Budapesten ez volt az első ilyen eset - mondta.

Hardy Mihály, a Budapest Airport szóvivője vasárnap este az [origo]-nak azt mondta, hogy hasonló biztonsági riasztás körülbelül havonta fordul elő Ferihegyen, hétfőn azonban már úgy fogalmazott, hogy "évente többször" van ilyenre példa. Hardy nem tudta megmondani, milyen szintű biztonsági riasztásnak számít a vasárnapi esemény, mivel szerinte a biztonsági procedúrákat nem sorolják fokozatokba. "Nincs zöld, sárga vagy piros riasztás, különböző sztenderd biztonsági eljárások vannak különböző veszélyhelyzetekre és eseményekre" - fogalmazott, példaként említve az ittas utasokat, beteg vagy lemaradó utasokat mint leggyakoribb eseteket.